24 experiències 360 s’expliquen a #connexionsxequitat

13 Febrer 2020

Market_Place_Hospitalet_Educació360
Market_Place_Hospitalet_Educació360
  • Un Mercat d’Experiències 360 ha mostrat alguns dels molts projectes que treballen, a Catalunya, per enriquir les trajectòries educatives dels infants i adolescents fora de l’horari lectiu
  • S’han presentat, entre d’altres, pràctiques sobre el valor educatiu del temps de migdia, l’esport com a eina educativa, nous horaris escolars i extraescolars que reforcen el vincle escola i família

La Jornada Anual ha comptat amb la participació de 24 experiències d’arreu de Catalunya. Representats d’entitats comunitàries, de l’àmbit de la música, el lleure, d’ajuntaments i centres educatius han explicat com es connecten amb la resta d’agents educatius de la comunitat per avançar cap a l’equitat educativa fora de l’escola.

Vuit d’aquests projectes s’han presentat també en el Mercat d’Experiències d’Educació 360, una mostra de l’àmplia oferta de pràctiques que treballen ja a Catalunya, fent de l’equitat educativa el seu objectiu.  Us oferim una breu descripció d’aquestes vuit pràctiques:

 

El valor educatiu del temps de migdia. Escola Vila-roja

L’escola Vila-roja és un Centre de Màxima Complexitat, ubicat al barri de Vila-roja de Girona. La majoria de l’alumnat (79%) té necessitats educatives vinculades a situacions socioeconòmiques desfavorides. En el primer curs de posada en marxa del projecte El Valor Educatiu del Temps de Migdia, està oferint a tot l’alumnat activitats gratuïtes en la franja de migdia, ja siguin o no usuaris del servei de menjador.

Aquest fet els ha permès connectar amb els interessos i motivacions de l’alumnat i garantir l’accés de tots els infants a activitats de lleure, d’estudi i d’esport. També s’ha observat una millora del clima escolar i de la cohesió social, ja que amb aquestes activitats i les tutories individualitzades, es treballen les habilitats de competència social i la resolució de conflictes. Comptar amb un perfil específic del monitoratge del  temps  de  migdia és una de les accions que els ha permès aconseguir l’impacte desitjat.

 

Nous horaris escolars per reduir les desigualtats. Institut Escola Barnola

ieBarnola_Educació360L’Institut Escola Barnola d’Avinyó està immers en un procés de reorganització dels horaris escolars que té com a objectiu garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats de tot l’alumnat. El centre educatiu es planteja aquesta reforma implicant els recursos de l’entorn per oferir un projecte coherent i coordinat que inclogui l’horari lectiu i el no lectiu.

Una de les apostes ha estat donar valor educatiu al temps de migdia i assimilar al màxim els horaris de secundària als de primària amb el propòsit de facilitar activitats conjuntes entre els infants d’institut i els de primària i de generar espais de coordinació per al professorat.

 

Fem xarxa, tots sumem! Escola i Camp d’Aprenentatge de Flix

escolaFlix_Educació360Un dels principals objectius de lEscola Enric Grau Fontseré de Flix és convertir-se en dinamitzadora del territori per tal de transformar l’actual Consell Escolar Municipal en un Consell d’Educació que permeti entreteixir els temps i espais lectius i no lectius. L’escola vol  potenciar la comunitat com a ecosistema educatiu per aprofitar totes les oportunitats educatives provinents dels altres centres educatius del municipi, entitats, associacions i empreses per a tot l’alumnat. A més, treballa per compartir espais, recursos i establir línies d’actuació conjuntes amb l’Ajuntament i la resta de la xarxa d’agents amb el propòsit d’augmentar les garanties de personalització dels aprenentatges.

Un exemple d’aquest treball conjunt que permet la socialització dels espais naturals seria l’oferta d’activitats lectives, de voluntariat i de conscienciació ambiental fora d’horari lectiu, seguint els Objectius del Desenvolupament Sostenible.

