Garantir que tots els infants i joves tinguin igualtat d’oportunitats a una educació completa, connectada i de qualitat és una responsabilitat necessàriament compartida. El treball col·laboratiu de tots els agents amb responsabilitat educativa d’un territori (un municipi, un barri, una comarca) defineix un ecosistema educatiu. La interrelació dels agents és la base per a la connexió dels aprenentatges, dels espais i dels temps educatius, permet aprofitar tot el potencial i multiplicar les possibilitats d’educar i d’aprendre.
El treball en ecosistema és imprescindible per aconseguir una major equitat educativa, no només per compensar desigualtats en els resultats escolars, sinó per garantir l’accés a recursos culturals i a la participació comunitària.
En definitiva, uns ecosistemes educatius robustos són imprescindibles per una Educació 360. Els ecosistemes educatius 360 es caracteritzen per tres elements fonamentals: l’orientació a l’equitat, la comunitat com a entorn d’aprenentatge i la personalització i connexió dels itineraris educatius.
L’experiència de l’Aliança Educació 360 i dels centenars d’agents que en formen part ens ha permès identificar quins són els elements clau per construir ecosistemes amb aquestes característiques, de quines palanques podem servir-nos per anar més enllà i avançar en l’horitzó que dibuixem: tota una comunitat ocupant-se d’oferir oportunitats educatives de qualitat per a tothom.
És amb aquest coneixement acumulat que s’ha elaborat la guia Consolidem els ecosistemes educatius 360: més col·laboració per a més equitat, una eina d’autodiagnosi útil per a qualsevol ciutat, barri, comarca o poble. Aquesta guia ens ofereix l’oportunitat de detectar febleses i fortaleses de l’ecosistema educatiu, a validar els progressos que s’han fet fins ara i a trobar noves idees per consolidar-ho. En definitiva, ens ajuda a implementar polítiques que garanteixin que tots els nostres infants i joves puguin accedir i participar en una varietat d’entorns d’aprenentatge comunitari.
És evident que l’administració local té un rol singular que aporta legitimitat, abast i recursos dins aquest ecosistema. Pot i ha de generar les condicions i el clima necessaris per treballar col·laborativament i comptar amb tothom. Aquesta guia pot ajudar als ajuntaments a establir aquestes connexions i aprofitar-les al màxim. Però, d’altra banda, l’autodiagnosi es pot elaborar, precisament, de manera col·laborativa. Els espais compartits amb què ja compten moltes comunitats educatives (grups motors, consells, comissions i taules) són l’espai ideal per compartir visió, analitzar el punt de partida i traçar les properes línies. Reflexionar, diagnosticar i prendre decisions.
Comença un nou curs. Preguntar-se d’on partim i quin hauria de ser el repte enguany amb el nostre ecosistema educatiu és indispensable. Si l’escola, el cau, l’aula de teatre, el museu, l’ajuntament, la biblioteca, l’AFA, l’associació de joves i el club esportiu ho fem en comú, compartirem la visió i el repte i remarem en la mateixa direcció.
Us animem a fer servir aquesta guia, compartir-la i aprofitar-la.