Quan el territori esdevé escola. Inscriu-t’hi!

Com aprofitem l’actual crisi per avançar cap a un model educatiu que connecti efectivament l’escola amb el seu territori i aprofiti els seus recursos? Explorem quines activitats educatives de qualitat poden oferir els equipaments de la nostra ciutat, barri, municipi als nens, nenes i adolescents en temps lectiu? Impliquem altres professionals amb vocació educativa en els processos d’aprenentatge de l’alumnat? El pròxim 10 de juliol celebrarem el webinar "Quan el territori esdevé escola", al qual et convidem a participar Més informació.

10h a 11.15h

Benvinguda i presentació

  • Fathia Benhammou, directora de l’Aliança Educació 360
  • Pilar Gargallo, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica
  • Alfredo Vega, diputat delegat d’Educació de la Diputació de Barcelona

Espai 1 – Com convertir les biblioteques en laboratoris d’aprenentatge que connecten l’escola i la comunitat?
Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç

En aquest espai, debatrem sobre com els centres educatius poden aprofitar els recursos de les  biblioteques i dels Fab labs per afavorir l’accés i participació activa a la cultura digital, a la creativitat i al pensament crític durant el temps lectiu. Quin rol ha de tenir la  biblioteca a l’hora d’ampliar les oportunitats d’aprenentatge? Quins recursos pot oferir durant el temps lectiu i no  lectiu? Com podem aprofitar els equipaments i l’expertesa de professionals diversos (Fab Labs, biblioteques, etc) per treballar en projectes comuns a favor de l’equitat? Quin ha de ser el rol dels docents en tant que connectors d’aquests espais d’aprenentatge?

Modera: Carme Fenoll, cap de Gabinet del Rector de la Universitat Politècnica de Catalunya

  • Joan Artigal, director de l’Institut Escola Trinitat Nova (Barcelona)
  • Esther Romero, directora de programes de l’Ateneu de Fabricació Les Corts
  • Silvia Sebastian, directora directora de les biblioteques de Mataró i Cap de zona de les biblioteques del Maresme

Espai 2 – Com convertir els espais culturals en laboratoris d’aprenentatge que connecten l’escola amb la comunitat?
Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç

Debatrem sobre com els centres educatius poden aprofitar els equipaments culturals del territori per garantir l’accés als coneixements i recursos rics que ofereixen. Com han de ser les propostes educatives dels museus i altres espais culturals a fi d’ampliar experiències educatives de l’alumnat? Com podem orientar i acompanyar l’alumnat en la pràctica cultural, des de l’escola? Com podem contribuir al desenvolupament de competències rellevants en infants i joves, des de la col·laboració entre els diferents professionals de l’educació i la cultura? Quin ha de ser el paper del govern local en aquest context on la ciutat es converteix en un entorn d’aprenentatge connectat a través de la cultura?

Modera: Ignasi Gómez, cap del Departament de Pedagogia de l’ESMUC

  • Gemma Carbó, presidenta de Conarte Internacional a Girona. Directora del Museu Vida Rural de la Fundació Carulla a l’Espluga de Francolí
  • Joan Carles Navarro, cap d’Educació de l’Ajuntament del Prat de Llobregat
  • Imma Solé, professora de música i coordinadora d’activitats de l’Institut Montjuïc (Barcelona)

12h a 13.15h

Espai 3 – Com aprofitar la xarxa comunitària per enriquir les experiències d’aprenentatge dels nois i noies?

Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç

L’espai 3 reflexionarà sobre com aprofitar la xarxa comunitària per garantir que l’aprenentatge sigui atractiu, rellevant i equitatiu per tothom. Com podem donar valor i reconeixement als aprenentatges i competències que els infants adquireixen en el temps no lectiu i com els connectem amb el temps lectiu? Com des de la ciència podem contribuir a combatre les desigualtats oferint noves oportunitats educatives a la comunitat en clau d’equitat? Quin paper han de tenir els centres educatius com a node clau d’aquesta xarxa? Quin és el paper de les entitats del tercer sector en aquesta xarxa i com poden potenciar el treball dels centres educatius? Com liderar un ecosistema d’aprenentatge connectat des dels governs locals? 

Modera: Edgar Iglesias, professor del departament de Pedagogia a la Universitat de Girona (UdG) i membre de l’AEIRaval

  • Àngels Cadena, directora de l’Escola Mercè Rodoreda (Barcelona)
  • Felipe Campos, director general de l’Associació Educativa Itaca
  • Irene Lapuente, fundadora i directora de La Mandarina de Newton

Espai 4 – Com fer de la ciutat un context d’aprenentatge vivencial a partir dels interessos dels infants i joves?
Accedeix directament a l’espai, a través d’aquest enllaç

En aquest espai, parlarem sobre com treballar les competències del segle XXI a través de metodologies d’aprenentatge en contextos reals (treball per projectes, APS, aprenentatge per problemes etc.) que aprofitin el coneixement, experteses, espais i potencial del territori? Com connectar les experiències d’aprenentatge de l’entorn per enriquir els itineraris educatius de l’alumnat partint dels seus interessos? Quin ha de ser el paper del docents a l’hora d’orientar i acompanyar a l’alumnat? Com s’ha de coordinar el centre educatiu amb el territori i a través de quines estructures? Quin ha de ser el paper del govern local en aquest context on la ciutat es converteix en un entorn d’aprenentatge connectat i quines són les mesures o condicions que ho han de fer possible?

Modera: Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Bofill

  • Francesc Arolas, regidor d’Educació i Infància i Joventut de l’Ajuntament de Granollers
  • Roser Batlle, membre del Centre promotor d’Aprenentatge-servei
  • Xavier Rosell, professor de Secundària de l’Institut Milà i Fontanals i assessor en Tecnologia Educativa