“Ens cal el compromís de les administracions per crear autèntics ecosistemes educatius locals”

05 Desembre 2019

Jornada_Terres_Lleida_2019
Jornada_Terres_Lleida_2019
  • La Xarxa d’Educació 360 a les Terres de Lleida insta als ajuntaments a ser impulsors d’aquest nou model educatiu
  • La Jornada Anual aplega 80 representants d’ajuntaments, entitats i centres educatius, a Agramunt
  • Treballar en xarxa, creure que som un equip, aprofitar les oportunitats i potencialitats i alinear agents educatius, condicions per fer avançar l’Educació 360

Incrementar la implicació dels ajuntaments i administracions locals en la creació d’ecosistemes que connectin i generin més oportunitats educatives és la demanda que ha llançat la Xarxa Territorial d’Educació 360 a les Terres de Lleida. El seu coordinador, Albert Font-Tarrés, ha destacat la importància “de promoure processos territorials amb mirada 360”. Segons la directora de l’Aliança Educació 360, Fathia Benhammou, “el lideratge de l’administració local i la perspectiva territorial són claus per crear ecosistemes locals on tots els agents educatius remin cap a la mateixa direcció establint propòsits comuns i agendes compartides que es fusionen per millorar l’aprenentatge”.

La jornada anual d’Educació 360 a les Terres de Lleida s’ha celebrat enguany a l’Espai Cívic Agramunt i ha aplegat 80 persones del món de l’educació d’àmbits tant diversos com entitats esportives, de lleure, artístiques, tècnics, regidors i alcaldes d’ajuntaments i centres educatius.  De fet, la Xarxa Territorial de les Terres de Lleida és la més diversa de les que s’ha creat i actualment suma una vintena d’ajuntaments, entitats, escoles i instituts.

El nostre objectiu és l’equitat

L’equitat educativa és l’objectiu principal de l’Educació 360. I és que la major desigualtat es produeix fora del sistema escolar reglat i universal. Per a fer-hi front, es planteja “construir itineraris educatius personalitzats, que connectin aprenentatges significatius pels infants i joves, dins i fora l’escola i en temps lectius i no lectius”.

També “la necessitat de repensar temps i espais educatius, superant els murs entre l’activitat lectiva i no lectiva” i com ha afirmat l’alcalde d’Agramunt, Bernat Solé, la importància que “tots els agents educatius treballin plegats per afavorir l’equitat, a través de les escoles, instituts, administracions locals…”.

Un dels punts en què s’ha coincidit és en el fet que és clau posar en valor els aprenentatges del temps no lectiu, reconeixent-los i connectant-los entre ells i amb l’escola. La importància de poder gaudir d’activitats esportives, culturals, de lleure de qualitat per afavorir les trajectòries de vida d’infants i joves.

Això no es pot parar

La directora de l’escola Jaume Miret de Soses, Mercè Roca, ha resumit així l’esperit de la jornada. Els participants a la Taula de Diàleg, responsables de diversos projectes amb mirada 360 de les Terres de Lleida, han explicitat les condicions que s’ha de donar per fer avançar l’Educació 360: treballar en xarxa, creure que som un equip, aprofitar les oportunitats i potencialitats i alinear agents educatius, condicions per fer avançar l’Educació 360.

En total, han estat 5 els projectes de Ponent que han plantejat la necessitat de fer un treball comunitari per tal de donar resposta a les necessitats educatives:

‘Escurcem distàncies’, 500 participants que protagonitzen 40 interaccions per curs

Un dels projectes destacats és d’Agramunt, primer municipi de la demarcació de Lleida que s’ha unit als vora 230 socis de l’Aliança Educació 360.

