Escola Puig-Agut

03 Juny 2019

Projecte Viladomat

Presentació del Projecte

L’Escola Puig-Agut de Manlleu presenta a Centres Educatius 360 el Projecte Viladomat.

Aquest projecte va sorgir a partir de la proposta del Grup de treball d’àmbit escolar en el marc del Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) de Manlleu.

Es tracta d’una aliança educativa entre l’Escola Puig-Agut (Centre de màxima complexitat) i una institució de referència al municipi, l’Escola Municipal de Música de Manlleu.

Aquesta aliança obre la possibilitat de desenvolupar un projecte innovador, de qualitat, atractiu, amb prou magnetisme per convertir-se en una proposta de referència en el seu territori, tant per les famílies com per a la comunitat.

Per facilitar l’accés del nostre alumnat a una educació en millors condicions d’equitat, es planteja aquesta iniciativa que ha tingut bons resultats en centres educatius a d’altres municipis catalans amb una situació inicial similar a la nostra.

Els objectius de l’Aliança consisteixen en:

  • Facilitar l’accés dels alumnes a una formació musical que fins ara, per raons econòmiques i socials, estava lluny del seu abast.
  • Millorar els resultats educatius de l’alumnat i la cohesió social.
  • Equilibrar la composició social dels centres educatius de primària de la població.

Vam iniciar l’experiència el curs 2017-18 amb l’alumnat de P4, P5, 1r i 2n i enguany l’hem ampliat amb la incorporació dels grups de 3r, realitzant llenguatge musical i cant coral, però volem poder desplegar tot el projecte els propers dos cursos, des de P4 fins 6è amb la incorporació d’instruments musicals de corda i percussió.

Actualment estem en la fase inicial. En les diferents trobades que hem fet en el marc d’Educació 360 ens hem adonat que podem incloure-hi modificacions que permetin fer el treball més efectiu i afectiu per l’alumnat.

Alumnat al centre del projecte

Una de les modificacions ha estat situar a l’alumnat com a centre del projecte. Per això hem plantejat un seguit de qüestions a l’alumnat i hem escrit conjuntament, alumnes i mestres el següent article:

Nosaltres som l’alumnat que a casa parlem amazic, àrab, romanès, català, castellà,… i a l’escola també aprenem l’anglès.

Volem preservar la nostra identitat, per això el dissabte i el diumenge la majoria anem amb la comunitat a la mesquita, un espai d’aprenentatge i relació. A més celebrem i estimem les festes i tradicions de la nostra cultura d’origen i aprenem a conèixer, respectar i estimar les festes i tradicions d’on vivim; per avançar cap a una societat multicultural.

Ens agrada l’escola, veiem com els mestres ens acullen i escolten cada matí, en qualsevol moment del dia, també sabem que les nostres famílies vénen a l’escola i els mestres els atenen i els aconsellen. A més, fem activitats conjuntes escola- família: una nit d’astronomia, una visita al Museu Industrial de Ter,….

Voldríem que tots els pares i mares ens acompanyessin quan fem una actuació musical del projecte. Hem anat a cantar al Palau de la Música, a l’Espai Rusiñol, a la plaça … però no hem anat a cantar al nostre barri, Centre cívic, a la mesquita.. . Per què?2

Ens agradaria que a l’escola poguéssim fer activitats extraescolars: informàtica, bàsquet, jocs esportius, ampliar coneixements musicals a l’Escola de Música…. sabem que això val diners però creiem que amb l’esforç de tothom podem vèncer aquesta dificultat3.

També ens agradaria que els mestres coneguessin més la nostra identitat, què fem a casa, com és la nostra família, què fem a la mesquita, què fem al centre cívic, …

Ens agradaria poder tenir relació amb entitats musicals del poble: agrupació sardanista,  Associació  “El  Serpent  de  Manlleu”,  tabalers,  castellers,  geganters, altres corals….

Tot això ens fa créixer, tot aquest bagatge que anem acumulant va formant part de la nostra motxilla que anirem omplint amb experiències d’aquí i d’allà i també a l’inrevés.

Com podeu veure hem situat l’alumnat al centre del projecte. Hem volgut recollir el seu punt de vista, que ens porta a cercar estratègies d’aula, de centre i insistir en la necessitat d’unes polítiques educatives en els diferents àmbits.

A  més  l’equip  de  mestres  ha  visitat  diferents  escoles  per  veure  models educatius innovadors, així  podem  parlar  d’aules  temàtiques (Escola  Josep Maria Xandri de Sant Pere de Torelló), comunitat d’aprenentatge (Escola Mare de Déu del Montserrat, Terrassa), donar resposta a les necessitats de l’entorn (IE Trinitat Nova), projecte de Música (Escola Malagrida – Olot, i Escola Pepa Colomer – El Prat de Llobregat), projecte educatiu innovador (Escola Ítaca-Manresa).

Propòsit i reptes del projecte

De tot això en podem extreure el nostre propòsit, que seria impulsar i promoure la continuïtat del Projecte Viladomat, desplegant el projecte en les fases planificades amb l’objectiu de millorar la situació del nostre alumnat.

Per donar resposta a aquest propòsit tenim un repte que el podem dividir en tres parts:

  • Com podem aconseguir millorar la situació social, cultural, econòmica i escolar fent que el nostre alumnat tingui accés a una formació musical de qualitat?
  • Com podem impulsar i promoure el Projecte Viladomat en horari lectiu i no lectiu?
  • Com podem augmentar la seva implicació i participació, i la de les seves famílies, en la vida social i cultural de la ciutat?

Accions a desenvolupar

Per desenvolupar aquesta situació donarem resposta a les següents accions:

  • Desplegar la 3a fase del projecte inicial: Introduir el llenguatge musical a cicle mitjà.
  • Introduir l’aprenentatge d’un instrument en grup. Potenciar la interacció amb les entitats de l’entorn. Més implicació de les famílies.
  • Fer divulgació del projecte, participant a les activitats musicals del barri i de la ciutat.

Conclusions

Per acabar podríem dir que el Projecte Viladomat, en aquests moments, ja fa possible que bona part del nostre alumnat tingui accés i gaudeixi d’una educació musical de qualitat.

Volem que aquest projecte es faci extensiu a tot l’alumnat i famílies del nostre centre, això permetria que, conjuntament amb tota la societat, esdevinguin protagonistes actius de la vida social de Manlleu.

Aquesta iniciativa ha de continuar i consolidar la relació i la participació dels infants i les seves famílies en activitats culturals a nivell local que faciliten el desenvolupament de sentiments de respecte, d’estima i de pertinença a la comunitat, que són la base en la que es sustenta la cohesió i la pau social.

Podeu descarregar la fitxa aquí.

Podeu descarregar el pòster aquí.

Podeu trobar tota la informació: https://blocs.xtec.cat/projecteviladomat/