Passaport Edunauta: experimentar i aprendre a través del vincle amb el municipi

21 Desembre 2022

Infants de quart i cinquè de primària de Terrassa i Sabadell comparteixen les seves experiències amb un passaport d’aprenentatge que els ha permès reforçar coneixements i conèixer millor l’entorn on viuen

Maria Oliva Campabadal – periodista

Exploro, experimento, creo, decideixo, creixo, comunico, participo, m’implico, somio i m’estimo. Aquests són els súperpoders que se saben de memòria els alumnes de cinquè curs de l’escola Ramon Pont de Terrassa i els alumnes de quart de l’escola Font Rosella de Sabadell. Es tracta dels súperpoders que poden trobar dins del seu Passaport Edunauta, una eina d’aprenentatge que els ha permès participar en diverses activitats de caràcter lúdic i educatiu, fora de l’horari escolar, en diversos espais del seu municipi. El passaport Edunauta té per objectiu avançar cap a l’equitat en l’àmbit del fora escola, implicar les famílies i reforçar els continguts curriculars. Cada súperpoder està lligat a una habilitat: el treball en equip, la creativitat, l’autoregulació o la iniciativa, entre d’altres.

En Sergio, la Laura i en Yussef són tres dels alumnes de cinquè que van començar utilitzar el Passaport Edunauta el curs passat a Terrassa. Tots tres van dur a terme prop d’una desena d’activitats a través d’aquest passaport d’aprenentatge, una eina que viuen amb curiositat i entusiasme. “El passaport Edunauta consisteix en activitats que fem amb les famílies per aprendre coses noves”, explica el Sergio. Però no només amb les famílies: també n’han fet a l’escola. De les set activitats en les quals ell ha participat, tres les ha fet amb els seus companys de classe i quatre amb els pares; una proporció similar a la dels seus companys.

L’Alba, l’Edgar i l’Adrián són tres alumnes de l’Escola Font Rosella de Sabadell. Ells també han participat al projecte del passaport Edunauta, que els va acompanyar durant tot el curs passat, quan feien quart de primària. Al llarg del curs, cadascun d’ells va dur a terme més d’una desena d’activitats, tant amb les seves famílies com amb els companys de classe.

Per a cada activitat on participen, els alumnes han d’anotar al seu passaport el dia i el lloc on l’han fet, i han d’explicar què han après. Al final, els posen un segell per certificar la seva participació. El fet d’anar col·leccionant segells en un passaport físic, amb un disseny atractiu, és un incentiu que els anima a voler fer més activitats. “Jo ja n’he fet vuit, em queden només tres espais sense omplir”, diu en Yussef. “Jo he fet onze activitats”, comenta l’Alba.

La tria d’activitats

Un cop reben el passaport, arriba el moment de començar a fer-lo servir. I per fer-ho, els alumnes consultaven periòdicament amb les famílies el catàleg d’activitats disponibles a través de la pàgina web. En alguns casos, calia inscriure’s prèviament. “Jo ho mirava amb la meva mare, i dèiem: un dia hem de fer aquesta activitat”, explica la Laura. “Si era un dia d’escola, la feia el cap de setmana. A cada activitat hi ha una petita definició. La llegeixes i tries”.

A banda del suport digital, els infants també tenen disponible un cartell que es penja a l’aula, on s’hi detallen les activitats de cada mes. “Nosaltres teníem un cartell o un pòster on hi posava les activitats que hi havia el cap de setmana, i aquestes eren les activitats que podíem fer”, explica l’Edgar

L’acompanyament dels tutors i tutores també és clau: durant el curs, en les hores de tutoria, els docents repassaven amb els alumnes les activitats disponibles pel cap de setmana, i els dilluns, a l’aula, en parlaven i posaven en comú les activitats que havien fet. “A classe ho comentàvem, i a vegades hi havia persones que no havien fet una activitat i deien: doncs la faré, perquè m’ha cridat l’atenció”, afirma la Laura. “Jo alguna vegada he anat amb algun amic de la classe a fer alguna activitat, perquè així és més divertit”, explica l’Edgar.

Vincular-se amb l’entorn

Una de les grans potencialitats del Passaport Edunauta és el fet que els infants puguin conèixer millor l’entorn on viuen i s’hi vinculin a través de la realització d’activitats que ofereixen les entitats i institucions del seu poble, barri o ciutat. Això és precisament una de les coses que més destaquen la Laura, el Yussef, el Sergio, l’Alba, l’Edgar i l’Adrián: el passaport els ha permès descobrir racons i espais que, malgrat tenir molt a prop de casa, no coneixien. A la vegada, han pogut adquirir d’una forma lúdica aprenentatges diversos relacionats amb el seu municipi.

