“Som necessaris per ampliar els aprenentatges en el fora escola i garantir que les famílies tinguin més competències per donar suport als seus fills i filles”  

Les veus del món educatiu davant la crisi del Coronavirus.
#Comunitat360

02 Juny 2020

Rosa Balaguer reivindica el paper de les entitats socials per fer avançar l’accés als aprenentatges no formals dels infants més vulnerables. En aquesta conversa, ens explica que l’educació no formal és una eina clau per combatre les desigualtats en l’aprenentatge. També reclama, per evitar que la bretxa segueixi creixent, abordar els problemes estructurals del sistema educatiu, com la segregació escolar, l’acarnissament del fracàs i l’abandonament escolar en determinats perfils d’alumnat i un pressupost educatiu inferior al 6% del PIB.

Entrevista
Rosa Balaguer
directora general del Casal dels Infants

Davant l’escenari actual, quin rol creieu que han de tenir els aprenentatges no formals en la reducció de l’escletxa educativa ara i en el futur immediat?

L’educació no formal és bàsica, no només en el context actual. És una eina clau per combatre les desigualtats en l’aprenentatge, oferint espais de reforç educatiu fora de l’horari lectiu als infants i adolescents que es troben amb més obstacles per aprendre. El paper d’entitats com el Casal dels Infants és, d’entrada, prevenir i atendre situacions de risc social en aquests nois i noies. Sense trobar mecanismes de resposta a aquests riscos que vetllin pels drets i el benestar dels infants i les seves famílies, és inviable garantir l’equitat en l’aprenentatge. També som necessaris per consolidar i ampliar els aprenentatges en el fora escola, i per garantir que les famílies tinguin més recursos i competències per donar suport als seus fills i filles en el procés d’aprenentatge.

Què és el que hem de fer diferent aquest estiu?

Aquest estiu la prioritat ha de ser oferir un acompanyament que es centri en recuperar el benestar emocional dels infants a través del lleure educatiu, que també els ha de permetre reforçar els aprenentatges. I caldrà donar un suport extraordinari a les famílies perquè facin front a les necessitats bàsiques, oferint solucions d’emergència a les que en necessitin. Amb els joves, que també estan patint un cop emocional fort en veure estroncats els seus itineraris formatius i laborals, els haurem d’acompanyar perquè els redrecin.

Quines són les mesures que penseu que cal adoptar aquest any per acompanyar especialment els infants i adolescents més vulnerables?

Cal recordar que gaudir del lleure i de les activitats recreatives és un dret de tots els infants reconegut en la Convenció sobre els Drets de l’Infant. Garantir-lo aquest estiu és més important que mai, prenent totes les mesures per fer front a la Covid-19 que indiquin les administracions. Ho és perquè els nens i nenes estan fent un gran esforç durant les setmanes de confinament, especialment els que el passen en situacions de vulnerabilitat (dificultats per cobrir necessitats bàsiques, situacions d’infrahabitatge i manca de xarxa de suport, entre altres). Han de poder recarregar energies, respirar a l’aire lliure, recuperar hàbits i rutines saludables i divertir-se.

Com l’esteu preparant vosaltres l’estiu?

Preparem l’estiu amb una doble responsabilitat. Sabem que és més necessari que mai per als infants i joves gaudir del lleure educatiu, recuperar-se emocionalment després d’un dur confinament, continuar garantint les necessitats bàsiques de les seves famílies i recuperar el ritme del seu procés d’aprenentatge. Oferirem1.495 places per a activitats d’estiu, que també garantiran dos àpats diaris als nois i noies que hi participin.  Al mateix temps, ens hem d’ajustar a les mesures decretades contra la Covid-19. Treballem en una planificació de les activitats permanentment ajustada a les mesures i indicacions que van establint les administracions al respecte, i ens preparem per adaptar-nos amb agilitat als possibles escenaris. Caldrà acompanyar els infants separats en grups més reduïts del que és habitual, i això requereix comptar amb molts més espais.

Davant aquesta necessitat, celebrem que el Departament d’Educació hagi anunciat  que els centres educatius obriran les seves instal·lacions perquè s’hi puguin fer activitats d’estiu. Com a equipaments públics, creiem que és indispensable que els centres es corresponsabilitzin i donin resposta a les necessitats dels infants, joves i famílies fora de l’horari lectiu. Moltes escoles i instituts ja ho fan, durant el curs i també a l’estiu, i aquestes vacances necessitem, més que mai, sumar el seu suport i el d’altres centres.

