A la publicació Educació 360: més enllà del temps lectiu vam oferir una aproximació a les dades de participació a les activitats educatives que van més enllà de l’educació reglada i obligatòria. En aquella revisió feta el 2021, es va observar que la informació disponible es trobava fragmentada, amb fonts que només permetien extreure alguns indicadors comparables entre si. Per això, es recomanava avançar cap a nous sistemes d’indicadors amb una mirada més sistèmica de l’educació.
En conseqüència, l’Aliança Educació 360 ens vam proposar conèixer de primera mà la situació de la participació extraescolar i de les activitats d'estiu en el territori català. D’aquesta manera disposem a Catalunya per primera vegada d’una enquesta completa per mesurar la participació extraescolar i d’activitats d’estiu dels infants i adolescents durant l’etapa d’escolarització obligatòria dels 6 als 15 anys.
L’Enquesta de participació extraescolar d’infants i adolescents de 6 a 15 anys a Catalunya 2022 de l’Aliança Educació 360 es presenta com una eina oberta per a avançar en el coneixement i, sobretot, en la presa de decisions de responsables polítics en matèria d’educació fora escola. Per això, els resultats estan a disposició de totes les institucions i grups de recerca que ho vulguin per poder continuar aprofundint en aquestes dades i investigant en termes educatius.
Les activitats extraescolars i d’estiu, dos àmbits de desigualtats educatives:
Malgrat ser una pràctica majoritària, amb un 83% de participació mitjana a les activitats extraescolars i un 60% a les d’estiu, aquestes activitats no estan garantides per a tothom. Tant en un cas com en l’altre, els resultats indiquen una desigualtat innegable entre les famílies de diferent nivell socioeconòmic.
La privació material, el lloc de naixement i els estudis de les mares són factors condicionants de la baixa o nul·la participació extraescolar. Com més baix és el nivell socioeconòmic de les famílies, de menys intensitat, continuïtat i varietat és la pràctica de activitats dels infants i adolescents.
Així, les extraescolars estan molt esteses entre els 6 i 15 anys. Però l’esmentada xifra del 83% de participació amaga una enorme desigualtat entre nivells socioeconòmics, una bretxa de 26 punts percentuals: mentre el 92% dels infants i adolescents de nivell socioeconòmic familiar alt participen a activitats extraescolars, només ho fan el 66% del nivell baix.
A més de les dades de participació per edat, gènere, classe social i lloc de residència,l’enquesta recull els motius de participació i no participació, les propostes de millora de les extraescolar i la valoració de les activitats que en fan les famílies. Cal destacar que el preu és el principal motiu de no participació a les activitats extraescolars (un 77% dels casos) entre les famílies amb un nivell socioeconòmic baix, ja que cobrir les activitats extraescolars (sense comptar les d’estiu) implica un cost mitjà de 560€ anuals per fill.
Consulta els resultats de les activitats extraescolars
En el cas d’estiu, els infants de famílies d’alt nivell socioeconòmic, que són les famílies amb més recursos per triar com volen que els seus fills i filles passin els estius, hi participen d’una manera molt majoritària (amb un percentatge de participació del 72% davant del 41% en els de nivell baix). El preu de les activitats d’estiu és també el principal motiu de no participació argumentat per les famílies de baix nivell socioeconòmic.
A més, tot i l’augment dels darrers deu anys de l’oferta d’estiu i dels ajuts a famílies i entitats de participació en activitats d'estiu fins a un 60%, aquesta xifra encara està lluny del 83% de participació en les activitats extraescolars durant el curs.
Consulta els resultats de les activitats d’estiu
Així, les dades ens assenyalen que reduir aquesta bretxa amb ajuts econòmics personalitzant i ampliant els programes extraescolars i d’estiu ha de ser una de les prioritats de la política educativa del país. Aquesta és una valoració transversal i compartida també per les famílies, el 88% de les quals creu que s’hauria d’ampliar l’oferta d’activitats gratuïtes durant l’estiu, i el 81% de les quals considera que s’haurien d’augmentar els ajuts econòmics a les famílies amb dificultats.
Les barreres no són només econòmiques, sinó també culturals, geogràfiques i burocràtiques, motiu pel qual les polítiques d’ajuts econòmics i de gratuïtat s’han de repensar, ampliar i reforçar amb estratègies d’acompanyament, treball comunitari i proximitat per a abordar la desigualtat que mostren les dades.
Dades en obert i nota metodològica
Facilitem les dades en obert perquè qualsevol grup de recerca o professional interessat pugui utilitzar-les. La informació sobre l’estat de la qüestió és la base fonamental per al disseny de polítiques públiques que, en l’àmbit educatiu en aquest cas, assegurin l’equitat i la qualitat necessàries per a una cobertura majoritària.
Aliança Educació 360
Treball de camp: Empirica Influentials & Research
Les dades fan referència a la pràctica extraescolar i d’activitats d’estiu durant el curs 2021-2022, ja que van ser recollides entre el mes de maig i el de juny de 2022.
Per participació extraescolar, en aquesta recerca, s’entén la pràctica, durant un mínim de 45 minuts setmanals, d’una activitat organitzada de tipus esportiu, d’idiomes, artística, d’educació en el lleure, tecnològica, de reforç escolar o de suport socioeducatiu.
L’enquesta, que es va realitzar a una mostra total de 1.023 pares i mares d’infants i adolescents en edat d’escolarització obligatòria (entre 6 i 15 anys) representatius en l’àmbit de Catalunya, aborda les següents variables: edat, sexe i curs del fill/a; distribució territorial i índex socioeconòmic (segons la metodologia de l’Enquesta General de Mitjans, que combina professió i nivell d’estudis). El qüestionari va estar disponible tant en català com en castellà.
El treball de camp ha estat realitzat per l’empresa Empirica Influentials & Research i s’ha fet de forma autoadministrada amb sistema CAWI (Computer Aided Web Interviewing). Les persones enquestades formen part de panels mostrals, és a dir són seleccionades per les seves característiques sociodemogràfiques i formen part d’un grup mostral que rep
invitacions a omplir enquestes a canvi d’incentius.
Oferim com a documents descarregables:
- Qüestionari amb les preguntes que es van passar a les famílies.
- Base de dades en format csv modificada assegurant l’anonimat dels enquestats.
- Llibre de codis amb la informació sobre el significat de cada columna i cada valor.
- Guia de modificacions amb una relació de les variables eliminades de la matriu original i altres canvis fets per preservar l’anonimat de les persones enquestades.