Un grup de primària marxa d’excursió al Zoo de Barcelona i tots els alumnes porten a la mà el seu passaport, que després segelleran i on hi apuntaran què han après més enllà de les parets de l’escola.
Una nena d’origen filipí coneix els castellers del Poble-sec en una sortida escolar, es queda meravellada per l’experiència i convenç els seus pares perquè l’apuntin a fer castells.
La Soraya, que fa 4t de primària, ensenya amb orgull el seu passaport, ple de dibuixos i textos explicant les activitats que ha descobert que fan al seu barri. “He conegut la ludoteca, la Filmoteca, el correfoc, els castellers i ul festival del joc”, relata mentre passa les pàgines del seu passaport.
Tres imatges molt concretes evidencien la revolució que ha suposat el Passaport Edunauta per a l’Escola Aldana, al barri de Sant Antoni de Barcelona. Una escola de màxima complexitat que, tot i ser al barri de Sant Antoni, rep un 40% d’infants del barri del costat, el Raval. Aquesta casuística converteix l’Aldana en una escola multicultural i amb alumnat d’una gran diversitat d’orígens, llengües i religions; una escola necessàriament oberta i acollidora, amb famílies tan vulnerables econòmicament que moltes tenen dificultats per acompanyar acadèmicament els seus fills i filles.
Per això és tan rellevant la seva participació al Passaport Edunauta i que hagin aconseguit un dels primers objectius que es plantejaven: mobilitzar famílies perquè facin activitats de lleure educatiu al barri i, així, promoure aprenentatges fora de l’escola i potenciar l’equitat social i educativa i la igualtat d’oportunitats.
Un projecte de centre per a vincular-se a l’entorn
Des de fa un any, al centre s’hi respira “l’essència Edunauta”: tots els nens de l’escola tenen el passaport, els mestres l’expliquen a les tutories i l’entreguen en mà a les famílies, es creen espais a l’aula per promoure la participació i fer-ne seguiment, han creat el seu propi segell per quan fan sortides fora de l’escola, a totes les parets hi ha un calendari d’activitats del mes i l’equip directiu és proactiu a l’hora de connectar amb entitats del barri i donar a conèixer el projecte.
Els canvis, a poc a poc, es comencen a notar. “El Passaport Edunauta és una eina que ens permet arribar a una tipologia de famílies que no consumeixen el barri, i que ara ho facin fa molta cohesió social”, explica la directora de l’Escola Aldana, Maria Janer.
Ella és una peça cabdal: va conèixer el projecte a través de l’experiència de l’Escola La Maquinista, al barri de Sant Andreu, i se’n va enamorar. “Vaig veure que era una idea molt potent i interessant i que a nosaltres també ens aniria bé pel barri”, diu. Per què? “Als centres de màxima complexitat hi van moltes famílies que són del barri i venen a l’escola però que mai participen de les activitats que s’hi fan, i teníem clar que si les vinculàvem a la vida comunitària del barri tindrien més contacte amb el català i hi hauria més cohesió social”, ressalta la directora.
Però per implantar el Passaport Edunauta al barri calia una xarxa, per petita que fos: va trucar les portes de les altres escoles del barri i de l’institut, van explicar el projecte a la biblioteca i altres entitats per conformar un equip impulsor que liderés el seu dia a dia.
I mentrestant tot anava prenent forma, van anar preparant el terreny entre les famílies. Així va néixer la Xarxa Aldana. “Ens apuntàvem les activitats que es feien al barri i els mestres quedàvem el cap de setmana o a les tardes i acompanyàvem les famílies fins al lloc: vam anar a una manifestació del grup de dones, a la biblioteca, als castellers, al cinema que fan a les Cotxeres Borrell…”, recorda Janer. “Són famílies que no estan prou empoderades per anar a un lloc que no saben què és, que no coneixen qui hi haurà.
Nosaltres, simplement, anàvem amb ells perquè així quan implantéssim el passaport i llegíssin que l’activitat és a les Cotxeres Borrell ja sabessin on anar”, diu la directora.
Acompanyar per transformar
Acompanyar, simplement acompanyar. Un gest tan simple com transformador va començar a canviar la vida de l’Escola. I poc a poc, va començar a quallar entre les famílies la importància que “els aprenentatges no només són dins l’escola, sinó a tot arreu”.
Ara hi ha famílies que cada cap de setmana fan una activitat amb els fills i filles. Des de la direcció celebren que la taca d’oli s’escampi però són conscients que queden encara reptes per assolir. “Ens costa molt arribar als grans de l’escola, que són els que generalment estan sols a casa i passen moltes hores amb les pantalles, i també a segons quines famílies que no parlen l’idioma”, assenyala Janer. Per això, ara s’han proposat el repte d’arribar a elles, i una idea que tenen és incloure al calendari activitats que fan entitats i grups de dones del barri. “Potser podríem posar al Passaport les activitats dels centres on s’ajunten dones i famílies del barri perquè se sentin cridades a fer alguna cosa. Si comencen amb la seva comunitat, potser se senten empoderades a fer altres activitats”, rumia la directora.
Des de l’Escola Aldana segueixen treballant per consolidar el Passaport al barri i oferir a les famílies vivències i aprenentatges dins però també fora de l’horari i l’entorn escolar. La Soraya sap que hi ha una web on pot consultar totes les activitats, però ella se n’assabenta a l’escola. “Ens ho diu la meva mestra i quan fan alguna cosa que m’agrada demano als pares que m’hi acompanyin. A mi el que més m’agrada és quan conec gent i coses que no sabia”, explica. L’últim que té anotat al seu Passaport és la visita al local d’assaig dels Castellers del Poble-sec. Hi ha un dibuix d’una torre humana i aquest text: “He vist nens que han pujat al cim dels castellers!”.
Una eina senzilla com un llibret en blanc que, en realitat, és una gran oportunitat per avançar en equitat educativa i connectar el dins i el fora escola.