Casa, escola, barri
L’escola pública Tiana de la Riba, està situada a Ripollet, municipi del Vallès Occidental ubicada al barri de Can Tiana-Pont Vell, separada de la resta del municipi per l’autopista i el riu Ripoll, i molt propera a Cerdanyola del Vallès.
Per tal de garantir l’igualtat d’oportunitats a tothom l’escola, juntament amb l’AMPA, l’Esplai LA GRESCA així com d’altres entitats esportives i culturals del poble treballem en el sentit d’establir lligams i realitzar activitats que permetin la participació de tots els habitants en la construcció d’una vida social, cultural i esportiva que afavoreixi la convivència.
Persones, comunitat, compromís
El nostre projecte vol que família, escola i entorn es corresponsabilitzin amb el procés educatiu, fent xarxa amb les persones i entitats del barri. Es tracta d’empoderar i treballar col·laborativament les persones i entitats que hi formen part, garantint l’equitat i la igualtat d’oportunitats.
Visualitzem, repensem, escoltem, treballem amb l’entorn
Les activitats que actualment portem a terme són fruit de la reflexió i el treball amb l’entorn.
Aprenem junts. Suport educatiu amb el que les les famílies formen part activa, aprenent eines i estratègies per poder ajudar als seus fills a les tasques i hàbits escolars. Es realitza a l’escola dos dies a la setmana en l’horari no lectiu de 16,30 a 18 h. L’activitat la duu a terme l’Esplai La Gresca on el profesional es coordina amb els mestres de l’escola.
En família . Activitat curricular que es desenvolupa en horari lectiu on es convida a les famílies a participar de forma activa en les activitats que realitzen els seus fills a l’escola, en totes les àrees.
Elles són les protagonistes. Projecte interdisciplinar de centre on s’ha treballat de manera globalitzada el paper de la dona a la nostra societat. A la cloenda hem fet una gimcana amb l’Esplai La Gresca ens ha permés poder reflexionar amb una altra mirada.
Millorem el barri. Un altre projecte interdisciplinar cooperatiu que neix de qué podem fer per millorar el barri. L’alumnat fa propostes de millora, que exposa en una assemblea oberta a veïns, Ajuntament i junta de l’AAVV, que ens permet consensuar punts d’actuacions en l’entorn més proper a l’escola.
Padrins i tutors. Exalumnes de tercer d’ESO acompanyen a l’alumnat que iniciarà primer d’ESO a l’ IES Lluís Companys. Amb diferents propostes a l’Escola i a l’Institut establint lligams per facilitar el camí en aquesta nova etapa.
Suport a famílies. Es donen eines a les famílies sobre temes educatius, de salut i desenvolupament personal, a l’escola en horari lectiu de 15 a 16,30 h.
Casal d’estiu. L’AMPA, l’ Esplai LA GRESCA i l’escola l’organitzen per infants i joves en temps de vacances.
Patis oberts. Dissabtes a la tarda en col·laboració amb l’Ajuntament i l’Esplai LA GRESCA. L’escola obre les seves portes per oferir l’espai al barri.
Mirades diferents
La participació en el projecte @centreseducatius360 ens ha proporcionat l’oportunitat de copsar visions diferents que ens ha permés “mirar” i ampliar el nostre projecte des d’altres perspectives.
Compartir experiències
El fet de compartir experiències amb altres centres ens ha enriquit i ens ha fet repensar nous objectius.
Aquesta coherència i supervisió dels continguts entre lectiu i no lectiu permet establir unes línies de treball comunes que potencien el procés educatiu de l’infant de manera integral.
Temps fora escola
Hem vist la necessitat d’ empoderar encara més, la connexió entre escola i entorn en relació a un model d’educació a temps complet. L’experiència amb els projectes: de La gresca, acollida matinal, aprenem junts, en família, extraescolars, casal d’estiu, patis oberts, on la valoració dels diferents agents és molt positiva ens enforteix per incloure a altres entitats i d’altres persones per ampliar l’oferta d’activitats a les persones del barri.
Nous agents educatius, aprenentatges personalitzats
Obrir la mirada cap a nous agents, que no estan específicament vinculats a l’escola, ens ha fet pensar en les inquietuds i interessos de l’alumnat per incloure un aprenentatge més personalitzat, més significatiu, aprofundint en el temps fora escola, incorporan nous agents educatius i aprofitant més les oportunitats del nostre barri per obtenir un enriquiment educatiu.
Oportunitats d e l ’e ntorn , d ’e n riquiment e duc atiu
Les nostres accions properes aniran encaminades a fer realitat noves iniciatives que consolidin i millorin l’Educació a temps complet al barri. Biblioteca oberta. Obrir la biblioteca amb col·laboració amb La Gresca del centre en temps no lectiu, per optimitzar el fons bibliogràfic, l’espai i els recursos digitals que disposa l’escola per afavorir la igualtat d’oportunitats.
Institut-escola/ Casal barri. Per tal de continuar, creant noves sinèrgies hem traslladat al Departament d’Educació i Ajuntament la voluntat de crèixer i passar a ser Institut-escola.
Aquests nous equipaments pel barri estarien ubicats en el mateix edifici i això ens permetrà a l’escola i a La Gresca compartir espais i nous projectes…
Diables. Incloure els Diables de Ripollet en la realització d’activitats musicals en horari lectiu, coordinant-se amb l’especialista de música de l’escola i ampliant-ho a extraescolars amb la col·laboració de l’AMPA amb la finalitat de realitzar una rua de carnestoltes conjunta pel barri.
Temps del migdia. Millorar el projecte educatiu del temps del migdia per tal d’enriquir i gaudir del temps de lleure, continuant el projecte educatiu i compartint els principis de convivència.
En suma, tot i que hem de seguir treballant en aspectes com la major vinculació de les famílies en el projecte o en la millora dels espais de treball i coordinació compartits entre l’Ajuntament, l’Escola i l’entorn, l’experiència constitueix l’inici del cami cap a un model d’educació a temps complet.
Ens donem la má, somriem, fem equip, ens equivoquem, confiem en els altres, fem el nostre camí, creixent, aprenent, participant, descobrint, gaudint…
Tot, totes i tots ens estimulem i ens enriquim: FEM XARXA, FEM BARRI.
Podeu descarregar la fitxa aquí.
Podeu descarregar el pòster aquí.