- La sessió, que tindrà lloc el proper dijous 21 de maig, se centrarà en reflexionar entorn les aportacions que l’educació artística pot fer en l’actualitat
- L’accés a la pràctica de les arts és molt desigual i la crisi del COVID-19 agreujarà aquesta diferència
- El webinar abordarà el tipus d’aprenentatge artístic que cal incorporar a les activitats d’estiu i el paper que hi ha de jugar l’administració, entre d’altres temes
- T’hi pots inscriure ja per seguir la sessió en línia
La crisi provocada pel COVID 19, tot i l’esforç dels docents, ha posat de manifest les disfuncions del nostre sistema educatiu i està provocant, de manera desigual, un alentiment dels processos d’aprenentatge d’infants i joves. Ens referim no només als aprenentatges formals, curriculars, sinó sobretot a les oportunitats d’enriquiment educatiu que es donen fora del temps i espai escolar i que la recerca ha demostrat que són clau pel desenvolupament d’itineraris personals, acadèmics i professionals. Concretament, la pràctica artística és especialment rellevant ja que posa en joc diferents estratègies per introduir els sabers, aporta un element emocional i de vincle i permet connectar aprenentatges de naturalesa diversa. Les dades però, ja ens diuen que hi ha un accés molt desigual en la participació a les activitats artístiques. Les famílies amb menys recursos i amb un nivell d’instrucció més baix tenen una participació notablement inferior que les de nivells més alts de renda. Sense dubte, aquestes desigualtats s’agreujaran amb la crisi del COVId-19.
En aquest context, són molts els ajuntaments, entitats socials i escoles que han vist en el proper estiu l’oportunitat de contrarestar les desigualats educatives agreujades pel confinament a través de programes que facilitin l’accés a experiències d’enriquiment educatiu, cultural i comunitari. Tenim en aquest estiu una oportunitat per posar en pràctica accions i mesures encaminades a reduir les desigualtats en els drets educatius i culturals. Per aconseguir-ho, cal que els sectors educatiu i cultural es posin a treballar conjuntament per garantir la presència de les arts en la programació de l’oferta.
Partint d’aquesta premissa, quin tipus d’aprenentatges artístics cal incorporar i garantir a les activitats d’estiu? Quin és el seu valor competencial? Què cal fer des de la institucions per facilitar l’aliança entre cultura i educació es consolidi i es tradueixi en estratègia de política pública que vagi més enllà de l’estiu i garanteixi l’accés a la formació i pràctica artística habitual? Quines són les condicions que afavoreixen la col·laboració entre centres educatius i agents artístics que habitualment intervenen en el fora de l’escola? Quin paper ha de jugar l’administració local a l’hora d’impulsar aquests processos col·laboratius?
Aquestes i d’altres qüestions formaran part de la reflexió i el debat que tindrem amb:
Enric Aragonès, coordinador pedagògic de l’Escola Municipal de Música i Centre de les Arts de l’Hospitalet de Llobregat (EMMCA) i professor col·laborador de l’Esmuc – conductor del diàleg
Ester Bonal, directora i cofundadora de Xamfrà
Alba Martínez, regidora de Ciutat Educadora de Sant Boi de Llobregat
Lluís Vallvé, director del Centre de Recursos Artístics de Barcelona (CRAB) del Consorci d’Educació
- Inscriu-te al webinar ja per poder seguir la sessió en línia
- I si abans d’assistir al webinar, vols saber més sobre Les arts escèniques en l’Educació 360, et convidem a llegir aquest article de l’Enric Aragonés, coordinador pedagògic de l’EMMCA de l’Hospitalet de Llobregat i professor col·laborador de l’Esmuc