El 2007, a la ciutat nord-americana de Pittsburgh, un grup d’educadors i investigadors van crear Remake Learning, un projecte per fer xarxa entre entitats d’aquesta localitat de Pensilvània i oferir un aprenentatge als infants i joves que anés més enllà de l’escola i que, sobretot, fos més pràctic i atractiu.
La voluntat era connectar diferents organitzacions, des d’escoles i equipaments culturals com museus i biblioteques fins a associacions de veïns i entitats de la zona, que estiguessin disposades a oferir activitats educatives en diferents àmbits, i agrupar-les totes en un web comú perquè cada infant i jove les tingués a l’abast.
Després de 14 anys de vida, el Remake Learning ha demostrat ser tot un èxit i el seu model ja s’ha exportat més enllà de Pittsburgh i de Pensilvània, i ha arribat a estats veïns com Virginia de l’Oest i Ohio. El projecte compta ara amb una xarxa d’aprenentatge formada per més de 500 organitzacions, entre les quals hi ha una trentena d’escoles, prop de 200 entitats, una cinquantena d’empreses privades, nombroses biblioteques i museus. Totes elles ofereixen activitats variades que s’agrupen en quatre grans àmbits: el sector de l’STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), el moviment maker, l’alfabetització digital, i la creació artística i el pensament crític.
Per exemple, en l’àmbit STEM hi ha entitats dedicades a l’enginyeria que ofereixen tallers de robòtica als infants i joves de les escoles de Pittsburgh. L’objectiu és ajudar-los a complementar de manera pràctica allò que aprenen a la matèria de tecnologia quan són a l’aula.
De fet, la col·laboració entre centres educatius i entitats de la zona també ha permès crear més de 170 espais de fabricació –anomenats makerspaces– a moltes escoles, on l’alumnat pot dur a terme les seves creacions amb l’ajut de professionals del món maker. El mateix ha succeït en el sector de la creació artística, ja que diferents escoles d’art de la zona col·laboren amb els centres educatius per oferir activitats que fomentin la creativitat i el pensament crític de l’alumnat.
Una de les reivindicacions del Remake Learning és justament que l’aprenentatge és vàlid tant si es produeix dins com fora de l’escola. Per això, moltes de les activitats que s’ofereixen en el marc del projecte incorporen insígnies o medalles digitals –anomenades badges– per reconèixer allò que s’aprèn en aquests entorns més pràctics.
Activitats amb un full de ruta comú
Però, sens dubte, un dels mèrits de la iniciativa és que totes les activitats extraescolars, encara que siguin diferents, tenen un full de ruta compartit. Això és gràcies a un organisme anomenat Consell d’Aprenentatge que s’encarrega de coordinar el conjunt d’activitats a gran escala, de pensar-ne de noves i de vetllar perquè les que integren la xarxa d’aprenentatge tinguin uns objectius comuns. El consell el formen professionals de l’educació, l’administració i d’algunes de les entitats que fan activitats dins del Remake Learning.
De fet, qualsevol organització pot oferir activitats dins la xarxa d’aprenentatge del projecte. Els requisits, però, són que les propostes tinguin en compte la realitat tecnològica i busquin connectar espais juvenils entre si com, per exemple, centres educatius, biblioteques i casals. També és important que siguin activitats que treballin les relacions entre els estudiants i l’entorn, a banda d’abordar problemàtiques socials i oferir recursos als joves perquè puguin entendre i combatre les desigualtats.
I és que, un altre dels punts forts del Remake Learning és l’equitat educativa, ja que el treball en xarxa permet que els infants i joves d’entorns més vulnerables puguin tenir accés a activitats extraescolars que d’una altra manera no tindrien a l’abast.
De fet, no a tota la ciutat de Pittsburgh hi ha la mateixa xarxa d’aprenentatge, ja que es tracta d’una ciutat amb més de dos milions d’habitants i cada zona treballa amb les seves organitzacions i agents més propers. Així, cada alumne té accés a una xarxa d’aprenentatge diferent en funció de si viu a la ciutat, als afores o en una zona rural. Per això, un altre cavall de batalla del projecte és dotar de més recursos les xarxes d’aprenentatge de les zones desfavorides perquè així els infants i joves d’aquests entorns tinguin les mateixes oportunitats que la resta.
Més participació i vincle amb la comunitat
L’accés a experiències d’aprenentatge que van més enllà de l’escola ha fet que els joves de Pittsburgh acabin sent més participatius. En xifres, la participació de joves en activitats extraescolars a la zona és un 10% superior en comparació amb la de la resta del territori. A més, el fet d’oferir propostes educatives més pràctiques també ha transformat la manera d’aprendre dels infants i joves de l’entorn i l’ha convertit en un procés més actiu, enriquidor i reflexiu.
La creació d’una xarxa d’aprenentatge amb diferents activitats també ha portat a mestres i professors a unir-se amb altres agents del territori per compartir recursos educatius. Al mateix temps, la cooperació entre organitzacions tan variades també ha reforçat el sentiment de comunitat i ha consolidat la idea que l’aprenentatge i l’educació dels infants i joves va més enllà de l’escola i que, sobretot, es tracta d’una tasca compartida entre diferents agents d’un mateix entorn.
De fet, un dels grans lemes del Remake Learning és que cap organització pot transformar l’ensenyament i l’aprenentatge per si mateixa i que, per això, el que cal és reunir-les perquè tinguin més poder de canvi.