Resposta comunitària contra la bretxa digital

10 Febrer 2021

“Una de les desigualtats que s’ha aguditzat amb escreix és la bretxa digital, generant greus processos d’exclusió entre aquelles persones que no compten amb la competència digital o la infraestructura necessària per seguir connectades”
Elena Zamora (membre de La Troca)

Que la crisi derivada de la pandèmia està afectant severament als entorns més vulnerables, és una realitat irrefutable que empitjora dia a dia. Ara bé, les desigualtats socials no han arribat de la mà de la Covid-19 ni de l’emergència sanitària, s’han anat coent a foc lent, fruit del mateix sistema que ens està portant cap al col·lapse a tots els nivells possibles.

Una de les desigualtats que s’ha aguditzat amb escreix és la bretxa digital, generant greus processos d’exclusió entre aquelles persones que no compten amb la competència digital o la infraestructura necessària per seguir connectades a una societat cada vegada més virtualitzada.

El 2017, en el marc del procés participatiu que va acabar de donar forma al projecte de La Troca1, on es van posar al centre les necessitats formatives del territori, ja s’assenyalava la formació en competència digital com una necessitat formativa prioritària. Des de l’inici de la docència, ara fa tres anys, ha estat una de les formacions més demandades. Tot i això, durant les setmanes de confinament domiciliari ens vam trobar amb angoixes noves per part de moltes participants amb infants a càrrec.

La docència virtual va fer que la tasca d’acompanyament educatiu recaigués en les famílies, sense parar atenció a les que no compten amb les competències o l’ambient adequat per poder acomplir amb aquesta tasca. Contemplaven, des del neguit, com aquesta mancança anava impactant en el rendiment escolar de les seves criatures. La impotència que sentien davant la impossibilitat de donar suport en les tasques escolars als seus fills i filles, ens va fer reformular l’oferta per al nou curs escolar, donant centralitat a aquelles formacions que permetin a les famílies interactuar amb l’escola, així com poder oferir suport a fills i filles en les seves tasques escolars quotidianes, sobretot preveient possibles confinaments i un augment del treball digital durant el curs escolar dels grups bombolla.

En l’actualitat, estem realitzant formacions en competències digitals amb diferents dispositius entre les famílies del territori. La cooperació amb els equips docents de les escoles i les AFA són un pilar d’aquest projecte, en ser el nexe d’unió entre La Troca i les famílies, fent èmfasi en les persones més vulnerables per pal·liar les desigualtats. Proporcionar a les persones adultes formació en competències bàsiques és construir una base sòlida per als infants. D’altra banda, l’augment dels tràmits i gestions que tan sols es poden fer telemàticament també ens ha fet ampliar l’oferta habitual en competències digitals de La Troca, així com destinar recursos a l’acompanyament a tràmits.

Una altra dificultat, derivada de la precarietat econòmica, és l’accés a la tecnologia així com a internet. Juntament amb la Lleialtat Santsenca, estem posant a disposició del veïnat una aula de lliure accés equipada amb dispositius digitals, on preveiem seguir projectant nous usos amb la complicitat de la comunitat educativa. Així mateix, un dels projectes que també ens agradaria començar és la mentoria digital, pensada per oferir suport personalitzat a les persones que estan iniciant-se en l’ús dels dispositius i eines digitals, sent un espai de col·laboració veïnal i cohesió social.
Som molt crítiques pel que fa a la virtualització de les nostres relacions, i se’ns desperten múltiples interrogants entorn de la introducció de la tecnologia ja des de la infància. Però és una realitat que els projectes comunitaris estan sent un motor per pal·liar l’esquerda digital des de la responsabilitat i cooperació col·lectiva, erigint-se en un referent col·laboratiu per a la infància.

1Escola comunitària de formació de persones adultes dels barris de Sants. Més informació: www.latrocasants.org