Convertir el dret a aprendre, més enllà de l’escola, en política pública

12 Febrer 2020

Jornada_Anual_Educació360
Jornada_Anual_Educació360
  • L’Aliança Educació 360 es proposa, aquest any 2020, avançar cap un nou model de política pública que fixi, com un dret real, l’ampliació d’oportunitats educatives de qualitat per a tothom
  • Fa una crida als governs locals catalans perquè impulsin ecosistemes educatius i despleguin mesures que garanteixin l’accés en igualtat de condicions a activitats extraescolars
  • Prop de 800 persones de tots els àmbits educatius: administració local, centres educatius, entitats, recerca… de 130 municipis han respost a la crida de la Jornada Anual, que s’ha celebrat el 5 de febrer al CCCB

El gran propòsit que es fixa l’Aliança Educació 360 per aquest any 2020 “és avançar cap un nou model de política pública que fixi, com un dret real, l’ampliació d’oportunitats educatives de qualitat per a tothom, un nou model que aprofiti la proliferació de programes i el compromís dels diversos agents educatius”. Per la directora de l’Aliança, Fathia Benhammou, en aquest camí, és clau l’impuls d’ecosistemes d’aprenentatge local.

La directora de l’Aliança, afirma que cal que tothom prengui consciència que “l’educació s’expandeix més enllà dels murs escolars i que els infants i adolescents adquireixen competències rellevants per a la vida en diferents espais i moments. Per això cal ampliar el dret educatiu més enllà de l’escola perquè tothom tingui accés a aquests aprenentatges significatius per a la vida”.

I un bon símptoma de la consciència sobre aquesta necessitat és la gran resposta que ha obtingut la Jornada Anual Ecosistemes educatius 360: territoris connectats per l’equitat, que ha comptat amb la inscripció de prop de 800 persones d’arreu de Catalunya de tots els sectors del món educatiu.

Quan tota la ciutat és converteix en escola: el cas de la ciutat de Boston

El president i director de Boston After School & Beyond, Chris Smith, ha estat el protagonista de la conferència de la jornada d’Educació 360 d’enguany. L’experiència nord-americana, amb 10 anys de recorregut, ha aconseguit reduir la diferència en l’accés a les activitats educatives dels infants i joves, fora de l’horari escolar. Boston ha passat d’oferir de 5 a 161 programes educatius d’estiu, un dels períodes de l’any on la diferència d’oportunitats pels joves és més gran. Aquest increment ha fet possible passar de 232 a 21.500 infants participants en aquest tipus d’activitats.

Segons Smith, “hi ha una important escletxa d’oportunitats fora de l’escola que té conseqüències en el desenvolupament dels infants, com ara la pèrdua dels nivells de lectura, matemàtiques i, especialment, en l’alumnat més vulnerable. Es tracta d’una creixent diferència entre els que tenen accés a participar en activitats que enriqueixen la seva educació i els que no, diferència basada en els ingressos familiars”.

En aquest context, el president de Boston After School & Beyond alerta que “l’aprenentatge desafia les fronteres del temps i l’espai i que cal convertir aquest aprenentatge i el desenvolupament de les competències transversals dels joves en assumpte de tothom. I així ho hem fet a Boston, a través d’un esforç de ciutat coordinat i mesurant l’impacte i amb una clara aposta política per part de l’ajuntament i també de les famílies, estudiants, escoles i entitats i fundacions que aporten fons”.  

El cas d’èxit de Boston suposa una clara aposta política del govern local i és un dels principals models de referència dels que volem aprendre per posar llum sobre quines polítiques ens fan falta a Catalunya per afavorir l’equitat educativa.

24 experiències 360 s’expliquen a la Jornada Anual #connexionsxequitat

La jornada ha comptat amb la participació de 24 experiències d’arreu de Catalunya. Els seus responsables han tingut un paper important en els espais de debat i reflexió, en els quals s’han abordat els principals reptes del treball connectat, base de l’Educació 360.

Alguns dels projectes s’han presentat també en el Mercat d’Experiències d’Educació 360, en què els assistents han triat quin projecte volen conèixer i han interactuat amb els seus responsables. En el Mercat d’Experiències s’han presentat els següents projectes:

 250 institucions compromeses amb l’extensió de l’Educació 360

L’Aliança Educació 360 aplega ja 250 ajuntaments, entitats, centres educatius, xarxes d’àmbits temàtics i territorials, associacions i col·legis professionals i grups de recerca d’universitats catalanes. A més, ha impulsat la creació de xarxes territorials a les Comarques Gironines, Terres de Lleida i Terres de l’Ebre i està treballant per la creació de la del Pirineu. A la demarcació de Barcelona, s’ha constituït la Taula de municipis de Barcelona de l’Educació 360.

