Arrenca l’Educació 360 a les Terres de Lleida

03 Desembre 2018

Lleida_Educació360

Tenim molts planetes, però ens fa falta un sistema”. Aquesta frase resumeix la jornada Iniciem l’Educació 360, celebrada el passat dissabte 1 de desembre, al Museu de Lleida. La trobada, organitzada per l’Aliança Educació 360, el Moviment d’Innovació Educativa de Lleida (MIE) i el Grup d’Ensenyants Urgell-Segarra (GEUS), amb la col·laboració del Museu de Lleida, va aplegar un centenar de docents, famílies i tècnics i decisors d’ajuntaments de les Terres de Lleida.

Il·lusió i compromís

La jornada va servir per copsar la il·lusió i interès de les persones que treballen ja a les Terres de Lleida amb mirada d’Educació 360. Moltes d’elles s’han sumat al grup que impulsa el projecte i es trobaran el properament per a fixar les properes passes a seguir. Núria Duñó, coordinadora de l’Aliança Educació 360 va agrair la implicació dels participants en la construcció de l’Educació 360 a les comarques lleidatanes.

En aquest sentit, el director de l’Aliança Educació 360, Carles Barba, va animar als assistents a treballar en el procés de construcció d’aquest projecte, en aquestes comarques, tot just 10 mesos després que l’Aliança es presentés, a nivell nacional i després, que el passat mes d’abril es presentés la iniciativa a les Comarques Gironines.

Transversalitat

La representant del grup coordinador d’Educació 360 a les Terres de Lleida, Carolina Carrillo, va destacar la transversalitat de la jornada, el valor de posar en contacte persones de col·lectius tant diferents, dins el món de l’educació. A més, el representant del Grup d’Ensenyants Urgell-Segarra, Ernest Caupafé va expressar la voluntat dels participants que el projecte s’estengui com una taca d’oli pels municipis lleidatans.

Per la seva banda, el director del Museu de Lleida, Josep Giralt, va destacar la connexió i col·laboració, sorgida de la trobada i va posar en valor el treball educatiu que duu a terme el Museu en el territori lleidatà.

Teixint xarxes

La necessitat de teixir xarxes, d’establir vincles entre els diferents agents educatius va ser una de les principals conclusions de la trobada. Així ho van explicar Raül Manzano, representant de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Víctor Rivero i Laura Lladós, membres de la Junta del Moviment d’Innovació Pedagògica, després dels grups de treball que es van realitzar.

Durant les dinàmiques de grup, es van identificar experiències d’Educació 360 a les Terres de Lleida i es va destacar la necessitat de lligar els recursos existents dins i fora de l’escola. Es va parlar també del paper clau de la família alhora de connectar el temps lectiu i no lectiu i de situar els compromisos de cadascú de forma clara, perquè “la xarxa no tingui forats”. “És important treballar de forma col·lectiva, potenciant les xarxes comunitàries, però de forma coordinada”.

Respecte la personalització de l’aprenentatge, es va coincidir en què cal posar als joves i infants al centre, escoltar-los i, a partir d’aquí començar a treballar. Un aspecte important va ser també el de l’equitat i la manca de recursos per garantir l’accés dels infants i joves amb menys possibilitats a les diverses opcions educatives fora dels centres educatius. En aquest sentit, es va apuntar que seria interessant obrir, per exemple, entitats esportives per facilitar l’accés de tots els infants i joves.

Experiències de Catalunya i d’arreu

Durant la jornada, es van exposar experiències d’arreu del món. Mireia Mas, cap de projectes de la Fundació Jaume Bofill, va fer un repàs als diferents models i sistemes d’educació a temps complet que existeixen, descrivint experiències concretes.

També hi va haver espai per a parlar de projectes d’altres punts de Catalunya com Taller d’estudi amb famílies de la Fundació SER.GI, el naixement de la Xarxa Territorial de les Comarques Gironines d’Educació 360, el projecte del Lluçanès Territori Educador i el de +Educació Sant Andreu.

  • Si vols conèixer experiències, amb mirada d’Educació 360, et convidem a veure els projectes pilot amb els que treballem i les iniciatives presentades a la crida Comunitats que Eduquen