Fathia Benhammou anuncia el relleu de la direcció de l’Aliança Educació 360

21 Desembre 2022

Han passat 3 vegades 360 dies + 15 més des que vaig entomar la direcció de l’Aliança Educació 360.

Han estat anys intensos en reptes i en aprenentatges en els que hem compartir i fet créixer iniciatives com el Passaport Edunauta, l’Estiu Enriquit, coneixements, voluntats, horitzó i compromisos al voltant del dret a una educació ampliada per a tots els infants i joves del país.

Aquests anys han estat crucials per posicionar i fer avançar una perspectiva educativa que reconegui, garanteixi i connecti totes les educacions que es donen en el territori. Això només ha estat possible gràcies a la generositat i compromís de tots els agents educatius que han lluitat i han fet seu el lema de “més i millors oportunitats educatives per a tothom”. Gràcies per haver-vos aventurat a compartir camí durant aquest viatge apassionant de l’Educació 360.

Ara arriba una etapa de nous desafiaments on volem portar el propòsit de l’Aliança encara més lluny impulsant noves i agosarades propostes que ens ajudin a passar d’iniciatives aïllades 360 a un canvi més sistèmic al país.

Per liderar aquesta nova fase apostem per un canvi de direcció de l’Aliança que continuï desplegant i connectant tots els actius que hem generat durant aquests anys. Concretament, l‘Enric Aragonès Jové, qui prendrà el relleu de l’Aliança Educació 360 al gener del 2023 amb grans perspectives i energies. El voleu conèixer?  

Enric, ens expliques a grans trets la teva trajectòria professional?

 La meva trajectòria professional ha estat sempre vinculada a l’educació musical i, a més, en iniciatives que es desenvolupen a cavall entre dins i fora de l’escola, de manera que l’Aliança Educació 360 no m’és un terreny nou. Hi he col·laborat en reiterades ocasions i ho he fet, fins ara, aportant la mirada de l’educació artística, en un terreny en què l’equitat en el dret a l’educació es troba amb l’exercici, també en pla d’igualtat, dels drets culturals. Massa sovint, però, les institucions educatives i culturals han pensat la pròpia missió com un àmbit d’actuació específic sense assumir de ple la missió de l’equitat i la cohesió social, de vincular-se a tot el sector i de connectar-se amb l’entorn

Els darrers sis anys he format part de l’equip de l’EMMCA, l’Escola Municipal de Música – Centre de les Arts de l’Hospitalet de Llobregat, un servei públic amb una política educativa 360 avant la lettre: l’equitat al centre dels seus objectius, la vinculació dels temps dins i fora de l’escola des del primer moment i l’articulació amb nombrosos agents culturals i educatius del municipi.

Per fer avançar una Educació 360 compromesa amb les experiències educatives extraescolars del més vulnerables, què caldria?  

Per a una veritable visió 360 cal que totes les administracions, institucions i organitzacions compartim la missió de dirigir-nos a tots els sectors socials i, sobretot, que arribem a aquells que no s’hagin sentit cridats. En definitiva, només així farem possible uns municipis que passin de tenir oportunitats educatives per als uns o per als altres, a oportunitats per a tothom, per a uns i altres junts.

Quin són els reptes o perspectives amb les que vols contribuir a l’Aliança? 

Aquesta etapa no només fa molt natural el pas a assumir el repte de dirigir Educació 360, sinó que em permet contribuir amb dues perspectives fonamentals per a l’Aliança. L’una, vincular a la perspectiva d’equitat la meta de la cohesió: que hi siguin tant els que ja hi tenen les oportunitats força garantides i els qui tenen més números de veure-se’n exclosos per crear una nova manera de viure junts. L’altra, passar de posar el focus en l’accés a fer-ho en el recorregut propi que cadascú ha de poder traçar sense límits ni desigualtats.

Aquestes dues idees han guiat la tasca que he desenvolupat els darrers anys, tant a l’EMMCA com col·laborant amb altres institucions per la transformació educativa i el dret a la pràctica artística. I ho faran també en el nou repte que entomo amb la missió, la il·lusió i la determinació de seguir fent créixer la visió educativa 360 perquè arribi a persones de totes les edats i d’arreu del país.   

A reveure i seguim treballant!

Fathia Benhammou, directora de programes de la Fundació Bofill.