El paper dels ajuntaments en una educació a temps complet

23 Juliol 2024

Dijous passat 18 de juliol es va celebrar en col·laboració amb la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) un esmorzar temàtic per reflexionar i debatre sobre el paper que els ajuntaments tenen en una educació a temps complet. 

És un consens àmpliament compartit que l’educació va més enllà de l’escola. Tanmateix, encara queda molt camí per garantir el dret a l’educació d’infants i joves més enllà de l’horari lectiu, connectant temps, espais, aprenentatges i agents educatius. Així, per a poder afrontar aquest repte es necessita una aliança amb tota la comunitat educativa per al desplegament de polítiques fora escola, una aliança on l’ajuntament ha de tenir un paper articulador i líder. 

L’acte va comptar amb la benvinguda de la secretària adjunta de la FMC, Carolina Telechea, i del director de l’Aliança Educació 360, Enric Aragonès. La ponència central va ser a càrrec de Roger Barres, politòleg especialitzat en polítiques municipals, a la qual va seguir una taula rodona moderada per la periodista Laia Vicens, amb les experiències municipals d’Olot, el Palau d’Anglesola i Viladecans. 

Resumim amb cites algunes de les idees destacades. 

Consulta el vídeo sencer de l’acte

 

Autoria de la foto: FMC

 

 

“Els ajuntaments i ens locals tenim eines de governança capaces de generar polítiques públiques garants d’oportunitats d’educació  a temps complet”. Carolina Telechea, secretària adjunta de la FMC. 

 

 

 

Autoria de la foto: FMC

 

Si bé coneixem les condicions que determinen l’accés i aprofitament de propostes, hem de ser ambiciosos i fer un pas més enllà recordant l’impacte positiu que les activitats educatives fora escola tenen en les trajectòries acadèmiques, professionals, socials i cíviques de les persones”.  L’Enric Aragonès, director de l’Aliança d’Educació 360.

 

 

 

 

Autoria de la foto: FMC

 

“És necessari liderar, coordinar i acompanyar l’ecosistema educatiu local garantint l’equitat i activant tots els recursos disponibles, també els equipaments i l’espai públic”. Roger Barres, politòleg especialitzat en governança territorial i polítiques locals.

 

 

 

 

 

Autoria de la foto: FMC

 

“L’alcalde cada vegada que obre la boca parla d’educació. Això demostra que és una creença transversal a tots els departaments municipals, tothom posa el seu granet de sorra. La nostra aposta per l’Educació 360 té quinze anys de trajectòria, tot i que és un procés i hem avançat molt, els reptes no acaben mai i s’ha de seguir avançant”. Gisela Navarro Fuster, 3a tinenta d’alcalde, presidenta de l’Àmbit Presidència i Ciutat 2030 i tinenta d’alcalde de l’Àrea d’Alcaldia, Educació i Xarxa d’Èxit Educatiu de l’Ajuntament de Viladecans.

 

 

 

Autoria de la foto: FMC

 

“A Olot hem fet una aposta per treballar la connexió i la creació d’un ecosistema d’educació 360, incorporant la cultura com a part primordial en la creació de comunitat. Es va decidir integrar les àrees de cultura i  educació i ara estem treballant en un Pla d’Educació i Cultura en el qual la mirada de l’educació a temps complet ha estat sempre present.” Josep Quintana i Caralt, 2n tinent d’alcalde i regidor de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot.

 

 

 

Autoria de la foto: FMC

 

“Al municipi ja passaven coses, va ser primordial apropar-se des de la humilitat a veure què s’estava fent i poder fomentar com a ajuntament des d’un treball d’obertura i xarxa amb tots els agents locals”. Marta Roca Farnell, assessora i coordinadora del projecte Educació 360 de l’Ajuntament del Palau d’Anglesola.