L’educació a temps complet ha estat la solució triada per millorar l’educació a Alemanya. Vols saber per què? Inscriu-te a la nova jornada d’#EducacioAlhora! 

15 Gener 2020

Educacioalhora_Alemanya

Què podem aplicar a Catalunya del model d’escola a temps complet d’Alemanya? Quines conclusions útils podem extreure per al nostre país d’aquesta experiència? Per què s’ha convertit en referent el model alemany alhora de transformar els seus horaris escolars? Quin és el seu futur? I els principals impactes, quins són? Us convidem a conèixer de primera mà la història, impacte i factors d’èxit de l’experiència alemanya. El proper 22 de gener, se celebrarà la jornada d’Educació a l’hora, al recinte modernista de Sant Pau, a la qual et convidem a assistir.

Les Ganztagsschulen: un model d’escola que aposta per la transformació radical els seus horaris escolars

Alemanya va començar a principis dels anys 2000 una reforma que l’ha portat a ampliar i transformar de manera radical els seus horaris escolars. Més temps educatiu i una nova cultura de l’aprenentatge els ha permès avançar cap a una major igualtat d’oportunitats educatives, oferir suport individualitzat a infants i adolescents i innovar en l’organització dels temps educatius per fer possible una educació millor.

Durant els darrers 15 anys, molts països han desenvolupat polítiques d’educació a temps complet amb l’objectiu d’ampliar les oportunitats educatives i millorar l’aprenentatge i el desenvolupament d’infants i joves. En aquests projectes s’aposta per què centres educatius i comunitats proporcionin conjuntament una educació integral, equitativa i amb benestar. Aquestes experiències internacionals han inspirat la proposta “Educació a l’hora” promoguda per la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya.

D’aquestes experiències, Alemanya és un dels països amb una trajectòria més llarga i rica d’educació a temps complet. Les Ganztagsschulen (escoles a temps complet) s’han estès pel sistema i han passat del 16,3% el curs 2002/03 al 69% al curs 2017/18 (primària i secundària).

Model d’equitat, excel·lència educativa i conciliació de la vida personal i laboral

L’anàlisi del desenvolupament de les escoles a temps complet a Alemanya evidencia els avantatges d’aquest model en termes d’equitat, excel·lència educativa, i conciliació de la vida personal i laboral. Així mateix, també permet identificar els principals factors d’èxit per a l’impuls d’aquest model: consens polític, estabilitat financera, lideratge escolar compartit, integració del temps lectiu i no lectiu i establiment d’un sistema d’avaluació per a la millora contínua. Avantatges i factors d’èxit, que queden recollits en el document L’Educació a temps complet als països de parla alemanya.

Com s’ha convertit el model d’escoles a temps complet en un element estructural del sistema educatiu alemany?

Per conèixer de més a prop l’experiència d’Alemanya i respondre a aquestes preguntes, s’ha convidat la Dra. Heike Kahl, directora de la Deutschen Kinder und Jugendstiftung (DKJS) (Fundació alemanya per a la infància i la joventut). Des del 2004, la DKJS té un paper estratègic en la implementació de l’educació a temps complet, ja que ha estat l’encarregada de desplegar la xarxa que promou la qualitat pedagògica i la millora contínua de les Ganztagsschulen. Els camps que DKJS desenvolupa amb més intensitat són la innovació pedagògica, la gestió del temps i l’espai, la cura i el benestar dels infants, l’obertura de la comunitat i la gestió del canvi.

Presentarà l’acte Pilar Gargallo, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica-FMRPC, la Dra. Heike Kahl farà la ponència principal i Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, moderarà la conversa amb els convidats:

Anna Simó, presidenta del Consell Escolar de Catalunya.

Josep González Cambray, director general de Centres Públics, Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya

Jaume Graells, regidor d’Educació de l’Hospitalet de Llobregat

L’accés a l’acte és gratuït, amb inscripció prèvia, i hi haurà servei de traducció simultània. El debat es podrà seguir en directe per streaming i també via Twitter amb el hashtag #educacioalhora