En marxa els plans d’estiu que converteixen la ciutat en espai d’aprenentatge. L’experiència de Granollers 

02 Juny 2020

Granollers_estiu_Educació360

Són ja nombrosos els ajuntaments que han dissenyat i presentat els seus plans d’estiu d’enguany. D’entre els que ja ho han fet, hi trobem Palafrugell, Amposta que canvia el seu model per a posar-se al servei de les entitats, oferint espais i suport econòmic. També l’ajuntament de Barcelona ha anunciat que incrementarà beques per facilitar l’accés a més infants, obrirà més espais per a la realització de les activitats d’estiu i farà acompanyament a les famílies. 

En aquesta línia, l’ajuntament de Granollers ha elaborat el programa d’activitats Fes-te l’Estiu, amb l’objectiu d’arribar al màxim nombre d’infants i joves. El pla, dissenyat per fer front a l’impacte del COVID-19 sobre els nens i nenes, contempla oportunitats educatives de qualitat, posant l’accent en l’acompanyament socioeducatiu i emocional. 

Fes-te l’Estiu: ocupant la ciutat

D’entre les novetats que presenta el pla d’estiu d’aquest any, està la d’ampliar el nombre de places, les activitats i les dates (amb l’oferta de 3 setmanes d’activitats durant el mes d’agost per primer cop) i amb propostes especials i amb el doble d’espais per a realitzar les activitats. 

Com explica Francesc Reverter, del servei d’Educació i Infància de l’Ajuntament de Granollers, “ocuparem tota la ciutat, doblant el nombre d’espais en què es duran a terme les propostes per a infants i adolescents de 3 a 16 anys”. D’aquesta manera, s’obriran equipaments que d’altres anys no participaven en el pla d’estiu com el Cinema Edison, el Museu de Ciències Naturals, Roca Umbert… per a posar-los a l’abast de tothom.

Un dels aspectes fonamentals és el repte d’arribar a més infants i garantir l’accés a tots els que ho desitgin. Per aquest motiu, l’ajuntament augmentarà significativament, quasi triplicant, el nombre de places d’enguany exemptes de pagament. Per a fer-ho, treballa de la mà de les comissions socials dels centres educatius que són qui detecten els perfils que més necessiten, per criteris socials, educatius i/o emocionals,  accedir a aquesta oferta i en faciliten l’accés a la informació.  

Competències escolars bàsiques i acompanyament emocional

La proposta pretén desenvolupar de manera informal competències escolars bàsiques, des del lleure (comprensió lectora, expressió, descoberta de l’entorn…), adequades a cada edat i lligades a l’acompanyament emocional, amb aprenentatges lligats a la curiositat, la creativitat, la participació, el joc, el treball en equip,… i també aquelles que ajudin a garantir l’autoprotecció i els hàbits d’higiene i seguretat.

El regidor d’Educació i Joventut, Francesc Arolas, explica que el pla s’ha dissenyat, tenint en compte que aquestes “seran les primeres activitats post confinament per a molts nens i nenes, i que per tant la part vivencial i el reforç emocional tindran molt de relleu“. 

De fet, els monitors i educadors de lleure començaran a treballar una setmana abans del que és habitual per aconseguir més cohesió i per a formar-se en educació emocional i en mesures d’higiene i seguretat. 

Les activitats d’estiu es faran en grups de convivència de 10 persones i cada grup farà servir espais diferenciats i ventilats que es desinfectaran cada dia.

Noves propostes educatives

El programa inclou, per a la franja de 3 a 12 anys, els Casals d’Estiu que es faran a diverses escoles de Granollers, amb la Fundacio Pere Tarrés; el Casal Escolta, amb l’Agrupament Escolta Sant Esteve, i les Estades Musicals, amb Amics de la Unió. De l’altra, es programaran activitats esportives i recreatives. Com a novetat d’aquest any, al mes d’agost s’oferiran tres setmanes de casal amb les activitats Un estiu de cinema, amb l’Associacio Cultural, i Juguem a fer esports, amb Aitevo.

Per a nois i noies de 12 a 16 anys, Fes-te l’estiu proposa itineraris amb el fil conductor de l’emergència climàtica. Els participants podran escollir la seva pròpia combinació d’activitat (percussió i periodisme; fet a mà i experimenta’t; danses urbanes i programació audiovisual; còmic i cuina creativa; acrobàcies i actua!). L’oferta es complementa amb activitats esportives i amb el Casal Lingüístic per a nois i noies nouvinguts, amb la Cooperativa Actua.

A més, també s’ha posat en marxa un espai web on es podrà consultar tota aquesta informació i també la dels casals que entitats i privats programen a la ciutat, així com un punt d’informació i acompanyament per a aquells que estiguin interessats a organitzar-ne i tinguin dubtes davant les mesures excepcionals que caldrà adoptar aquest any.

La programació és fruit del treball transversal dels serveis d’Educaciói Infància, Esports, Joventut, Cultura, Serveis Socials i Roca Umbert.