Alfredo Vega, diputat delegat d’Educació de la Diputació de Barcelona ha afirmat que “aquest inici del mandat municipal és un moment per refermar el compromís polític de la Diputació de Barcelona amb el projecte i amb l’Aliança Educació360. Educació 360 continua creixent i consolidant-se com un element central en les polítiques educatives locals i ,des de la nostra institució, volem continuar donant suport als governs locals per tal d’acompanyar-los en aquest camí i que puguin liderar els seus ecosistemes educatius locals.

Seguint les passes de la Diputació de Barcelona, la Diputació de Girona s’han compromès també a ampliar les oportunitats educatives fora escola i, sense exclusions, amb ajuts perquè els ajuntaments de les comarques gironines es formin en Educació 360 i generin nous projectes.

L’aposta per una nova generació de polítiques públiques

Pel director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, “el canvi que planteja l’Educació 360 passa per identificar quins són els instruments i programes que s’haurien de configurar per  desplegar i proveir d’oportunitats educatives als infants i adolescents i fer possible una nova generació de polítiques públiques. Aquest canvi suposa assumir que parlar d’educació i del dret a l’aprenentatge ja no és parlar només de l’escola”.  Palacín afirma que “creiem absolutament necessari que tot infant tingui accés a activitats extraescolars rellevants i significatives per la seva vida, que parteixin dels seus interessos”.

Per aconseguir-ho, segons el director de la Fundació Bofill, “cal transformar la comunitat en aula que connecti diversos espais i temps educatius, reforçar el paper del territori com a espai d’oportunitats educatives. En definitiva, cal una nova generació de noves polítiques públiques que encarnin la visió del canvi educatiu i social que plantegem, a través de l’impuls d’estratègies, programes, protocols universals i alhora mesures per població més desfavorida”.

En aquest sentit, Palacín ha avançat que “properament es donaran a conèixer els resultats de recerques clau per identificar quines són les necessitats reals en l’àmbit educatiu que tenen lloc fora dels centres educatius”.

Eines de coneixement per estendre l’Educació 360

L’Aliança 360 treballa per tal de dotar d’eines de coneixement els diferents sectors i àmbits del món educatiu. En aquest sentit, la propera primavera es presentaran dues noves publicacions. La primera d’elles sobre les arts escèniques, elaborada a partir un grup de treball format per diferents professionals experts en l’àmbit dels projectes culturals i educatius comunitaris, que ha elaborat propostes sobre els elements clau que connecten les arts i l’educació des d’una perspectiva comunitària i d’equitat. La segona, una guia adreçada als centres educatius, elaborada a partir del coneixement i metodologia extreta del procés de la Crida Centres educatius 360.

Els reptes del 2020 dels centres educatius 360

Des de la mirada dels centres educatius, la presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Pilar Gargallo, ha situat els següents grans reptes per aquest 2020. Segons Gargallo, “cal generar i estendre la concepció pedagògica de personalització educativa i no des de la individualitat, sinó des del col·lectiu, convertint els infants i joves en els protagonistes de l’aprenentatge, tot fent formació específica als professionals de l’educació”. La presidenta de la FMRP apunta com un altre dels grans propòsits d’enguany “acompanyar els centres educatius que han decidit canviar els seus horaris, en clau de territori”. Gargallo també considera necessari “acompanyar i generar coneixement al voltant del model d’Instituts Escola com a motor de canvi i de transformació pel que fa a la visió d’Educació 360”.

Itineraris personalitzats que connecten escola i comunitat

La recerca ens diu que els aprenentatges més sòlids, significatius  i valuosos que es donen al llarg i ample de la vida, són aquells que aconsegueixen connectar els coneixements, les actituds i habilitats amb els interessos i les motivacions de l’alumnat, que es donen en els diversos espais i contextos pels que transiten els aprenents. Des d’aquest punt de vista, el territori és un espai ple d’oportunitats educatives que permet apostar per crear itineraris d’aprenentatge personalitzat.

Per a abordar aquest tema, Moisès Esteban-Guitart, professor de psicologia evolutiva i de l’educació de la Universitat de Girona, ha moderat un diàleg, durant la sessió de tarda de la Jornada Anual, en el qual hi ha participat, César Coll, catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de Barcelona, Susana Gallardo, cap d’estudis de l’Escola Riera de Ribes de Sant Pere de Ribes i Ramon Grau, director de l’Institut Quatre Cantons de Poblenou de Barcelona.

 

A més, els assistents han pogut adquirir, en primícia, el llibre “Aprenentatge amb sentit i valor personal. Experiències, recursos i estratègies” de Moisès Esteban-Guitart, Edgar Iglesias i César Coll per encàrrec de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRP), en el marc de l’Aliança Educació 360.