Alemanya compta des de fa prop de 20 anys amb el ScienceLab, un programa pioner sense ànim de lucre que es dedica a apropar a la majoria d’escoles del país els coneixements de les ciències naturals, la tecnologia, les matemàtiques i l’enginyeria. Ho fa a través d’una metodologia pràctica i amb tallers de professionals del món científic que visiten els centres regularment per a fer-hi activitats.
La voluntat del projecte és acostar la ciència de manera atractiva i evitar que sigui vista com un àmbit difícil, abstracte i desconnectat de la realitat. De fet, la iniciativa parteix de la convicció que tots els infants tenen un interès natural per temes relacionats amb la ciència, ja que contínuament es fan preguntes sobre el descobriment del món com, per exemple, què forma un llamp o com és que la pilota cau quan es deixa anar.
Per això, un dels pals de paller del programa són els tallers que diferents professionals del món de les ciències com enginyers, biòlegs i docents de ciència jubilats fan a les escoles. Durant dues setmanes, aquests professionals –anomenats instructors– es desplacen a les aules per treballar –conjuntament amb els mestres– matèries de ciència i tecnologia amb els infants. De fet, també es dediquen a formar el professorat de les escoles perquè després puguin incorporar més continguts científics en el dia a dia de l’aula.
La tasca dels instructors, però, no acaba aquí. A banda de fer les formacions a les escoles, també organitzen extraescolars sobre ciència a les tardes. Són propostes diverses on hi poden assistir alumnes de diferents centres que participen al programa. Les activitats es poden sol·licitar des de la pàgina web del projecte, on hi ha un mapa de tot el país que indica les extraescolars que es fan a la zona més propera.
Per exemple, una de les activitats que s’ofereix s’anomena ‘Tot flota’ i va adreçada a infants d’entre 4 i 8 anys. En el taller es proposa que esbrinin com es pot fer surar un vaixell o una bola de ferro i després se’ls suggereix tota una sèrie d’activitats perquè descobreixin les característiques de l’aigua i la construcció d’objectes flotants.
La majoria d’activitats són subvencionades, tot i que també n’hi ha d’altres que paguen les famílies. De fet, un altre dels mèrits del projecte és que ha aconseguit generar també una xarxa d’empreses científiques que patrocinen la iniciativa i que contribueixen a subvencionar-la.
Present a més de la meitat d’escoles d’Alemanya
El projecte va arrencar l’any 2002 i des de llavors no ha parat de créixer, sobretot a Alemanya, on més de la meitat de les escoles públiques del país ja participen al programa. En xifres, l’any 2017 fins a 9.919 infants i 845 docents alemanys van participar al ScienceLab. Tot i així, el seu èxit també ha arribat a països com Àustria, Hongria, França i Colòmbia. Fins i tot, hi ha hagut alguna experiència puntual a Espanya.
La iniciativa no és només modèlica pel seu plantejament pràctic i formatiu, sinó també pel procés d’avaluació que segueix. Cada curs, tant els alumnes com els mestres que participen al programa omplen una enquesta d’avaluació que després es tradueix en gràfics i informes que serveixin per avaluar la iniciativa a àmbit general i també per retre compte a les empreses i organitzacions que en subvencionen part de les activitats. Fins i tot, hi ha tallers que són avaluats també per agents externs com institucions educatives, empreses, universitats i periodistes especialitzats en educació i en ciència.
Fruit d’aquesta avaluació constant, el ScienceLab ha constatat que al llarg d’aquestes dues dècades ha aconseguit promoure l’interès científic dels participants de manera molt significativa. I és que, la metodologia pràctica fa que els mateixos infants es motivin a trobar respostes a les preguntes que es fan. Això també s’ha traduït en una major curiositat de l’alumnat en la resta de matèries i també en una millora de la capacitat d’observació i d’anàlisi. A més, els mestres també valoren que, arran de les formacions rebudes, han pogut donar una millor resposta als interessos del seu alumnat.
De fet, és un programa que té molta demanda, ja que cada vegada més escoles volen participar-hi. Fins i tot, any rere any creixen les empreses que el volen finançar, així com universitats que també l’aprofiten per impulsar recerques educatives.
La metodologia experimental, clau del seu èxit
Un dels factors clau del seu èxit és la metodologia experimental i pràctica que planteja i que parteix dels interessos dels mateixos infants per oferir una formació adaptada a la seva edat i entorn. També és fonamental el treball conjunt que es promou entre professionals del món de les ciències i els mestres dels centres.
De fet, la xarxa d’instructors que té és una altra de les pedres angular del programa. Són professionals voluntaris del món de les ciències que es fan socis de l’entitat ScienceLab i que signen un contracte de col·laboració on es comprometen a oferir una formació continuada. Per a ser socis, paguen una quota que ronda els 950 euros a l’any i que també serveix per subvencionar part de les activitats que s’ofereixen al programa. L’altra font de finançament és la que arriba per part del patrocini d’empreses i fundacions científiques i, fins i tot, d’universitats.
Amb tot, la iniciativa ScienceLab aconsegueix establir sinergies entre molts agents socials diferents que treballen per un objectiu comú: fomentar l’educació científica des de la base. Això contribueix a universalitzar l’accés al coneixement científic a totes les capes de la societat, a promoure la recerca i els processos deductius, i a generar un alumnat cada vegada més crític i amb més interès per comprendre tot allò que l’envolta.