#RavalEstiuEducatiu

15 Setembre 2020

"Quasi sis-cents infants i joves del Raval han pogut gaudir, aprendre i millorar competències com la comprensió i expressió oral i escrita, el plurilingüisme, la interculturalitat, l’ús de les tecnologies de la informació, l’actitud crítica i reflexiva, el treball en equip o el servei a la comunitat"
Mirada 360
Mercè Garet i Anna Mateo
"Quasi sis-cents infants i joves del Raval han pogut gaudir, aprendre i millorar competències com la comprensió i expressió oral i escrita, el plurilingüisme, la interculturalitat, l’ús de les tecnologies de la informació, l’actitud crítica i reflexiva, el treball en equip o el servei a la comunitat"

Mirada 360
Mercè Garet i Anna Mateo
Fundació Tot Raval

Aquest any per primer cop, els casals d’estiu i campaments urbans del barri del Raval han comptat amb una programació comunitària gratuïta d’activitats educatives i culturals de nodriment.

L’APRENENTATGE

1- Tenir un objectiu comú clar: garantir el lleure educatiu a infants i joves del barri
2- Professionalitat i rigorositat per part de totes les persones que impulsen les activitats d’estiu
3- Recursos de territori molt diversos, valuosos, compromesos
4- Un coneixement previ i compartit de les fortaleses de tots els agents educatius i culturals locals
5- Unes experiències de treball comunitari prèvies: les de la Taula Jove, les del Grup d’Educació Comunitària i les d’Apadrina el teu equipament
6- Un grup motor d’organitzacions especialment implicades que pren decisions, prioritza les propostes, genera uns indicadors per a la seva avaluació i fa el seguiment de les activitats
7- Un agent que aglutina la participació al voltant d’una taula de treball comunitari, recull les propostes i els acords i acompanya el procés, documentant-lo i facilitant eines per a la seva avaluació: la Fundació Tot Raval.

La programació comunitària per als casals i activitats d’estiu del barri ha consistit en 38 activitats, ofertes gratuïtament per entitats socials, equipaments culturals, xarxes veïnals i serveis municipals, de tipologia molt variada: cercles de música, activitats pel foment de la lectura, tallers d’expressió plàstica, jocs cooperatius, dansa, teatre, visites culturals, conta-contes, fotografia, tecnologia, ioga, jocs tradicionals, fusteria i un taller per aprendre a anar en bicicleta, entre d’altres.

Quasi sis-cents infants i joves del Raval han pogut gaudir, aprendre i millorar competències com la comprensió i expressió oral i escrita, el plurilingüisme, la interculturalitat, l’ús de les tecnologies de la informació, l’actitud crítica i reflexiva, el treball en equip o el servei a la comunitat.

Quasi sis-cents infants i joves del Raval han pogut gaudir, aprendre i millorar competències com la comprensió i expressió oral i escrita, el plurilingüisme, la interculturalitat, l’ús de les tecnologies de la informació, l’actitud crítica i reflexiva, el treball en equip o el servei a la comunitat

La iniciativa d’aquesta programació es va començar a gestar a principis del mes d’abril des del Grup d’Educació Comunitària del Raval i la Taula Jove del Raval, grups de treball comunitari formats per gairebé una cinquantena d’entitats que treballen plegades per la qualitat educativa i el foment de la participació juvenil al barri. Conscients del repte que representava programar activitats d’estiu en un any com aquest (amb reduccions de ràtios, mesures de distanciament, mascaretes i altres limitacions per frenar l’expansió vírica), van decidir fer costat a les organitzacions que havien de programar aquestes activitats.

Així, es va generar un espai comú, el Grup de treball comunitari Raval Estiu Educatiu, que facilités als casals d’estiu del barri la superació dels obstacles generats per la crisi de la Covid-19 i permetés planificar uns casals i activitats d’estiu més segurs, educatius i més rics que mai, per si, arribat el moment, les condicions permetien la seva realització.

Afortunadament, els casals i activitats d’estiu s’han pogut realitzar i les organitzacions que els programaven han col·laborat més que mai entre elles per superar els obstacles i han estat més educatives, més culturals i més locals que mai.

Aquesta primera experiència de programació comunitària d’activitats d’enriquiment del lleure educatiu està sent avaluada comunitàriament, i els aprenentatges que se’n derivin han de servir per assentar les bases d’una possible col·laboració al Raval per a l’enriquiment de les activitats del lleure educatiu i fer visibles els aprenentatges de l’educació fora de l’ escola en un futur pròxim.

A l’espera de l’avaluació definitiva, considerem, però, que les claus per aconseguir l’èxit en aquest treball comunitari han estat:

  • Tenir un objectiu comú clar: procurar garantir el lleure educatiu a infants i joves del barri, després d’un confinament molt dur (arreu, però al Raval més que en d’altres barris per les desigualtats socials existents).
  • La professionalitat i rigorositat per part de totes les persones que impulsen les activitats d’estiu (casals, campaments urbans, etc.) i les activitats d’enriquiment educatiu i cultural, pel que fa al compliment de les mesures de seguretat i la realització de les activitats.
  • Uns recursos de territori molt diversos, valuosos, compromesos i que es posen a disposició de la comunitat: entitats socioeducatives, equipaments culturals, xarxes veïnals, serveis municipals i els tècnics del Districte de Ciutat Vella.
  • Un coneixement previ i compartit de les fortaleses de tots els agents educatius i culturals locals.
  • Unes experiències de treball comunitari prèvies: les de la Taula Jove, les del Grup d’Educació Comunitària i les d’Apadrina el teu equipament.
  • Un grup motor d’organitzacions especialment implicades que pren decisions, prioritza les propostes, genera uns indicadors per a la seva avaluació i fa el seguiment de les activitats.
  • Un agent que aglutina la participació al voltant d’una taula de treball comunitari, recull les propostes i els acords i acompanya el procés, documentant-lo i facilitant eines per a la seva avaluació: la Fundació Tot Raval.

El Raval Estiu Educatiu ha estat possible gràcies al compromís i treball de les següents organitzacions del barri del Raval: Associació Esportiva de Ciutat Vella, AEI Raval, APC Raval Nord, Projecte Baobab, BCN Actúa, Biblioteca Sant Pau-Santa Creu, Casal de Joves Calassanç, Casal dels Infants per l’Acció Social als Barris, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, Colectic coop., Districte de Ciutat Vella, Escola Cintra, L’Escola de Músics i JPC, Filmoteca de Catalunya, Fund. Escó-Gabella, Fund. Joan Salvador Gavina, Fund. Social del Raval, Fundació Tot Raval, Impulsem Sccl, La Capella, MACBA, Museu Marítim de Barcelona, Palau Güell, Punt d’Informació Juvenil Paral·lel, Pla de Barris Raval Sud i Gòtic Sud, Servei de Dinamització Comunitària de Ciutat Vella, Serveis Socials Raval Sud, Xamfrà Centre de música i escena del Raval i la Xarxa de Suport Educatiu de Ciutat Vella.