Quan tota la ciutat és converteix en escola: el cas de la ciutat de Boston

11 Febrer 2020

Chris_Smith_Educació360
Chris_Smith_Educació360

El cas d’èxit de Boston suposa una clara aposta política del govern local per reduir la diferència en l’accés a les activitats educatives dels infants i joves, fora de l’horari escolar. Amb 10 anys de recorregut, l’experiència ha implicat els diferents agents educatius de la ciutat, que treballen plegats  amb un marc de competències i amb eines d’avaluació compartides. El resultat: la creació de 161 programes educatius d’estiu i 21.500 infants que hi participen. Hem parlat, en aquesta entrevista, amb el president i director de Boston After School & Beyond, Chris Smith, protagonista de la conferència de la jornada d’Educació 360 d’enguany.

Segons Smith, “hi ha una important escletxa d’oportunitats fora de l’escola que té conseqüències en el desenvolupament dels infants, com ara la pèrdua dels nivells de lectura, matemàtiques i, especialment, en l’alumnat més vulnerable. Es tracta d’una creixent diferència entre els que tenen accés a participar en activitats que enriqueixen la seva educació i els que no, diferència basada en els ingressos familiars”.

En aquest context, el president de Boston After School & Beyond alerta que “l’aprenentatge desafia les fronteres del temps i l’espai i que cal convertir aquest aprenentatge i el desenvolupament de les competències transversals dels joves en assumpte de tothom. I així ho hem fet a Boston, a través d’un esforç de ciutat coordinat i mesurant l’impacte i amb una clara aposta política per part de l’ajuntament i també de les famílies, estudiants, escoles i entitats i fundacions que aporten fons”.  

Smith explica que les claus de l’èxit de la ciutat de Boston han estat “pensar més enllà dels límits, cultivar una xarxa diversa, centrar-se en les competències i habilitats transversals i mesurar i aprendre tots junts com a comunitat”. De fet, la ciutat ha creat un marc de competències transversals compartit propi utilitzat per tots els agents educatius que els permet aplicar els mateixos estàndards de qualitat a totes les activitats i fer l’avaluació amb les mateixes eines.