L’àmbit de les arts en l’educació: com fer arribar l’experiència artística a tothom

02 Juliol 2019

Arts_Educació360_s
Arts_Educació360_s
  • L’Aliança Educació 360 ha impulsat un grup de reflexió dels professionals de les arts musicals i escèniques, liderat per l’ESMUC, i format per una quinzena d’especialistes i de representants d’entitats de l’àmbit
  • L’objectiu és reforçar i promoure la connexió entre els àmbits artístics i el món de l’educació i fer propostes amb perspectiva educativa i comunitària
  •  El grup de treball parteix de la premissa que la dimensió humanística de tota educació ha d’incloure l’educació artística des de la seva pràctica, des de l’experiència i que ha de garantir-la per a tothom
  •  S’hi han celebrat 4 sessions i ara és treballarà en l’elaboració d’una publicació que reflecteixi la feina realitzada

Un dels temes tractats pel grup de treball fa referència a com han de ser les pràctiques educatives per fer arribar l’experiència artística a tothom. En aquest sentit, s’ha coincidit en la necessitat de garantir el pont cap al fora escola i es defineixen els següents elements clau:

  • Vincle del projecte desenvolupat dins l’escola amb la pràctica fora escola (per exemple, sent la mateixa institució)
  • Acompanyament personalitzat, contacte amb les famílies, col·laboració de personal especialitzat
  • Importància de la comunicació per a difondre les propostes educatives a tothom

Mirada integral

Enfocar la relació de les arts i l’educació, des d’una mirada integral, tant en les arts (tots els llenguatges) com en l’educació (tots els coneixements i aprenentatges). Es tracta de situar les arts com a element central, com a part irrenunciable de l’educació, entenent, a més, que les arts poden ser potenciadores del canvi educatiu. Aquesta és una de les reflexions que ha desenvolupat el grup de treball, en les sessions que s’han celebrat fins ara.

Un altre dels aspectes sobre els que s’ha aprofundit és en la necessitat de treballar les expectatives de tots els agents (professionals, famílies, alumnat, responsables, etc.), trobant un llenguatge comú.

Un dels grans temes que s’està tractant és el que fa referència a la desigualtat entre aquelles persones que només tenen accés a l’educació formal dins el sistema obligatori i aquelles que la complementen amb d’altres experiències educatives més o menys formals i/o reglades, fora d’aquest sistema. En aquest sentit, s’ha coincidit en què el dret cultural passa per l’accés a les arts, però també per la participació activa en la producció d’obres artístiques.

Sessions de treball

 El grup de treball ha dut a terme quatre sessions, en les que s’han tractat els següents temes:

  • Sessió 1: El per què i per a què les arts de les arts l’educació
  • Sessió 2: El què i el com de l’experiència artística
  • Sessió 3: Agents, rols i connexions, en les arts i l’educació artística
  • Sessió 4: condicions i entorn necessari per a poder desplegar les arts a l’educació

En elles, hi han participat els següents especialistes en l’àmbit de les arts musicals i escèniques i representants d’entitats del sector:

  • Antonio Alcántara. Professor de la facultat d’Educació de la UB i membre de l’equip pedagògic de l’Ateneu Popular 9Barris
  • Héctor Alonso. Sociòleg, educador de carrer i professor
  • Sílvia Andrés. Tècnica de la Gerència d’Educació de la Diputació de Barcelona
  • Enric Aragonès. Coordinador pedagògic de l’EMMCA de L’Hospitalet i professor de l’ESEM Taller de Músics
  • Mireia Asensio. Experta en disseny i avaluació de projectes educatius comunitaris. Àmbit del teatre i les arts escèniques
  • Montse Barbosa. Tècnica de la Gerència d’Educació de la Diputació de Barcelona
  • Nil Barutel. Gestor cultural i coordinador de l’Associació Riborquestra
  • Ester Bonal. Professora de l’Esmuc i directora d’EducARTS i Xamfrà
  • Gemma Carbó. Càtedra UNESCO de Polítiques Culturals de la Universitat de Girona. Presidenta de Conarte Internacional a Girona, Coordinadora del Projecte Planters
  • Marta Casas. Antropòloga i professora de música
  • Eulàlia Conangla. Membre de l’Observatori de l’Institut del Teatre
  • Núria Duñó. Coordinadora Aliança Educació 360
  • Joan Fargas. Director de l’Escola Municipal de Música de Mataró
  • Anna Farrés. Directora de l’escola Pereanton de Granollers i membre de l’Associació d’Ensenyant de Música de Catalunya (AEMCAT)
  • Ignasi Gómez. Cap del Departament de Pedagogia de l’Esmuc.
  • Eliseu Ribes. Director Escola Municipal de les Arts de Santa Perpètua
  • Núria Sempere. Directora General de l’Esmuc
  • Laia Serra. Professora de música i coordinadora dels projectes comunitaris “4 cordes”

A partir d’aquest treball, l’objectiu és elaborar un relat que, en forma de publicació es posarà a disposició de tots els agents, institucions i professionals del sector, així com del públic en general.