“El lleure educatiu constata com treballa les competències per a la vida”

08 Maig 2019

  • L’Aliança Educació 360 i els principals moviments del lleure educatiu català presenten la publicació “Competències per a la vida en el lleure educatiu”
  • L’acte va ser un reconeixement cap a la tasca educativa del lleure i va evidenciar la necessitar de vincular encara més aquest àmbit amb l’escola

“El lleure educatiu constata com treballa les competències per a la vida”. Aquestes paraules resumeixen l’essència de la publicació “Competències per a la vida en el lleure educatiu”, que sistematitza i descriu el que el món del lleure educatiu transmet a infants i joves.

En un acte promogut per l’Aliança Educació 360 i els principals moviments del lleure catalans, que va aplegar a Rosa Sensat més d’un centenar de persones, es va fer un reconeixement cap a una forma d’educar que considera la vivència pròpia com a agent educatiu en si mateix.

Pilar Gargallo, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pegadògica, va reconèixer, des del món dels docents, el món del lleure i va expressar la voluntat de treballar-hi plegats. D’altra banda, Carles Barba, va assegurar que “el moviment del lleure educatiu és un dels patrimonis educatius i associatius més importants del país“. Et convidem a veure l’acte de presentació, en aquest vídeo:

La mirada sobre l’infant i jove

Durant el diàleg que va tenir lloc en la presentació de la publicació, es va constatar la importància de la mirada sobre l’infant i jove del lleure educatiu, una mirada de respecte sobre el propi desenvolupament.

El diàleg va comptar amb la conducció d’Ignasi Aragay, director adjunt del diari Ara i la participació de Xus Martín, professora de la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona, Txus Morata, professora de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés de la Universitat Ramon Llull i Eduard Vallory, president del Centre UNESCO Catalunya i director d’Escola Nova 21.

Escola i lleure

Tots ells van posar de manifest la necessitat d’establir estructures i mecanismes perquè l’escola i el lleure puguin treballar de forma complementària.  També que la gran assignatura pendent entre l’escola i el lleure és el reconeixement mutu de la feina que fan.

Durant el diàleg, va quedar palesa que una de les grans virtuts del lleure educatiu és que educa en situacions molt més reals del que encara acostuma a fer l’escola.

9 competències per a la vida en el lleure educatiu

La publicació ¡, que ja es pot descarregar en aquesta mateixa pàgina web, identifica les competències transversals que infants i adolescents aprenen dins les activitats educatives més singulars del lleure educatiu. El marc referencial ha estat les macro competències definides per la UNESCO el 2018.

  • Aprenentatge al llarg de la vida
  • Autogestió
  • Ús interactiu d’eines i recursos diversos
  • Interacció amb els altres
  • Interacció amb el món
  • Transdisciplinarietat
  • Multialfabetització

El document va dirigit, tant als diferents actors del món del lleure com a la resta d’agents educatius de la nostra societat amb la finalitat de sistematitzar, en clau d’aprenentatges competencials. També vol apropar-los i fer-los visibles, de manera especial, a les famílies i els equips docents de les escoles i instituts, prescriptors principals en la tasca d’orientació dels nois i noies en la seva vida més enllà de les aules.