Quan el territori esdevé escola. Torna a veure el webinar!

30 Juny 2020

#Territoris360_notigran
  • Com aprofitem l’actual crisi per avançar cap a un model educatiu que connecti efectivament l’escola amb el seu territori i aprofiti els seus recursos?
  • Quin paper ha de tenir la ciutat, el barri, el municipi el proper mes de setembre, en l’educació dels infants i joves?
  • Avui divendres 10 de juliol celebrem un webinar sobre com ha de connectar-se escola i comunitat per donar resposta a les noves necessitats educatives 

TORNA A VEURE EL WEBINAR

Espai 1- Com convertir les biblioteques en laboratoris d’aprenentatge que connecten l’escola i la comunitat?
Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç

Espai 2-  Com convertir els espais culturals en laboratoris d’aprenentatge que connecten l’escola amb la comunitat?
Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç

Espai 3- Com aprofitar la xarxa comunitària per enriquir les experiències d’aprenentatge dels nois i noies?
Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç

Espai 4- Com fer de la ciutat un context d’aprenentatge vivencial a partir dels interessos dels infants i joves?
Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç

L’educació al setembre es vol 100% presencial. Avui sabem que, al proper curs, la prioritat és desenvolupar la tasca docent dins els centres educatius. Només, de forma excepcional, algunes escoles i instituts faran servir espais de la comunitat. Durant les darreres setmanes, però, els ajuntaments han dut a terme una tasca que pensem que cal prendre com una oportunitat. La feina de detectar i localitzar els equipaments que el municipi pot cedir als centres educatius.

I és que la incertesa constant sobre les condicions sanitàries que caldrà complir, ens obliga a pensar en una escola diferent, oberta i possiblement ubicada dins i fora de les aules. Ens obliga a pensar en una escola que ocupa el territori o, dit d’altra manera, en un territori (ciutat, barri, poble…) que es converteix en escola. I si aprofitem per explorar quines activitats educatives de qualitat poden oferir aquests equipaments als nens, nenes i adolescents en temps lectiu? I si aprofitem per implicar altres professionals amb vocació educativa en els processos d’aprenentatge de l’alumnat? 

Aquesta idea d’educació connectada, pren ara més que mai, tot el seu sentit. Des de l’Aliança Educació 360, pensem que és l’hora de convertir aquesta crisi en l’impuls cap a una educació 100% connectada. Una educació en què els centres educatius col·laborin amb institucions i entitats públiques i privades de l’entorn per ampliar les experiències educatives. 

Biblioteques, museus, escoles de música… disposen d’una oferta educativa potent fàcilment connectada amb el currículum que arriba a través de formats i metodologies que permeten la personalització i la interacció. Estem convençudes, doncs, que és l’hora de convertir aquestes connexions, no en solucions d’emergència, sinó en projectes de llarga durada. Estem convençudes que cal convertir aquesta nova situació en una oportunitat per avançar, de forma definitiva i irreversible, cap a un model educatiu que connecti efectivament l’escola amb el seu territori i aprofitar realment els recursos de la comunitat.

Les possibilitats són encara obertes, sí, però, com ens hem de preparar per abordar aquest nou escenari, siguin quines siguin les condicions? Quines estratègies hem de seguir per facilitar la connexió dels centres educatius amb els recursos que ofereix la comunitat? Qui ha de liderar aquests processos? Quins són els obstacles que hem de poder superar? Ara, més que mai, el treball transversal i en xarxa, serà el que ens permeti garantir una educació per a tothom, amb igualtat d’oportunitats. Fa molt temps que sabem que l’escola no pot per si sola garantir el dret a l’educació. Ara és el moment de fer que aquesta certesa es converteixi en realitat.  

4 espais de debat i reflexió

Així doncs, des de l’Aliança Educació 360, pensem que estem en un moment molt especial per fer el salt d’un model educatiu centrat en l’escola a un distribuït en el territori. Per aquest motiu, us proposem participar en el webinar Quan el territori esdevé escola, que celebrarem el proper divendres 10 de juliol, amb la mirada posada en l’inici del proper curs. El webinar té com a objectiu de liderar, entre tots plegats, un debat que ens permeti avançar en la concepció del territori com un espai d’aprenentatge connectat i ric en oportunitats educatives. 

En concret, el webinar oferirà 4 espais de debat i reflexió als que us animem a participar: 

Espai 1 – Com convertir les biblioteques en laboratoris d’aprenentatge que connecten l’escola i la comunitat?

