La VI Jornada de municipis comarques gironines “Treballem els reptes de l’educació 360” va iniciar amb una càlida benvinguda a càrrec de l’alcalde de Vidreres, Jordi Camps, i de la diputada delegada d’Educació i Joventut, Mònica Alcalà. En un gest que reflectia la importància del compromís municipal i institucional amb l’educació, l’alcalde Camps va expressar que des de Vidreres sempre s’ha treballat amb una visió d’educació 360, subratllant que és l’única manera possible de garantir oportunitats educatives per a tothom.
Per la seva part, la Diputada Alcalà va destacar el suport decidit de la Diputació als ajuntaments en la consecució dels reptes relacionats amb l’equitat educativa. Va reafirmar el compromís de la institució amb la promoció de polítiques educatives inclusives i amb el suport als municipis en el seu camí cap a la millora contínua de l’educació per a tothom.
Amb aquestes paraules, es va inaugurar una jornada dedicada a l’intercanvi de coneixements, la reflexió conjunta i la col·laboració activa entre els municipis, amb l’objectiu de superar els reptes educatius de les comarques gironines.
La coordinadora de l’Aliança Educació 360, Marta Domènech, va oferir una visió sobre l’estat actual de l’educació 360. En les seves reflexions, va assenyalar la necessitat urgent d’una política pública de país articulada a través dels municipis per garantir l’equitat en les activitats extraescolars i les activitats d’estiu. Domènech va subratllar que l’actual context presenta una oportunitat única per reconèixer l’educació fora de l’horari lectiu com un espai essencial on cal actuar de manera col·lectiva com a país.
Després d’aquesta mirada a nivell de país, Esther Salvachua, coordinadora de la xarxa d’educació 360 a comarques gironines, va prendre la paraula per fer un balanç dels 6 anys des de la creació de la xarxa, posant de manifest la gran feina feta i l’evolució de les adhesions d’agents gironins a l’Aliança que, actualment ja són quaranta-un municipis i quatre consells comarcals.-un.
Després de la seva intervenció i d’una pausa per al cafè, es van formar grups de treball per abordar els reptes plantejats: definir els elements de qualitat de les activitats enriquidores, repensar l’espai públic, incorporar la mirada Educació 360 a l’espai de migdia, i abordar la inclusió de persones nouvingudes a l’ecosistema educatiu. La dinàmica va ser dirigida per Eduard Carrera Fossas, de la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona.
Finalment, es van posar en comú els resultats de cada grup de treball, i tots els participants van quedar emplaçats a continuar treballant en la direcció d’una educació més inclusiva i equitativa.