Soledad Rosende: “Hem aconseguit una educació no lectiva universal: gratuïta, accessible i equitativa”

13 Febrer 2023

Clàudia Mas, periodista

Soledad Rosende és regidora d’Educació i Salut de l’Ajuntament de Martorell. El govern municipal ha apostat per implementar la Carta Bàsica d’Activitats Extraescolars de caràcter esportiu i cultural i totalment gratuïta per a tot l’alumnat de P3 fins a 6è

Què és l’educació a temps complet?

És la continuïtat que donem en l’educació als nostres alumnes. És quan els nens i nenes tenen un horari lectiu i no lectiu. A Martorell, per exemple, tenim educació en cultura i esport. És una educació que es manté de forma mantinguda i continuada en el temps.

Martorell ha estat una de les poblacions pioneres a Catalunya en aplicar l’Educació 360. Com actua en clau de polítiques educatives?

Martorell és Educació 360. Una educació gratuïta, accessible i equitativa. Aquesta és l’estratègia i la línia política que nosaltres estem desenvolupant a totes les escoles. Des de l’Ajuntament hem convertit en servei públic les activitats de tarda, impulsant la Carta Bàsica d’Activitats Extraescolars, de caràcter gratuït i universal.

Tot un repte.

I tant! (riu). El primer que vam fer és una anàlisi de la població del nostre municipi. La detecció de necessitats era una prioritat. A partir d’aquí, fa tres cursos, vam impulsar un projecte pilot i vam començar a desplegar-lo, el que s’ha acabat convertint amb la carta bàsica d’activitats. Va ser una prova que es volia convertir amb una cartera d’oportunitats i activitats pels nens i nenes. La rebuda va ser molt bona. Va ser un procés molt llarg, però creiem que era una aposta de futur i així ha esdevingut la carta.

Més de 1.200 nens i nenes han participat de la carta de serveis d’activitats extraescolars. Com heu generat tant d’impacte?

És fruit d’un treball comú, a través d’una governança compartida. Tothom s’ha involucrat en el projecte i n’ha fet difusió: afes, escoles, famílies… La clau ha estat la participació i l’aposta de tothom. Gairebé la meitat han accedit a una activitat extraescolar per primer cop a la seva vida. Sempre diem que és un projecte de tots on tots hi hem de sumar. No hi ha màgia, però quan tothom hi treballa i col·labora s’aconsegueixen coses.

Quina és la via de comunicació perquè la carta bàsica arribi a totes les famílies?

Fer una bona campanya de difusió i, sobretot, treballar amb els centres educatius els continguts de la carta. Les escoles fan servir els seus canals de comunicació, la pàgina web i les xarxes socials, per a difondre aquesta l’oferta educativa la web centre, les xarxes socials. Des de l’Ajuntament també en fem difusió, i a més, enviem un correu físic i virtual a les famílies amb fills participants. També s’han posat 12 punts d’informació a diferents escoles durant període d’inscripció.

Hi ha la voluntat d’ampliar el ventall d’activitats de la carta educativa?

Sí, ja estem treballant-ho. La carta educativa que vam presentar a l’inici escolar està constantment en revisió. El projecte pilot ha anat creixent i no ho deixarà de fer. Ara, a més d’ampliar-la també volem arribar a adolescents i estem treballant per oferir activitats destinades a aquest perfil. S’està coent, però aquesta és la idea: ampliar la carta d’activitats i ampliar fins als instituts aquesta cartera de serveis 360 al nostre municipi.

Com hi heu integrat la demanda dels infants?

A través de les entitats educatives i de les escoles. Quan fas una carta d’activitats extraescolars i l’adreces a les famílies dels infants és molt important saber què és allò que volen els nens i nenes. Les activitats han d’anar molt en concordança amb les escoles.

Un dels reptes ha estat conèixer saber quines eren les vies de comunicació per a conèixer les necessitats dels infants. Principalment ho fem a través de les famílies, però també de la comunitat educativa, direccions i les afes que treballen conjuntament amb aquestes famílies. Paral·lelament, estem treballant un sistema d’avaluació del programa, on es podran fer suggeriments i plasmar aquestes necessitats.

Fa més d’un any i mig que el projecte està en marxa. Quin balanç en feu?

Fem un balanç intern molt positiu. Parlem d’un projecte inclusiu, universal i gratuït i que, per tant, els nens i nenes; i ben aviat els nois i noies, ho gaudeixen molt. Amb aquesta avaluació sabrem quins punts podem millorar. Però la rebuda ha estat molt bona i des de l’Ajuntament estem molt satisfets.

Per aconseguir una educació 360 a la taula rodona afirmaves que és necessari un canvi en la manera de pensar, entendre les ciutats i l’educació. I que al final es tracta
d’un canvi cultural.

Sí, parlava d’un canvi de paradigma. Fa uns anys no es contemplava una educació fora de l’aula, semblava que quan sorties de l’escola l’educació s’havia acabat. Aquest canvi de paradigma ens diu que l’educació va més enllà tant en temps com en forma i que projectes com els que tenim suma l’educació en horari no lectiu. Significa un canvi d’entendre l’aprenentatge.

Hem de fer una aposta perquè tot el que sigui educació i futur. L’aposta és suma a l’educació lectiva i hem de veure com i de quina forma ho fem. El repte és fer de l’educació
allò més atractiu per al jovent.

 

Aquesta entrevista forma part d’un cicle de converses amb regidors i regidores d’Educació de diversos municipis de Catalunya. Podeu recuperar-les aquí: