El món rural aposta per una Educació 360

07 Març 2024

El 17 de febrer, prop de setanta agents educatius que treballen en entorns rurals es van trobar al Castell de Verdú, a la comarca de l’Urgell. Aquest edifici emblemàtic declarat bé cultural d’interès nacional va ser testimoni d’una jornada emocionant dedicada a millorar l’educació en els territoris rurals.

La Jornada d’Educació 360 a territoris rurals va servir per presentar la publicació Per una Educació 360 als territoris rurals. Caixa d’eines per impulsar l’Educació 360 als entorns rurals, que reflexiona sobre la importància de la mirada de l’Educació 360 en els entorns rurals, proposa criteris a tenir en compte per desenvolupar estratègies i aporta una bateria de metodologies i dinàmiques per treballar col·lectivament sobre el concepte d’Educació 360 i identificar i vertebrar els ecosistemes educatius rurals. Es tracta d’una eina dirigida a persones, administracions, entitats o centres educatius compromesos amb la construcció d’ecosistemes educatius als territoris rurals. La publicació ha estat fruit d’un procés de treball en el qual han col·laborat agents molt diversos vinculats a l’educació en contextos rurals.

DESCARREGA AQUÍ LA NOVA PUBLICACIÓ.

La Jornada va donar el tret de sortida amb la benvinguda de la periodista Emma Quadrada, que va conduir tot l’acte amb claredat i molta sensibilitat. L’alcaldessa de Verdú, la Sra. Georgina Procter va obrir els parlaments institucionals, seguida del vicepresident d’ARCA, el Sr. Sebastià Mata. Per acabar, el Sr. Joan Talarn, president de la Diputació de Lleida va fer una reflexió profunda sobre la necessitat de país d’abordar les necessitats educatives dels territoris rurals i va assenyalar l’entorn rural de Lleida com el context ideal per posar en pràctica el concepte de l’educació 360. El president va afirmar que a Lleida “sabem què significa integrar l’experiència d’aprendre a temps complet en el dia a dia”, perquè “els nens i nenes dels nostres pobles mantenen un lligam molt especial amb el seu entorn, tant el paisatgístic com el social”.

La presentació de la publicació va ser un moment clau de la jornada, amb Enric Aragonès, director de l’Aliança Educació 360, i Eduard Trepat, coordinador tècnic d’ARCA, compartint els motius pels quals les dues entitats van decidir començar a treballar i aprofundir en les necessitats i les oportunitats educatives dels entorns rurals de Catalunya. L’Aliança Educació 360 que des de la seva creació el 2018 treballa per reduir les desigualtats educatives, no podia deixar de tenir en compte una de les grans desigualtats que hi ha a nivell de país: el desequilibri territorial. Per la seva banda, ARCA, com a xarxa regional de desenvolupament rural de Catalunya no podia tampoc deixar de banda les necessitats i les oportunitats educatives que es donen als territoris rurals, com a part d’una estratègia de desenvolupament global dels entorns rurals.

Un dels moments més interessants de la Jornada va ser la presentació d’experiències. Quatre agents diferents, una cooperativa, un centre educatiu, un ajuntament i una escola d’arts, de diferents llocs del territori, amb diferents realitats i àmbits d’incidència, però amb una cosa en comú, totes quatre experiències mostren com es pot treballar i incidir en entorns rurals des de la perspectiva de l’Educació 360.

L’Escola Jaume Miret de Soses va ser una de les quatre experiències, un centre educatiu que ha desenvolupat un projecte educatiu amb la participació de famílies, entitats i l’entorn local. Com va explicar la directora del centre, Mercè Roca, aquest projecte busca millorar l’educació a través de la col·laboració i la implicació de tots els agents de la comunitat educativa. Es basa en tres eixos principals: la formació integral de l’alumnat, la participació activa de la comunitat educativa i la integració de l’escola en l’entorn social i cultural de la localitat. Aquest enfocament proporciona una educació més completa i enriquidora per als estudiants, a la vegada que promou la cohesió i el compromís amb la comunitat. L’Escola Jaume Miret va guanyar el premi de la crida Centres Educatius 360 l’any 2019.

Des d’una altra mirada i àmbit d’actuació, l’Òscar Pla va compartir la història de Terram. La cooperativa Terram va néixer de la mà de joves de La Sénia que després d’estudiar fora van tornar al seu poble. Van decidir que per millorar el seu entorn i poder-se guanyar la vida, havien de posar en marxa el seu propi projecte. Des del seu naixement, Terram ha anat ampliant les seves línies de treball que van des de la divulgació de pràctiques agrícoles ecològiques amb tallers per a infants i per a adults, a la promoció de la cohesió social o el suport a l’ocupació en el sector agrícola promovent la inserció de col·lectius de risc d’exclusió o amb dificultats d’ocupació.

Un altre agent, en aquest cas cultural, que ha esdevingut un referent a la comarca del Lluçanès és l’Escola de Música i Arts del Lluçanès (EMAL). La Rosa Rodríguez va compartir amb tots els assistents de la Jornada com un projecte d’educació artística i musical descentralitzat, que adapta l’oferta a les necessitats dels diferents municipis de la comarca pot, no només canviar la vida dels infants i joves que participen, sinó la de les seves famílies i del conjunt de la ciutadania de cada municipi. La Rosa apuntava, per exemple, com el fet que les famílies no hagin de desplaçar-se per portar els seus fills i filles a classes de música promou, no només una millor conciliació, sinó també la revitalització del comerç local, en tant que aquestes famílies compren i consumeixen més als seus propis municipis.

La darrera experiència que es va presentar va ser el projecte de dinamització comunitària, educativa i cultural de l’Ajuntament de Viladamat. La Berta Baltanàs va ser la responsable d’explicar el projecte, però més important encara, ella és la persona que dinamitza tots els espais del poble, des del servei d’acollida per a infants, fins a les activitats amb gent gran o la dinamització juvenil. Un exemple de com la dimensió d’un municipi petit com Viladamat, amb 470 habitants, pot desenvolupar un projecte comunitari integral i intergeneracional que generi cohesió i benestar al conjunt de la ciutadania.

Després d’una pausa per al cafè admirant les vistes de la comarca des del Castell de Verdú, els participants van tornar a la sala per participar en un taller dinamitzat per la coordinadora de l’Aliança Educació 360, Marta Domènech. La dinàmica del taller va tenir per objectiu identificar quines són les oportunitats i les necessitats existents als territoris rurals vinculades als 4 criteris descrits a la publicació presentada a l’inici de la Jornada, necessaris per aterrar la perspectiva de l’Educació 360 al món rural:

  1. Millorar la qualitat de vida de les persones a través de l’educació, tot promovent i garantint l’equitat i la igualtat d’oportunitats, i evitant la segregació
  2. Identificar, reflexionar i donar sentit educatiu a les propostes que ofereixen l’entorn i la comunitat per construir un projecte col·lectiu que les reculli, ampliï i millori.
  3. Promoure la participació de tota la comunitat en la construcció del projecte educatiu, posant èmfasi en el fet que tothom pot aportar i respectant els diferents ritmes i graus d’implicació.
  4. Donar valor al paper essencial de l’escola, l’ajuntament, les entitats i les associacions del territori obrint els centres i espais educatius al poble per afavorir la connexió dels aprenentatges que es produeixen dins i fora de l’escola.

La Jornada va finalitzar amb una priorització de quins són els temes en els quals cal continuar treballant per aconseguir ecosistemes educatius en entorns rurals estructurats i potents i per garantir les oportunitats educatives de tota la ciutadania dels pobles i comarques que constitueixen les diferents realitats rurals de Catalunya.