Quines són les competències que s’aprenen en el lleure educatiu?

07 Maig 2019

En el marc de l’Aliança d’Educació 360, i amb els principals moviments del lleure educatiu, hem volgut respondre aquesta pregunta i ho hem fet amb l’elaboració de la publicació Competències per a la vida en el lleure educatiu. La presentarem el proper 7 de maig, a la Sala d’actes de Rosa Sensat (Avda. de les Drassanes 3, Barcelona) i ja t’hi pots inscriure! Tots els assistents rebran un exemplar de la publicació.

Presentació i diàleg

Per a conèixer millor la publicació i debatre sobre els seus continguts, hem dissenyat un acte amb dues parts molt diferenciades.

D’una banda, aprofundirem sobre els continguts de la publicació amb la presentació d’Àlex Muñoz, coordinador i redactor de la publicació i representants dels diferents moviments de lleure educatiu que han participat en la seva elaboració: Escoltes Catalans, Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, Moviment Laic i Progressista, Fundació Pere Tarrés, Fundesplai i Xarxa d’Entitats d’Acció Social i Comunitària i entitats com la Fundació Marianao.

De l’altra, comptarem amb un interessant diàleg en el que abordarem els Reptes i connexions del lleure educatiu en la societat actual. El diàleg estarà conduit per Ignasi Aragay, director adjunt del diari Ara i comptarà amb la participació de:

  • Xus Martín, professora de la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona
  • Txus Morata, professora de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés de la Universitat Ramon Llull
  • Eduard Vallory, president del Centre UNESCO Catalunya i director d’Escola Nova 21

Identificant les competències que transmet el lleure educatiu

La publicació que presentem identifica les competències transversals que infants i adolescents aprenen dins les activitats educatives més singulars del lleure educatiu. El marc referencial ha estat les macro competències definides per la UNESCO el 2018.

  • Aprenentatge al llarg de la vida
  • Autogestió
  • Ús interactiu d’eines i recursos diversos
  • Interacció amb els altres
  • Interacció amb el món
  • Transdisciplinarietat
  • Multialfabetització

El document va dirigit, tant als diferents actors del món del lleure com a la resta d’agents educatius de la nostra societat amb la finalitat de sistematitzar, en clau d’aprenentatges competencials. També vol apropar-los i fer-los visibles, de manera especial, a les famílies i els equips docents de les escoles i instituts, prescriptors principals en la tasca d’orientació dels nois i noies en la seva vida més enllà de les aules.