Per necessitat i convicció hem teixit al voltant de l’escola tota una xarxa de relacions amb altres agents externs, creant un ecosistema educatiu que amplia i millora els temps i els espais d’aprenentatge.
David Roco Alafont, mestre, llicenciat en Història i Ciències de la Música, director de l’escola Prat de la Riba de Reus i membre de la XEPR.
Cada matí 224 infants amb les motxilles carregades d’il·lusió entren a l’escola Prat de la Riba a ritme de música. La nostra és una escola diversa. El plurilingüisme i la interculturalitat que es respira a l’aula afavoreix les habilitats i destreses per a la convivència, el respecte i l’entesa entre les persones.
Però realment tots els infants de l’escola tenen les mateixes oportunitats educatives? Recerques i estudis nacionals i internacionals identifiquen el nivell d’estudis de les famílies, la renda i la procedència com les variables de més pes perquè hi hagi unes majors o menors oportunitats educatives.
A l’escola considerem la diversitat com una riquesa i un recurs, mantenim les expectatives elevades pel que fa a les possibilitats de cadascun dels alumnes i dediquem els recursos necessaris a aconseguir aquest objectiu. Però… i més enllà dels murs de l’escola? I més enllà del temps escolar? I els caps de setmana? I durant les vacances?
Aquí és on realment es produeixen les majors desigualtats educatives. Segons l’estudi realitzat per Expanded Schools, un infant de dotze anys que ha pogut experimentar oportunitats d’aprenentatge enriquit fora de l’escola acumula 6.000 hores més d’aprenentatge que un que no ho ha pogut fer. 6.000 hores! Equivalents a 5 cursos a l’aula!
Davant d’aquesta evident escletxa d’aprenentatge en temps extraescolar, les escoles poden prendre partit o mantenir-se al marge i pensar que ja fan tot el que poden durant les hores lectives. No seré jo qui digui el que han de fer les escoles, però sí que us diré el que estem fent a l’escola Prat de la Riba.
Com a docents, estimem i desitgem l’èxit educatiu a tot el nostre alumnat. Aquest èxit passa per repensar l’educació. L’equitat educativa com a màxima prioritat. Deixar d’imaginar-nos l’escola com un espai aïllat amb un calendari concret i unes hores d’entrada i sortida. Les escoles amb gran diversitat ens hem adonat que l’escola sola no és suficient. La dita “Per educar un infant cal tota la tribu” és més certa que mai.
Per necessitat i convicció hem teixit al voltant de l’escola tota una xarxa de relacions amb altres agents externs, creant un ecosistema educatiu que amplia i millora els temps i els espais d’aprenentatge. Un centre educatiu amb mirada 360 que ofereix més i millors oportunitats educatives a l’alumnat, tenint presents les seves necessitats i interessos per oferir itineraris personalitzats. D’aquesta manera s’incrementa també la qualitat educativa.
Fruit d’aquesta nova mirada, durant el curs 20-21 l’escola va teixir lligams i complicitats amb diversos agents i espais educatius de la ciutat de Reus. Creant diverses línies d’acció en temps extraescolar per mitigar les persistents desigualtats educatives basades en l’origen social.
12 línies principals d’aprenentatge connectat, més de 40 hores extres setmanals en les quals participen el 100% dels infants de l’escola Prat de la Riba.
I aquest curs 21-22? Doncs més i millor! Més temps, més espais, més connexions amb l’entorn, més agents i, per tant, més activitats gratuïtes d’enriquiment educatiu:
- LECXIT: projecte de parelles lectores amb nens i nenes de 4t i una persona adulta a qui li agrada llegir, sempre la mateixa, que anomenem mentora. Aquestes parelles es troben un dia a la setmana durant tot el curs per conversar i descobrir juntes les possibilitats de la lectura.
- CLUBS DE LECTURA: Tardes a la Biblioteca Municipal Xavier Amorós per xerrar al voltant d’una lectura interessant. Els clubs estan coordinats per un moderador i la participació és gratuïta.