Es tracta del projecte intergeneracional ‘Escurcem distàncies’ que cada curs compta amb 500 persones participants que realitzen un total de 40 interaccions. La iniciativa, sorgida de la residència geriàtrica municipal Cal Mas Vell, implica els 4 centres escolars d’Agramunt (la llar d’infants municipal L’Era, l’escola Macià-Companys, el col·legi Mare de Déu del Socós i l’institut Ribera del Sió), les 2 residències de gent gran (Mas Vell i Ribera del Sió), l’Escola Municipal de Música d’Agramunt, l’Associació Alba i Ràdio Sió. Tot plegat, amb l’objectiu que “persones amb capacitats diverses interaccionin entre elles i els permetin viure sensacions diferents”, tal com ha explicat Sílvia Fernández, responsable del projecte ‘Escurcem distàncies’. El propòsit és que els infants adquireixin competències com el treball en equip, pensament crític… mentre ofereixen un servei al comunitat.

Em vaig adonar quan venien els nens i nenes a cantar nadales que hi havia unes barreres intergeneracionals que calia trencar-les i d’aquí sorgeix el projecte”, destaca Pérez. Els mateixos participants es troben almenys un parell de cops al curs per tal de crear conjuntament accions que permetin aprendre junts i compartir objectius “per la qual cosa cal tenir sempre en compte que sigui factible per a totes les parts”. Les dues sessions tenen relació entre elles: “si primer ens hem explicat els jocs d’infantesa, després ens posarem a fer-ne uns o si hem fet uns fanalets el següent dia farem el ball del fanalet”.

Down Lleida,  acompanyament en tots els àmbits de la vida per fer una societat per a tothom

Una altra de les experiències inspiradores que s’han presentat a la jornada és la de l’associació Down Lleida. Eva Betbesé, coordinadora pedagògica de l’entitat, ha exposat les reflexions que els porta a fer un treball en xarxa per aconseguir una comunitat inclusiva, tolerant i plural que estigui preparada per oferir igualtat d’oportunitats a tothom. Betbesé ha explicat “la importància de l’acompanyament individualitzat de nois i noies per atendre les seves necessitats i afavorir els seus aprenentatges”.

#EsportAmbValors, un club esportiu que es reconeix com a agent educatiu

El director esportiu del Club Handbol Lleida Pardinyes, Txema del Rosal, ha mostrat, amb la seva intervenció, un model d’entitat esportiva que es reconeix com a agent educatiu i tot el que implica aquest fet, a l’hora de dissenyar les activitats. Del Rosal afirma que “l’esport és una gran eina educativa, que cal posar a l’abast de tothom. Per treballar valors en l’esport cal intencionalitat i mètodes que permetin el diàleg i reflexió als participants. Sinó els treballem, no serveix de res” i explica que “som un punt de trobada de famílies molt diverses i volem que la seva riquesa sigui el nostre ADN”.

Fem Escola, descobrim Gebut’ o com fer un centre amb una mirada 360

La directora de l’Escola Jaume Miret de Soses, Mercè Roca, ha descrit allò que ha portat el centre educatiu a aprofitar el jaciment iber del municipi per generar proposes educatives de connexió i treball amb l’entorn convertint l’escola com un puntal per a la cohesió del poble.

En aquesta línia, el centre educatiu es troba en un procés de confecció d’un nou projecte educatiu de centre (PEC) que compta amb la participació de famílies, alumnes, docents i entitats de l’entorn.

Tàrrega, un dels 5 municipis de Catalunya pilot del nou pla educatiu d’entorn 0-20

Mar López, tècnica d’educació de l’Ajuntament de Tàrrega, ha donat a conèixer el pilot del Pla Educatiu d’Entorn 0-20 de la capital de l’Urgell, que vol donar un valor especial al treball en xarxa i als aprenentatges que tenen lloc fora de l’horari escolar. Entre les novetats del nou pla educatiu d’entorn hi ha el fet que treballa amb la població des dels 0 als 20 anys d’edat de la ciutat de Tàrrega, que promou l’acompanyament educatiu de l’alumnat i de les seves famílies, a més de la creació del servei d’orientació d’àmbit comunitari (SOAC). López assegura que els diferents agents educatius han de saber identificar els talents i donar els recursos a tots els infants i joves. El Pla coordina els recursos dels diversos actors educatius i els posa en contacte.