“La primera activitat que vaig fer va ser la de la Masia Freixa de Terrassa: hi vam poder entrar i vam fer una visita, ens van explicar com era. Hi vam anar el cap de setmana amb el meu pare i la meva mare. No hi havia entrat mai i hi va haver coses que em van sorprendre”, recorda el Sergio.

A Sabadell, els alumnes de l’escola Font Rosella van fer una excursió per descobrir la riquesa del paisatge natural del municipi: concretament, van fer una caminada a l’entorn del riu Ripoll. En aquesta excursió Edunauta, que va comptar amb la participació de les famílies, una de les activitats va consistir en tancar els ulls i caminar en fila, agafats amb el de davant, durant uns 100 metres, amb l’objectiu d’estimular l’escolta activa dels sons de la naturalesa. “Vam passar per un pont que donava al riu: quan vam obrir els ulls estàvem al mig del pont i ens vam quedar sorpresos. Amb els ulls tancats hi sentim més bé amb els altres sentits; l’oïda se’ns fa més intensa”, recorden.

Apropar-se als museus de la ciutat

Museus i entitats de divulgació són també localitzacions Edunautes habituals que potencien especialment l’aprenentatge dels infants. El Museu d’Art i el Museu d’Història de Sabadell, per exemple, ofereixen activitats Edunautes. “Jo sempre passava per allà amb els meus pares però no sabia què era, i quan hi vaig anar ho vaig descobrir. El Museu d’Art tampoc sabia que existia; està al centre de Sabadell”, explica l’Alba. De l’experiència al Museu d’Història, recorda que van aprendre a fer ceràmica a través de l’activitat Gaudim de la Prehistòria, que els va permetre descobrir el passat de la ciutat.

Una de les activitats que va tenir més èxit entre els alumnes va ser la de l’Agrupació Astronòmica de Sabadell –una agrupació d’astrònoms amateurs amb més de mil socis que té per objectiu la pràctica, l’assessorament i la divulgació de l’astronomia–. “Ens van donar uns documents amb unes preguntes, que havíem d’omplir amb la informació sobre els diferents planetes. M’ho vaig passar molt bé perquè, quan vam acabar d’omplir-ho tot, vam pujar a la sala de dalt, on vam poder veure el sol des d’un telescopi”, recorda l’Adrián.

Centre cívic: pol d’activitats i inclusivitat

A banda del rol dels tutors, les escoles i les famílies, també és molt important el paper del centre cívic com a destinació Edunauta. En Yussef, de l’escola Ramon Pont de Terrassa, hi va anar durant tot el curs acompanyat de la seva mare. En el marc del projecte Edunauta, el centre cívic proporciona traductors i traductores, fet que permet que ningú es quedi enrere.

“L’activitat que més em va agradar va ser la de manualitats, en què agafàvem uns globus i els omplíem de boles d’arròs”, recorda. “Al centre cívic també vaig fer una activitat on vam crear una carpeta petita, com un estoig; vam guardar-hi moltes coses, i vam aprendre a cosir”.

Altres tallers i activitats

Entre el conjunt d’activitats que van dur a terme el curs passat els alumnes de Terrassa i Sabadell, també hi ha jocs d’esplai, tallers d’elaboració de segells i calendaris, una gimcana basada en els Superpoders, un taller de pintura, cinema a la fresca o els Biblioescacs. “A mi em va agradar molt l’activitat d’escacs que vam fer a la biblioteca: vaig aprendre algunes tècniques d’escacs i després ens van donar una medalla”, explica l’Alba.

I per completar l’oferta, el Club Natació Sabadell va oferir també un tast d’activitats esportives. “Hi havia tres activitats: el triatló, l’aikido i el tennis taula. Cadascú va fer una activitat diferent.” recorda l’Edgar.

Conclusió

El passaport Edunauta, doncs, és una eina que permet que els infants i les seves famílies descobreixin i aprofitin el seu barri, poble o ciutat com a espai per experimentar i adquirir una gran varietat d’aprenentatges de tipus històric, científic o artístic. Les activitats reforcen el rol del teixit associatiu del municipi, donen a conèixer l’oferta lúdica-educativa i fomenten que els infants tinguin coneixements sobre el lloc on viuen, tot millorant el seu temps de lleure i reforçant els aprenentatges que fan a les aules. A la vegada, el passaport permet ampliar el radi per tal que els alumnes puguin arribar a fer activitats a diversos municipis de tot Catalunya.