Aquests dies, les famílies han viscut un autèntic allau de propostes per part d’administracions, entitats i organitzacions que treballen en l’educació no formal. Ara, com ens recorda la Sheila González, doctora investigadora postdoctoral al Departament de Sociologia de la UAB, tot és educació més enllà de l’escola, però cal diferenciar els tipus d’accions i propostes que es fan i sobretot a qui van adreçats i qui hi pot tenir accés.
A través de canals de comunicació i plataformes no digitals
D’una banda, molts agents educatius del fora escola han generat recursos en obert per a tota la població. Un exemple són els programes de televisió educatius que ofereixen aquests dies alguns canals públics com TV3, TVE o la iniciativa del Consell Esportiu del Baix Camp amb el Canal Reus TV, Activa’t, un programa que ha pres especial importància les darreres setmanes, en què es donen pautes d’activitat física saludable a adults i les seves famílies.
A més, moltes entitats ofereixen aquests dies, recursos educatius i de lleure a qui no té accés a aquests mitjans. El Casal dels Infants ofereix, a través dels educadors i les educadores, jocs lúdics i educatius no digitals, un recurs imprescindible per a molts pares i mares. També mantenen algunes de les col·laboracions amb d’altres entitats que es fan durant el curs, com la que realitzen els escriptors i escriptores de l’AELC, que aquests dies llegeixen i comparteixen lectures amb els infants i adolescents, a través de notes de veu de WhatsApp.
I a Sant Julià de Ramis, per exemple, la bibliotecària de la població tria llibres per als infants que celebren anys, que fa arribar a través de la policia local.
A través de plataformes digitals
La major part dels recursos que s’ofereixen, durant el confinament, però, són a través de canals digitals. Hi trobem Canals de Telegram, com els que han impulsat els Ajuntaments de Celrà, amb el nom de Desconfinem l’Educació, i el de Sant Julià de Ramis amb recursos educatius que ofereixen entitats i administració local per a tothom. En ells, s’ofereixen propostes culturals, experiments per a fer amb família i missatges optimistes per la comunitat.
D’altres, utilitzen les seves pàgines web per adreçar-se a la seva comunitat, com fan molts centres educatius. L’escola Mercè Rodoreda de Barcelona ofereix recursos propis i de les entitats del barri als infants i famílies, tal com han impulsat ajuntaments com el de Viladecans amb la iniciativa L’Escola a Casa. Des del món del lleure, s’ofereixen des de propostes d’activitats per famílies, fins a colònies virtuals, com les de la Fundació Pere Tarrés o campanyes en xarxes socials, com les que duu a terme Fundesplai, Escoltes Catalans i Minyons Escoltes i Guies de Catalunya. I pel que fa a les propostes esportives, en trobem moltes com les que ofereix l’Ajuntament de Sabadell a la comunitat esportiva de la població per a promoure l’activitat física.
I molt interessant és la iniciativa d’Arrel-Fòrum de les Adolescències, format per adolescents de Granollers que, en el seu plenari virtual, ha decidit oferir el seu perfil d’Instagram per contactar amb joves de la ciutat i oferir-los parlar i fer suport emocional, ampliant la xarxa de contactes alhora que fer d’altaveu de les propostes de la ciutat.
També són moltes les propostes en format de joc per a famílies, com el Museum Quiz A Casa. Des del Museu de Lleida, a més, participen en un de familiar que realitzarà la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran. També han publicat Recursos educatius per compartir al seu web amb materials, com els elaborats, a partir del Projecte Comú de Lectura que desenvolupen conjuntament amb les biblioteques escolars de la demarcació de Lleida.
Aquesta és només una mostra dels recursos que els diversos agents educatius ofereixen, durant el confinament. La nostra voluntat ha estat ensenyar com estan connectant els protagonistes de l’Educació 360 amb la comunitat. Si coneixeu més propostes, feu-nos-les arribar a info@educacio360.cat.