 

Projecte Nexes. Extraescolars que reforcen el vincle família-escola. Ajuntament de Sabadell

Sabadell_Educació360L’objectiu del projecte Nexes, és doble: per una banda, reforçar els vincles entre les famílies i els centres educatius, a través de l’organització d’activitats extraescolars. Per l’altra, connectar-les a entitats i equipaments culturals d’acord amb criteris d’equitat i qualitat. Sabadell està format per una trentena de barris en els quals les desigualtats socials, econòmiques i educatives són una realitat present. Com a conseqüència d’això, la cohesió i l’equitat són reptes permanents i és així que la resposta política i comunitària es troba sistematitzada en el Pla per a l’Equitat i l’Èxit Educatiu (Pla Eqxit Sabadell 2017-2027).

 

Planet Week. Ajuntament de Reus

Planet_Reus_Educació360Planet Week és una iniciativa, impulsada per l’ajuntament de Reus, que té com a objectiu ampliar l’oferta educativa dels joves, més enllà de l’escola, i oferir un lleure saludable. El propòsit és apoderar els nois i noies i fer-los descobrir les seves potencialitats, a través d’activitats que ofereixen les entitats del municipi. Per a fer-ho, ha aplegat els agents educatius de la ciutat. Amb ells, ha posat en marxa un aplicatiu web que permetrà als joves accedir de forma senzilla i interactiva a tota l’educació no formal que genera la comunitat. Per a donar conèixer el projecte, l’Ajuntament de Reus va organitzar, la tardor del 2019, la Planet Week, una setmana on els joves de la ciutat podien conèixer i tastar les diferents activitats educatives que els ofereix el seu territori.

 

ApS com a instrument de cohesió. Ajuntament de L’Hospitalet

Hospitalet_Educació360L’Hospitalet és un referent pel que fa al disseny i realització de programes amb partenariat, alguns d’ells molt consolidats, com els programes d’Aprenentatge-Servei, una metodologia que combina els processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte, en què els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo. Així doncs, en aquests programes, el retorn de l’acció educativa en la comunitat és un objectiu primordial per a la millora de la convivència i de la transformació social de l’entorn. El curs 2018-2019 es van dur a terme 109 projectes a la ciutat de l’Hospitalet, en què van participar més de 1.300 joves de 36 centres educatius del municipi. La implicació i participació de tots els agents educatius de la ciutat ha estat fonamental per a l’èxit dels programes. En total, hi van intervenir 27 entitats i 7 serveis municipals.

 

4 cordes i ven(t)s a banda: projecte comunitari per a la transformació social. Musicop

Els projectes 4 cordes i ven(t)s a banda de Música i Comunitat de Musicop es presenten com un instrument generador de canvi sistèmic que dóna resposta a la necessitat de desenvolupar polítiques educatives comunitàries i una cultura democràtica. La seva finalitat és oferir nous recursos per abordar les realitats dels i les participants per mitjà de l’aprenentatge artístic, contribuint així al desenvolupament de competències socials, comunicatives i relacionals. Especialment, procuren aportar eines i instruments de creixement personal i de l’entorn per mitjà de l’aprenentatge musical. Per això la comunitat educativa és el principal actor considerat, perquè inclou el triangle escola, família i context.

L’experiència atén igualment a objectius socials, educatius i artístics. Els projectes actuen com a motor creatiu per reforçar positivament la imatge col·lectiva del grup afavorint així la gestació d’un sentiment d’identitat i incrementant l’autoestima dels seus destinataris, factors decisius per a l’èxit escolar, la cohesió, la creació d’oportunitats i l’atenció a la diversitat. Actualment, el projecte 4 cordes es desenvolupa a 9 escoles de diferents municipis de Barcelona i Tarragona i el projecte Vents a Banda, a 3 escoles i instituts de els comarques barcelonines.

 

L’esport com a eina educativa. Club Handol Lleida Pardinyes

Pardinyes_Educació360El projecte “Esport amb Valors” neix de la inquietud del Club Handbol Lleida Pardinyes per donar-li més valor educatiu a l’activitat esportiva que es realitza, posant els infants i els seus interessos com a centre d’atenció.

Es sustenta principalment en tres pilars: la implicació de les famílies en l’activitat quotidiana dels equips; la selecció i formació del monitoratge per valors i educació emocional i consolidar la qualitat de les activitats adreçades als infants, assegurant l’accés amb equitat a tothom.