Més de dues-centes persones ens vam trobar al Campus Barcelona de l’Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (INEFC) per compartir, aprendre, debatre i, sobretot, per proposar-nos construir una educació a temps complet a Catalunya.
La Jornada d’enguany ha estat marcada per uns elements que l’han feta especial. Per una banda, un important component internacional, gràcies en part, a haver estat organitzada en col·laboració amb DIPLOCAT. En segon lloc, ha estat la primera jornada plenament presencial des d’abans de l’esclat de la pandèmia de la COVID-19 l’any 2020, ampliant si hi cap, les ganes de tornar a compartir espais físics de trobada i relació amb tots els socis i amics de l’Aliança. I, per acabar, aquesta jornada ha servit per fer un pas endavant en el camí per aconseguir una política de país que garanteixi les activitats extraescolars i d’estiu.
Amb tots aquests trets, la Jornada va començar amb una benvinguda càlida i inspiradora a càrrec d’Enric Aragonès Jové, director de l’Aliança Educació 360, i Laura Foraster, secretària general de DIPLOCAT. Aquest inici va marcar l’ambient per a les sessions següents, plenes de diàleg i reflexions sobre com avançar cap a una educació 360.
La primera sessió del matí titulada “La cara i la creu de la participació extraescolar a Catalunya” va permetre escalfar motors amb una conversa-marc de dues col·laboradores de l’Aliança. La Miryam Navarro, antropòloga i autora de l’informe “Co-dissenyem l’educació fora escola amb les famílies de contextos vulnerables”, i la Sarai Samper Sierra, sociòloga i analista de l’Enquesta de Participació Extraescolar a Catalunya 2022 van conversar sobre els motius que fan rellevants les activitats extraescolars, els riscos i les oportunitats que comporten i els models de governança a cada territori. El moderador, Eloi Mayordomo, politòleg i tècnic de polítiques d’infància de l’Àrea de Sostenibilitat, Cicle de Vida i Comunitat de la Diputació de Barcelona, va tancar la conversa demanant a les participants algunes recomanacions o qüestions a tenir en compte per continuar avançant.
Després de l’esmorzar, la jornada va continuar amb una taula rodona internacional que va abordar com construir i implementar una política d’educació a temps complet. Amb la participació de Pedro Abrantes, Annekathrin Schmidt i Lilián Strada Negrín, es van compartir experiències i estratègies de Portugal, Alemanya i Uruguai en aquest àmbit, oferint una visió global i diversa. Aquesta mirada internacional que va moderar la Laia Pineda, directora de l’Institut d’Infància i Adolescència de Barcelona, va permetre aprendre de models estructurals d’educació a temps complet que ja s’estan desenvolupant en aquests països. Tot i que cada realitat té les seves singularitats, la perspectiva internacional va aportar als assistents de la Jornada inspiració i també noves preguntes sobre l’actual model català i el futur possible.
El punt àlgid del matí va ser la sessió “Construïm una política d’educació a temps complet a Catalunya”, on Enric Aragonès va presentar una proposta que s’ha anat gestant des de la creació de l’Aliança Educació 360. Tenint en compte les desigualtats educatives que es reprodueixen i a vegades s’agreugen en el fora escola, però també, les desigualtats territorials que es donen entre les capacitats que els ajuntaments tenen per donar resposta a aquestes desigualtats, cal passar “de les iniciatives a la política” i “de les experiències al canvi sistèmic”. Per això, es va proposar una política de país que garanteixi, amb recursos estructurals, que qualsevol infant o adolescent a Catalunya tingui accés a una activitat extraescolar durant el curs i dues setmanes d’educació en el lleure a l’estiu. En tant que aquesta proposta és fruit del treball de tota l’Aliança i dels aprenentatges i experiències de tots els seus socis, van sumar-se per presentar-la diversos agents compromesos amb el dret a l’educació, que van expressar la necessitat de fer aquest pas: Núria Marco (Ajuntament d’Amposta), David Roco (Escola Prat de la Riba, Reus), Mònica Alcalà (Diputació de Girona), Laia Pineda (Institut d’Infància i Adolescència de Barcelona), Soledad Rosende (Ajuntament de Martorell), Lídia González (Associació Educativa Ítaca, l’Hospitalet de Llobregat) i Núria Larroya (Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya).
Amb un descans per dinar, la jornada va reprendre amb el panell d’experiències d’educació 360, que va oferir una visió més pràctica i tangible sobre com s’està treballant aquesta perspectiva des de diferents territoris i agents. En aquesta part, es van compartir casos d’èxit i estratègies innovadores, però també es van plantejar reptes i obstacles, posant de manifest la riquesa i diversitat d’aproximacions que enriqueixen l’educació a Catalunya. Les experiències es van organitzar en quatre blocs paral·lels: “Municipis 360” amb la participació del Vendrell, Montornès del Vallès i Girona; “Entitats per un lleure equitatiu” amb la participació del Lleida Handbol Club, la Fundació En Xarxa i Ociludic; “Centres educatius oberts a la comunitat” amb presentacions de l’Escola Saavedra de Tarragona, el ZER El Moianès Llevant i l’Escola Mediterrània de Barcelona amb Xamfrà; el darrer bloc de les experiències es va centrar a reflexionar i debatre amb territoris que estan implementant el Passaport Edunauta (Viladecans, Torelló, Barberà del Vallès, Palafrugell, el barri de Sant Andreu de Barcelona i el Palau d’Anglesola).
Després d’un matí ple de reflexions, debats i propostes, i una primera part de la tarda d’aterratge d’experiències, va arribar el torn de passar a la pràctica. El darrer bloc de la Jornada es va desenvolupar en format de laboratoris i, novament, quatre en paral·lel.
Reforçant la presència internacional que ha caracteritzat la jornada enguany, Skills Builder Partnership, entitat sense ànim de lucre d’Anglaterra referent en l’àmbit de les competències essencials va dinamitzar el Laboratori de competències, dedicat a identificar, compartir i millorar les competències que s’activen en les activitats fora escola. En paral·lel, s’estava realitzant el Laboratori d’equitat, per treballar la diversitat en les activitats educatives de temps lliure, el Laboratori d’Ecosistemes, per enfortir l’ecosistema educatiu local per afavorir les oportunitats educatives, i el Laboratori de Qualitat, per millorar la qualitat de les activitats educatives fora escola.
Va ser un dia sencer de molts continguts i molta feina, per això, calia un tancament que ens permetés a tots i totes baixar el ritme i celebrar-nos. Així, el final de la Jornada va tenir un aire festiu amb un espai d’intercanvi i cafè, amenitzat per la Colla Bastonera Les Romanes, un projecte educatiu de l’Institut La Romanica de Barberà del Vallès.
Una Jornada anual plena i intensa que ens mostra una aliança gran, diversa i activa d’ajuntaments, entitats, escoles i instituts, universitats, grups de recerca i professionals de l’educació convençuts del dret d’infants i adolescents a gaudir d’oportunitats d’aprenentatge més enllà del temps escolar.
Tots els assistents vam quedar emplaçats a continuar treballant per una educació 360 i a retrobar-nos l’any vinent.