D’altra banda, més enllà de comptar amb els educadors i educadores, necessitarem reforçar l’equip amb persones voluntàries. Som una associació que na néixer del voluntariat fa més de 35 anys, i avui dia el compromís de moltes persones segueix sent la clau que ens permet fer costat a molts infants, joves i famílies. Fem una crida per sumar nous voluntaris i voluntàries que ens ajudin a garantir un estiu gran en emocions, en retrobaments, en joc a l’aire lliure i en somriures.

I la tornada a l’escola, com hem d’acompanyar els infants el proper curs?

Serà imprescindible seguir prioritzant la gestió emocional i la resposta a les necessitats bàsiques de les famílies. Moltes han deixat de tenir ingressos de la nit al dia, i el sotrac que això comporta s’haurà de seguir reparant amb urgència quan tornem a les aules. Sense garantir-los aquest benestar de base, no podem pensar en l’èxit del seu itinerari acadèmic. Som en un moment en què les desigualtats estructurals s’agreugen, i precisament per evitar que la bretxa segueixi creixent, no podem aparcar els problemes estructurals del sistema educatiu, com la segregació escolar, l’acarnissament del fracàs i l’abandonament escolar en determinats perfils d’alumnat (de famílies migrades i desfavorides) i un pressupost educatiu inferior al 6% del PIB que estableix la LEC, entre altres.

Fa prop de tres mesos que va començar el confinament. Com a entitat social, com heu reorientat la vostra feina, per poder donar suport a la vostra comunitat?

Al Casal dels Infants hem reorientant el nostre acompanyament educatiu per fer arribar materials d’aprenentatge als infants, adolescents i famílies a distància, així com per interactuar amb tots ells i elles. Ho fem a través de diverses eines: WhatsApp, Google Drive i grups compartits a les xarxes socials, entre d’altres. També apostem per reforçar la creativitat i l’autonomia dels infants i adolescents, proposant-los reptes, com ara fer receptes de cuina o crear jocs didàctics manualment. Així mateix, mantenim algunes de les col·laboracions que fem amb altres entitats durant el curs, com ara el projecte «Foment de la lectura» de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC). Escriptors i escriptores de l’AELC venen al Casal dels Infants durant el curs a llegir i compartir lectures amb els infants i adolescents, i aquests dies ens estan fent arribar contes a través de notes de veu de WhatsApp.

 Com esteu treballant per tal de fer arribar aquests recursos a tots els infants i adolescents amb equitat?

Cal entendre que no es pot plantejar mantenir la continuïtat dels aprenentatges amb equitat si abans no garantim les necessitats bàsiques a tots els infants i famílies: l’alimentació, unes condicions d’habitatge adequades i comptar amb productes de primera necessitat. En aquest sentit, una de les primeres mesures que vam prendre va ser incrementar el nombre de telèfons mòbils que disposem als nostre equips, per poder estar en contacte permanent amb les persones que acompanyem i coordinar amb immediatesa respostes amb els serveis socials i les xarxes de solidaritat veïnals.

Pel que fa als obstacles per accedir als recursos d’aprenentatge, moltes de les famílies que acompanyem no tenen ordinador ni tauletes a casa, i l’únic dispositiu amb el qual compten és un telèfon mòbil. A més a més, sovint accedeixen a internet a través de les dades mòbils, amb paquets limitats que fa difícil que puguin donar resposta a les necessitats educatives dels seus infants. Per parar el cop en les famílies que ho tenen més difícil, en coordinació amb Parlem Telecom hem instal·lat internet a 50 famílies en una situació de vulnerabilitat greu, perquè els seus fills puguin continuar els processos d’aprenentatge i perquè els pares i mares puguin fer tràmits administratius telemàtics. Quant als dispositius, a través d’una col·laboració amb Amazon hem repartit 65 tauletes entre adolescents i joves que participen a l’associació i les necessitaven. A través de la fundació ProFuturo i en col·laboració amb el programa CaixaProinfància hem pogut repartir 79 tauletes més entre les famílies.