En aquest espai, debatrem sobre com els centres educatius poden aprofitar els recursos de les  biblioteques i dels Fab labs per afavorir l’accés i participació activa a la cultura digital, a la creativitat i al pensament crític durant el temps lectiu. Quin rol ha de tenir la  biblioteca a l’hora d’ampliar les oportunitats d’aprenentatge? Quins recursos pot oferir durant el temps lectiu i no  lectiu? Com podem aprofitar els equipaments i l’expertesa de professionals diversos ( Fab Labs, biblioteques  etc) per treballar en projectes comuns a favor de l’equitat? Quin ha de ser el rol dels docents en tant que connectors d’aquests espais d’aprenentatge? 

Modera: Carme Fenoll, cap de Gabinet del Rector de la Universitat Politècnica de Catalunya

  • Joan Artigal, director de l’Institut Escola Trinitat Nova (Barcelona)
  • Esther Romero, directora de programes de l’Ateneu de Fabricació Les Corts
  • Silvia Sebastian, directora de les biblioteques de Mataró i Cap de zona de les biblioteques del Maresme

Espai 2 – Com convertir els espais culturals en laboratoris d’aprenentatge que connecten l’escola amb la comunitat?

Debatrem sobre com els centres educatius poden aprofitar els equipaments culturals del territori per garantir l’accés als coneixements i recursos rics que ofereixen. Com han de ser les propostes educatives dels museus i altres espais culturals a fi d’ampliar experiències educatives de l’alumnat? Com podem orientar i acompanyar l’alumnat en la pràctica cultural, des de l’escola? Com podem contribuir al desenvolupament de competències rellevants en infants i joves, des de la col·laboració entre els diferents professionals de l’educació i la cultura? Quin ha de ser el paper del govern local en aquest context on la ciutat es converteix en un entorn d’aprenentatge connectat a través de la cultura?

Modera: Ignasi Gómez, cap del Departament de Pedagogia de l’ESMUC

  • Gemma Carbó, presidenta de ConArte Internacional a Girona. Directora del Museu Vida Rural de la Fundació Carulla a l’Espluga de Francolí
  • Joan Carles Navarro, cap d’Educació de l’Ajuntament del Prat de Llobregat
  • Imma Solé, professora de música i coordinadora d’activitats de l’Institut Montjuïc (Barcelona)

Espai 3Com aprofitar la xarxa comunitària per enriquir les experiències d’aprenentatge dels nois i noies?  

L’espai 3 reflexionarà sobre com aprofitar la xarxa comunitària per garantir que l’aprenentatge sigui atractiu, rellevant i equitatiu per tothom. Com podem donar valor i reconeixement als aprenentatges i competències que els infants adquireixen en el temps no lectiu i com els connectem amb el temps lectiu? Com des de la ciència podem contribuir a combatre les desigualtats oferint noves oportunitats educatives a la comunitat en clau d’equitat? Quin paper han de tenir els centres educatius com a node clau d’aquesta xarxa? Quin és el paper de les entitats del tercer sector en aquesta xarxa i com poden potenciar el treball dels centres educatius? Com liderar un ecosistema d’aprenentatge connectat des dels governs locals? 

Modera: Edgar Iglesias, professor del departament de Pedagogia a la Universitat de Girona (UdG) i membre de l’AEIRaval

  • Àngels Cadena, directora de l’Escola Mercè Rodoreda (Barcelona)
  • Felipe Campos, director general de l’Associació Educativa Itaca
  • Irene Lapuente, fundadora i directora de La Mandarina de Newton

Espai 4 – Com fer de la ciutat un context d’aprenentatge vivencial a partir dels interessos dels infants i joves? 

En aquest espai, parlarem sobre com treballar les competències del segle XXI a través de metodologies d’aprenentatge en contextos reals (treball per projectes, APS, aprenentatge per problemes etc.) que aprofitin el coneixement, experteses, espais i potencial del territori? Com connectar les experiències d’aprenentatge de l’entorn per enriquir els itineraris educatius de l’alumnat partint dels seus interessos? Quin ha de ser el paper del docents a l’hora d’orientar i acompanyar a l’alumnat? Com s’ha de coordinar el centre educatiu amb el territori i a través de quines estructures? Quin ha de ser el paper del govern local en aquest context on la ciutat es converteix en un entorn d’aprenentatge connectat i quines són les mesures o condicions que ho han de fer possible?

Modera: Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Bofill

  • Francesc Arolas, regidor d’Educació i Infància i Joventut de l’Ajuntament de Granollers
  • Roser Batlle, membre del Centre promotor d’Aprenentatge-servei
  • Xavier Rosell, professor de Secundària de l’Institut Milà i Fontanals i assessor en  Tecnologia Educativa