10h a 11.15h
Benvinguda i presentació
- Fathia Benhammou, directora de l’Aliança Educació 360
- Pilar Gargallo, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica
- Alfredo Vega, diputat delegat d’Educació de la Diputació de Barcelona
Espai 1 – Com convertir les biblioteques en laboratoris d’aprenentatge que connecten l’escola i la comunitat?
Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç
En aquest espai, debatrem sobre com els centres educatius poden aprofitar els recursos de les biblioteques i dels Fab labs per afavorir l’accés i participació activa a la cultura digital, a la creativitat i al pensament crític durant el temps lectiu. Quin rol ha de tenir la biblioteca a l’hora d’ampliar les oportunitats d’aprenentatge? Quins recursos pot oferir durant el temps lectiu i no lectiu? Com podem aprofitar els equipaments i l’expertesa de professionals diversos (Fab Labs, biblioteques, etc) per treballar en projectes comuns a favor de l’equitat? Quin ha de ser el rol dels docents en tant que connectors d’aquests espais d’aprenentatge?
Modera: Carme Fenoll, cap de Gabinet del Rector de la Universitat Politècnica de Catalunya
- Joan Artigal, director de l’Institut Escola Trinitat Nova (Barcelona)
- Esther Romero, directora de programes de l’Ateneu de Fabricació Les Corts
- Silvia Sebastian, directora directora de les biblioteques de Mataró i Cap de zona de les biblioteques del Maresme
Espai 2 – Com convertir els espais culturals en laboratoris d’aprenentatge que connecten l’escola amb la comunitat?
Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç
Debatrem sobre com els centres educatius poden aprofitar els equipaments culturals del territori per garantir l’accés als coneixements i recursos rics que ofereixen. Com han de ser les propostes educatives dels museus i altres espais culturals a fi d’ampliar experiències educatives de l’alumnat? Com podem orientar i acompanyar l’alumnat en la pràctica cultural, des de l’escola? Com podem contribuir al desenvolupament de competències rellevants en infants i joves, des de la col·laboració entre els diferents professionals de l’educació i la cultura? Quin ha de ser el paper del govern local en aquest context on la ciutat es converteix en un entorn d’aprenentatge connectat a través de la cultura?
Modera: Ignasi Gómez, cap del Departament de Pedagogia de l’ESMUC
- Gemma Carbó, presidenta de Conarte Internacional a Girona. Directora del Museu Vida Rural de la Fundació Carulla a l’Espluga de Francolí
- Joan Carles Navarro, cap d’Educació de l’Ajuntament del Prat de Llobregat
- Imma Solé, professora de música i coordinadora d’activitats de l’Institut Montjuïc (Barcelona)
12h a 13.15h
Espai 3 – Com aprofitar la xarxa comunitària per enriquir les experiències d’aprenentatge dels nois i noies?
Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç
L’espai 3 reflexionarà sobre com aprofitar la xarxa comunitària per garantir que l’aprenentatge sigui atractiu, rellevant i equitatiu per tothom. Com podem donar valor i reconeixement als aprenentatges i competències que els infants adquireixen en el temps no lectiu i com els connectem amb el temps lectiu? Com des de la ciència podem contribuir a combatre les desigualtats oferint noves oportunitats educatives a la comunitat en clau d’equitat? Quin paper han de tenir els centres educatius com a node clau d’aquesta xarxa? Quin és el paper de les entitats del tercer sector en aquesta xarxa i com poden potenciar el treball dels centres educatius? Com liderar un ecosistema d’aprenentatge connectat des dels governs locals?
Modera: Edgar Iglesias, professor del departament de Pedagogia a la Universitat de Girona (UdG) i membre de l’AEIRaval
- Àngels Cadena, directora de l’Escola Mercè Rodoreda (Barcelona)
- Felipe Campos, director general de l’Associació Educativa Itaca
- Irene Lapuente, fundadora i directora de La Mandarina de Newton
Espai 4 – Com fer de la ciutat un context d’aprenentatge vivencial a partir dels interessos dels infants i joves?
Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç
En aquest espai, parlarem sobre com treballar les competències del segle XXI a través de metodologies d’aprenentatge en contextos reals (treball per projectes, APS, aprenentatge per problemes etc.) que aprofitin el coneixement, experteses, espais i potencial del territori? Com connectar les experiències d’aprenentatge de l’entorn per enriquir els itineraris educatius de l’alumnat partint dels seus interessos? Quin ha de ser el paper del docents a l’hora d’orientar i acompanyar a l’alumnat? Com s’ha de coordinar el centre educatiu amb el territori i a través de quines estructures? Quin ha de ser el paper del govern local en aquest context on la ciutat es converteix en un entorn d’aprenentatge connectat i quines són les mesures o condicions que ho han de fer possible?
Modera: Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Bofill
- Francesc Arolas, regidor d’Educació i Infància i Joventut de l’Ajuntament de Granollers
- Roser Batlle, membre del Centre promotor d’Aprenentatge-servei
- Xavier Rosell, professor de Secundària de l’Institut Milà i Fontanals i assessor en Tecnologia Educativa