Passió per les Comunitats que Eduquen

03 Desembre 2018

Comunitats_que_eduquen
Comunitats_que_eduquen

Si haguéssim de triar una paraula per resumir el que es va viure a la Jornada final de Comunitats que Eduquen, aquesta és passió. 30 projectes que han implicat entitats de tot tipus i d’arreu del territori català es van trobar per donar resposta als reptes educatius de les seves comunitats. Solucions imaginatives i sòlides per afrontar, des de diferents àmbits, com treballar amb mirada d’Educació 360 al territori.

La jornada es va convertir en un espai d’intercanvi de reflexions i aprenentatges, on tots els actors que han participat en el procés de la crida Comunitats que Eduquen, van poder conèixer els projectes treballats i compartir opinions, dificultats i les solucions dissenyades. Els pòsters de les 30 iniciatives van acompanyar la jornada en tot moment.

Itineraris 360: primer premi de Comunitats que Eduquen

El projecte Itineraris 360 de PEB Mina de Sant Adrià del Besòs va rebre el primer premi, valorat en 6.000 euros, per la incorporació de noves formes de col·laboració entre diversos agents comunitaris i per impulsar un projecte que aposta per garantir les condicions d’educabilitat dels infants i adolescents més vulnerables.

EducArts Zona Nord de la Fundació l’ARC, Nexes de l’Esplai La Gresca de Ripollet i Aprenijoc de Fundació Salut Alta de Badalona van ser els projectes finalistes, rebent un premi de 1.500 euros.

En el primer cas, es va valorar la capacitat de connectar aprenentatges entre els diferents espais i temps educatius, incorporant les arts escèniques per a generar noves oportunitats educatives. Nexes va rebre el premi per la seva forma de donar resposta a les necessitats educatives dels infants i joves establint nexes entre els seus aprenentatges, interessos i motivacions, des de la inclusió. I en Aprenijoc es va valorar la capacitat de generar un espai de referència, en un entorn mancat de recursos socioeducatius, on infants, joves i les seves famílies poden desenvolupar propostes amb un alt valor educatiu.

Donada la qualitat i riquesa dels projectes presentats, es van atorgar també tres mencions especials als projectes Esfera Jove de Fundació Marianao de Sant Boi de Llobregat, Més Educació de Sant Andreu de Barcelona i al Projecte educatiu Institut Escola Trinitat Nova de Barcelona. A tots tres se’ls ha reconegut per la seva generositat i acompanyament a la crida Comunitats que Eduquen tot enriquint els debat, aportant nous continguts i compartint experiències d’alt valor educatiu. A les tres iniciatives se les premiarà amb l’elaboració d’un vídeo professional.

Iniciatives comunitàries que multipliquen oportunitats educatives

La jornada final de Comunitats que Eduquen va comptar amb un espai per a la reflexió i el debat. El diputat delegat d’Educació de la Diputació de Barcelona, Rafael Homet, va iniciar la trobada parlant sobre els reptes de l’educació comunitària. Per la seva banda, Joan Cuevas, cap de projectes de la Fundació Jaume Bofill, va aprofundir sobre els desafiaments que tenen les iniciatives comunitàries a l’hora de transformar l’educació i contribuir a la igualtat d’oportunitats.

Posteriorment, a la taula Acció comunitària: innovació i polítiques de suport es va debatre sobre les polítiques de suport i mesures necessàries per maximitzar les oportunitats educatives dels projectes educatius comunitaris. Una de les principals conclusions va ser el convenciment que els diferents agents educatius no poden actuar de forma isolada, sinó que cal treballar pel treball col·laboratiu, aportant cadascú la seva especificitat i visió. Al debat, hi van participar Jordi Plana, gerent dels Serveis Educatius de la Diputació de Barcelona, Sònia Fuertes, presidenta d’Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS), Raül Manzano, mestre i membre de la Federació de Moviments de la Federació de Moviments Pedagògics i Miquel de Paladella, cofundador i director d’UpSocial.

El paper del tercer sector en la construcció de l’Educació 360

Carles Barba, director de l’Aliança Educació 360, va tancar la jornada posant en valor el lideratge de les entitats del tercer sector en les iniciatives comunitàries i l’aprenentatge col·lectiu que s’ha produït en els darrers mesos per tal d’incorporar amb més força els vectors de l’Educació 360. En aquest sentit, va emplaçar les entitats a prendre un major protagonisme en les dinàmiques municipals compromeses amb l’Educació 360 i a fer-ho visible a la jornada anual de l’Aliança Educació 360 del proper 30 de gener de 2019.

La crida de Comunitats que Eduquen

La crida de Comunitats que Eduquen ha tingut com a objectiu oferir als impulsors d’iniciatives comunitàries el suport i les eines necessàries perquè els seus projectes impactin més intensament en la millora de les oportunitats educatives en tots els aprenentatges, temps i espais de la vida dels infants i joves.

Dels 111 projectes comunitaris presentats a la crida Comunitats que Eduquen, convocada a principis del 2018, es van seleccionar 30 projectes, que són els que han viscut el procés d’acompanyament i mentoria i han compartit les seves experiències en aquesta jornada final.