Una crida a lideratges municipals
Reserva’t el 31 de gener de 2023. T’esperem per explorar el potencial educatiu dels Currículums de ciutat!
Què són els currículums de ciutat i com poden ajudar a convertir les ciutats en aules d’aprenentatge? Com poden contribuir a millorar l’equitat educativa i l’èxit educatiu dels infants i joves? Com epoden connectar i implicar els agents d’un territori a l’hora d’abordar reptes educatius de la comunitat? Quin rol han de tenir els ajuntaments en el seu lideratge? Quines competències claus han de formar part d’un currículum de ciutat i com impliquem al teixit educatiu en la seva concreció? Fins a quin punt poden ajudar a mesurar els aprenentatges dels infants i joves i a garantir la qualitat de les activitats que ofereix la ciutat?
L’aprenentatge no té fronteres i succeeix a diferents llocs i espais de la ciutat, però no tots els infants i joves tenen els recursos ni les connexions per viure experiències fora escola reptadores i de qualitat. Davant d’aquest desafiament, un gran nombre de ciutats, municipis i territoris d’arreu del món estan connectant oportunitats educatives i transformant els seus municipis en ciutats d’aprenentatge a través de currículums de ciutat o marcs de competències d’aprenentatge.
I què són els currículums de ciutat? Són un conjunt de continguts o competències clau curosament seleccionades, reconegudes i compartides per tots els agents educatius locals que ofereixen experiències educatives: centres educatius, equipaments culturals, museus, biblioteques, escoles de música, entitats tecnològiques, entitats del lleure, etc.
Els Currículums de ciutat esdevenen un full de ruta per garantir aprenentatges de qualitat, en totes i cadascuna de les activitats que ofereixen les organitzacions educatives del territori.
El potencial educatiu dels currículums de ciutat resideix en la connexió que generen entre agents i oportunitats educatives permetent teixir un veritable ecosistema local d’aprenentatge.
Són molt diverses les raons per les que els currículums de ciutat s’estan implementant internacionalment com a polítiques educatives municipals de primer ordre:
- per garantir l’equitat educativa també més enllà de l’escola: encoratgen a pensar i actuar més enllà de les parets de les escoles, entenent les ciutats i els territoris com un ecosistema ple d’oportunitats, recursos i potencial per l’aprenentatge de tots els infants i joves, sense excepció.
- per potenciar oportunitats d’aprenentatge amb un contingut educatiu significatiu, garantint uns estàndards de qualitat: totes les activitats educatives obertes del territori es comprometen a treballar de forma transversal les competències que conformen el currículum clau de ciutat. El finançament i la política educativa del municipi integra aquesta perspectiva, demostrant un impacte real en l’aprenentatge dels infants i joves més enllà dels resultats de participació i/o assistència habituals.
- per potenciar, capturar i acreditar l’aprenentatge “invisible” clau per l’èxit d’infants i joves: a través de l’ús de microcredencials o insígnies educatives per a l’acreditació i el reconeixement d’allò que s’aprèn fora de les parets de l’escola (implementant passaports d’aprenentatge, impulsant plataformes d’acreditació d’extraescolars per a tothom, entre moltes d’altres).
- per personalitzar itineraris educatius de ciutat: mitjançant cercadors d’activitats d’aprenentatge, singularitzant itineraris educatius fora escola, utilitzant el currículum de ciutat per “prescriure” aprenentatge fora escola a les famílies, etc.
- per generar momentums comunitaris o festivals d’aprenentatge oberts a tota la ciutadania, permetent posar en valor la capacitat del propi municipi de generar un currículum competencial d’aprenentatge per a tota la comunitat.
Ets un municipi i t’interessa explorar el potencial educatiu dels Currículums de ciutat amb mirada educació 360? Volem compartir amb tu experiències inspiradores de currículums de ciutat de la mà dels seus protagonistes i debatre el seu potencial educatiu a Catalunya. Coneixeràs els casos de ciutats com Boston o Chicago (Estats Units), així com de Kuopio (Finlàndia) o de Glasgow (Anglaterra), t’explicarem un llistat de metodologies d’èxit per a desenvolupar un currículum de ciutat propi i et presentarem el marc de competències d’aprenentatge 360, una eina transversal sobre la que poder començar a construir una ciutat d’aprenentatge per a tothom.
I si estàs decidit a crear un currículum de ciutat propi, et convidem des d’ara mateix a formar part de la crida a municipis per crear el seu propi currículum de ciutat que presentarem durant aquest mateix acte.
T’interessa construir iniciatives educatives al voltant d’un currículum de ciutat per a tots els infants i joves del teu territori o municipi?
No t’ho pensis més i reserva’t la data: 31 de gener de 2023. T’hi esperem!