Més escola, més entorn, més extraescolars: aquest curs, més Educació 360

15 Setembre 2020

"Brindar més educació no necessàriament passa per proposar més escola"
Editorial
Fathia Benhammou
"Brindar més educació no necessàriament passa per proposar més escola"

Editorial
Fathia Benhammou
Directora de l’Aliança Educació 360

Al tren, dos infants comparteixen amb entusiasme impressions de l’inici de curs aliens al repte que suposa per a milers de docents adaptar-se als temps d’incertesa que corren: que si ens ha tocat tal profe, que si l’any vinent serà el darrer que estarem a l’escola, que si farem classe al parc, que si jo penso fer hip hop… L’animada conversa, amb ulls que no paren de somriure, contagia una rotunda confiança en aquest curs tan atípic que iniciem… és com si això de la COVID no anés amb ells. Qui no voldria estar en la seva pell? Tots volem deixar enrere la sensació de por i vulnerabilitat i tornar a recuperar els espais educatius, i especialment l’escola, com a llocs de protecció, de conversa, de vincle i d’afectivitat, de coneixements… en definitiva com a espais de vida claus per al futur.

Arrenca un nou curs en el que molts infants arrosseguen mancances educatives, tot i els esforços dels docents, durant el confinament. L’equitat educativa haurà de ser la màxima prioritat. Aquest serà un curs incert, però també exigent, on tota la comunitat educativa està cridada a fer sobreesforços per oferir més educació als infants i adolescents d’entorns empobrits. Brindar més educació no necessàriament passa per proposar més escola. Passa especialment per teixir complicitats i col·laboracions amb l’entorn (entitats del lleure, biblioteques…) amb l’objectiu de promoure una educació que ampliï oportunitats educatives. Perquè si alguna cosa ha quedat palesa durant el confinament, és que l’escola sola no pot garantir la promesa de la igualtat. Si alguna cosa ha quedat clara és que necessita d’altres entitats i agents educatius per fer possible l’equitat educativa. I aquest és un dels grans aprenentatges d’aquest estiu.

Si alguna cosa ha quedat clara és que l’escola necessita d’altres entitats i agents educatius per fer possible l’equitat educativa. I aquest és un dels grans aprenentatges d’aquest estiu

Transformem els espais de l’entorn en aules riques d’aprenentatges

És una necessitat. Fa temps que ho és i ara, aquest nou curs, tenim l’oportunitat de fer-ho realitat, de transformar espais i equipaments de l’entorn en aules riques d’aprenentatges. Traslladar l’aula al pati, al parc, a la biblioteca, al centre cívic o al museu ens obre la possibilitat d’expandir l’escola al territori, de fer més permeables les parets entre l’escola i el fora escola, de configurar equips educatius interdisciplinaris i de connectar de manera més ferma els recursos i equipaments del territori amb els centres educatius. Perquè no aprofitar per explorar quines activitats educatives de qualitat poden oferir aquests equipaments a l’alumnat? I per implicar altres professionals amb vocació educativa en els processos d’aprenentatge de nens i nenes? Se’ns obre la porta a sondejar noves col·laboracions, que contribueixin a compartir neguits i necessitats, però sobretot a construir solucions i projectes educatius de manera optimista i il·lusionant. Com diu Edgar Iglesias a l’article Els reptes dels ecosistemes educatius a l’inici del curs 2020-2021 que us animem a llegir “dibuixar camins compartits per a organitzar-nos de manera comunitària davant els reptes que tenim davant és el que dóna sentit als ecosistemes educatius“.

Treballar a altres espais de manera més imbricada amb el territori també obre infinitat de possibilitats pedagògiques

Treballar a altres espais de manera més imbricada amb el territori també obre infinitat de possibilitats pedagògiques: redescobrir l’entorn i les seva riquesa educativa amb l’alumnat, organitzar d’una altra forma el temps escolar, treballar de manera més globalitzada, apostar per aprenentatges més significatius i vivencials… Tampoc no podem obviar que un ecosistema educatiu més connectat fa una comunitat més resilient davant de l’adversitat que poden suposar nous confinaments . La tasca no serà fàcil, però tot i els riscos, la comunitat educativa coincideix en la necessitat d’apostar per l’educació presencial com a garant de l’equitat educativa.

Garantim, ara més que mai, les activitats extraescolars

Afirmàvem a l’inici d’aquest editorial que per compensar la bretxa educativa caldrà oferir més educació. Doncs, des de l’Educació 360, creiem que és a les extraescolars on tenim un ventall de possibilitats extens per vestir les trajectòries educatives dels que més ho necessiten. Recordem-ho un cop més, les extraescolars no són un luxe, són claus per adquirir les competències claus del segle XXI i, alhora, és a on es produeixen més desigualtats. Les activitats extraescolars, pels seus beneficis, són una part ineludible del dret educatiu. Ja existien diferències substancials d’accés abans del confinament i, malauradament, tot apunta que la precarietat econòmica i social contribuirà a que moltes famílies prioritzin altres necessitats bàsiques per sobre de les extraescolars. En aquest context d’emergència educativa, serà més imprescindible que mai l’acció pública per garantir l’accés de tots els infants i adolescents a activitats gratuïtes i de qualitat d’enriquiment educatiu; una oferta diversificada a tots els territoris i més connectada amb els centres educatius, i la promoció activa de la oferta perquè arribi a totes les famílies. Del contrari, ampliarem la distància educativa entre aquells que hi continuaran accedint, encara que l’escola no les ofereixi, i els que no ho podran fer per motius econòmics. En aquest butlletí trobareu també un recull d’estratègies per implicar els i joves més vulnerables als programes extraescolars.

Les activitats extraescolars, pels seus beneficis, són una part ineludible del dret educatiu

La por i neguit de famílies i centres educatius davant d’aquesta “nova normalitat” són més que comprensibles, però no podem negar als infants i adolescents aquests espais rics d’aprenentatge. Són molts els centres educatius i ajuntaments que estan treballant per oferir una cartera d’activitats educatives que ajudin a descobrir vocacions, a treballar les emocions, a ser més crítics, creatius i solidaris, a millorar el rendiment acadèmic… en definitiva, a caminar cap al futur ben equipats. La gran feina realitzada per les entitats del lleure durant l’estiu avala que les activitats són segures i, en molts casos, que les competències adquirides pels infants i l’acompanyament emocional han tingut resultats superiors a la d’altres anys. En aquest sentit, us convidem a descobrir, en aquest mateix butlletí, els aprenentatges que han descrit entitats com la Fundació Tot Raval, Esplac, la Fundació Verge Blanca i el Casal Jove d’Estiu de la Terra Alta.

La crisi ens empeny a fer un salt cap endavant, tot repensant col·lectivament, i posant en pràctica, una nova concepció sobre l’educació menys centrada en l’escola i més distribuïda i connectada en el territori per oferir més experiències educatives a tot l’alumnat. Tenim l’ocasió de convertir l’educació en assumpte de tothom i això només serà possible amb la coresponsabilitat i l’esforç de tots els agents educatius, especialment dels i les docents.