- ESPLAI FEM-NOS AMICS: Dissabtes de lleure per acompanyar l’infant a través d’una acció educativa fonamentada en dos àmbits: el creixement personal i la integració creada a partir de la tolerància i el pluralisme.
- PROGRAMES D’ACOMPANYAMENT EDUCATIU: La Fundació Frederic Bara i la Fundació Catalunya-La Pedrera acullen i atenen infants de la nostra escola amb necessitats econòmiques, socials o familiars especials. Tardes de suport extraescolar amb l’objectiu d’assolir l’èxit acadèmic i personal.
- ESPAI TIS: Espai extraescolar d’aprenentatge creat per la integradora social de l’escola amb l’objectiu de potenciar les habilitats socials i l’autoconfiança de l’alumnat.
- SUPORTS EDUCATIUS I ESTUDI ASSISTIT: Classes extraescolars gratuïtes de suport educatiu en horari extraescolar (migdia i tarda) adreçat a alumnes de tots els cicles d’Infantil i Primària. Suports subvencionats amb l’ajut rebut del Pla de Millora d’Oportunitats Educatives i el Pla Educatiu d’Entorn.
- LACM: Classes de llengua àrab i cultura marroquina. El programa LACM s’inscriu en el Programa Llengües i Cultures d’Origen del Departament d’Educació. Hi participen de manera gratuïta i voluntària els alumnes de Cicle Superior, sense tenir en compte si el seu origen és àrab o no. L’activitat està dinamitzada pel Pla Educatiu d’Entorn. Estimem les llengües, potenciem el plurilingüisme!
- L’ESCOLA SONA: La finalitat del projecte és apropar la música i la cultura tradicional als infants de l’escola amb la voluntat d’incrementar la seva participació activa en la vida comunitària de la ciutat. Gràcies a diverses subvencions i convenis, infants de l’escola Prat de la Riba assisteixen a les classes de gralla i timbal a l’escola de música tradicional Aula de Sons.
- GÍNJOL: Classes de música per fomentar un desenvolupament harmònic de les habilitats musicals i artístiques dels alumnes, així com un aprenentatge respectuós. Infants de la nostra escola hi participen de forma gratuïta gràcies als lligams i apropament de mirades amb l’escola de música Gínjol.
- PASSAPORT CULTURAL: En col·laboració amb el Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat, fa dos cursos que vam engegar la iniciativa d’un passaport cultural que oferís activitats culturals de qualitat gratuïtes, o amb preus reduïts, pels alumnes de Cicle Inicial i les seves famílies. Aquest curs també hi participen els infants i les famílies de Cicle Mitjà. Està tenint un gran èxit de participació!
- ESPORT AMB VALORS. Amb aquesta activitat, subvencionada pel Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat, es fomenta el treball dels valors en el joc i l’esport. Hi participen activament tots els alumnes de Cicle Superior.
- KAMISHIBAI EN FAMÍLIA: En col·laboració amb l’equip de Còdol Educació, l’activitat propicia que els alumnes més petits del centre, en acabar la jornada escolar, puguin trobar-se junt amb les seves famílies al Museu de Reus, on gaudeixen d’una activitat cultural preparada especialment per a ells.
12 línies principals d’aprenentatge connectat, més de 40 hores extres setmanals en les quals participen el 100% dels infants de l’escola Prat de la Riba. Un curs que es va iniciar amb mancances educatives degut a la pandèmia, dubtes i incerteses, ha esdevingut, gràcies a totes i tots els que conformen l’ecosistema educatiu de l’escola Prat de la Riba, un curs ple d’oportunitats educatives.
Les escoles no són illes independents: cal canviar la mirada, teixir lligams i col·laborar per garantir les màximes oportunitats educatives pels infants.
Les escoles no són illes independents, cal canviar la mirada, fomentar mentalitats sistèmiques, teixir lligams, col·laborar per fer front eficaçment als reptes socials i garantir les màximes oportunitats educatives pels infants.
Canviar la mirada, d’escola a ecosistema educatiu.