L’estiu a l’Escola Balàfia de Lleida: aconseguir que el distanciament físic no suposi un distanciament social

15 Setembre 2020

"La situació viscuda ha provocat una coordinació més estreta i, fins i tot, una redescoberta dels diferents agents (escola, ajuntament, serveis socials, famílies, entitats) que s’ha de potenciar i posar en valor"
Mirada 360
Teresa Farré
"La situació viscuda ha provocat una coordinació més estreta i, fins i tot, una redescoberta dels diferents agents (escola, ajuntament, serveis socials, famílies, entitats) que s’ha de potenciar i posar en valor"

Mirada 360
Teresa Farré
Coordinadora Fundació Verge Blanca

La Fundació Verge Blanca gestiona, amb el suport i finançament de Save the Children, un centre d’atenció Integral per a la infància a l’Escola Balàfia de Lleida. Aquest estiu ha aconseguit oferir casals educatius per als infants, i en una comarca, el Segrià, que ha patit un nou confinament, durant l’època estival. En total, hi ha participat prop de 80 nens i nenes del barri de Balàfia. L’objectiu d’aquest centre és oferir un recurs educatiu i social que permeti prevenir i identificar situacions de risc d’exclusió social. Així doncs, es treballa per tractar de minimitzar l’exclusió social, potenciant tots els aspectes positius de la vida de l’infant en el barri de Balàfia de Lleida. Durant el curs escolar, el centre ha funcionat de dilluns a divendres de 17 a 19 hores i durant el confinament el recurs educatiu va continuar online.

L’APRENENTATGE

1- Necessitat d’educar en i per a la incertesa.
2- Redescoberta dels diferents agents educatius que s’ha de potenciar i posar en valor
3- La importància de treballar de manera sistèmica

Tant la Fundació Verge Blanca com Save the Children teníem la responsabilitat de donar resposta i garantir aquest estiu més que mai el dret al lleure dels infants. Per tant, un cop ens van autoritzar a realitzar les activitats educatives vam començar a treballar per a fer-les amb la màxima seguretat possible, donar confiança a les famílies i també formar a l’equip educatiu. Durant tot l’estiu, hem mantingut una comunicació fluida amb les famílies i creiem que aquest ha estat un element que s’ha prioritzat i que ha estat clau per al bon funcionament. Gràcies a aquesta comunicació, s’ha pogut fer un seguiment als infants i als seus nuclis familiars, i, a més, ens ha proporcionat una radiografia de quina era la situació de les famílies que estàvem atenent.

Proposta educativa rica, de qualitat i segura

Elaborar una proposta educativa rica de qualitat, en equilibri amb les mesures de seguretat i amb el distanciament físic, ha estat la major dificultat d’aquest estiu. L’objectiu principal: aconseguir que el distanciament físic no suposés un distanciament social.

Com no pot ser d’altra manera, es van seguir els protocols marcats, des de la Direcció General de Joventut (grups reduïts i estables de 10 infants; la creació de la figura del responsable seguretat i higiene; incorporació, en el disseny educatiu, de l’experiència Covid -gestió emocional, pèrdues, retrobament social-; entrades i sortides esglaonades; prendre la temperatura i educar els infants en seguretat, higiene i autoprotecció). La Fundació ha seguit aquests criteris i ha elaborat el seu propi protocol, adaptant-ho i aterrant-ho a la nostra realitat: tant a nivell de famílies, com d’infants, monitors/es i model educatiu i recursos disponibles.

La preparació prèvia a les activitats d’estiu va suposar un sobreesforç important: estar al dia de tots els documents (normativa que anava sortint i modificant-se) alhora que estaves creant les condicions necessàries per poder-ho dur a terme amb les millors condicions.

Formació i molta creativitat: el paper dels monitors i monitores i les entitats

Les entitats de lleure hem estat el primer agent educatiu en rebre de nou als infants després dels mesos de confinament. Per aquest motiu, s’ha realitzat una tasca molt important amb els infants d’aprenentatge de les noves rutines d’higiene i autoprotecció, com l’ús de la mascareta. Els monitors/es han estat molt creatius per adaptar les activitats pròpies de l’educació en el temps de lleure a la nova realitat i han fet possible un estiu de lleure que mesos abans semblava molt complicat, gairebé impossible.

També hem treballat més que mai l’educació emocional. Des del departament de Joventut, se’ns ha demanat que tractéssim l’experiència Covid amb els infants, així que nosaltres vam crear l’espai “una estona amb tu“, on es llegien contes, reflexions i on els infants arran d’aquests escrits escrits parlaven de com estaven vivint la pandèmia.

Podem dir que els infants han gaudit de les activitats de lleure. Hem notat, a diferència d’altres anys, que necessitaven espais de trobada amb iguals i referents adults diferents als seus familiars. Aquest estiu han gaudit de forma especial, amb ganes de retrobar-se amb els seus companys, amb més ganes de participar en les activitats.

Els monitors/es s’han implicat al màxim amb el desenvolupament de l’activitat per poder garantir un estiu de qualitat i segur. Han estat al dia de les normatives, s’han format i sobretot han afrontat aquest repte amb l’entusiasme, il·lusió i la vocació de servei que els caracteritza.

El confinament perimetral va suposar un altre sotrac, i encara que ens permetessin continuar amb les activitats de lleure sense sortir del Segrià, les entitats de lleure van haver de tornar-se a reinventar i tornar a guanyar la confiança de les famílies. Algunes entitats van haver de modificar el lloc de realització de la seva activitat al Pirineu per algun lloc proper dins del Segrià, en un temps record.

Capacitat d’adaptació, coordinació estreta entre agents educatius i treball sistèmic

Els aprenentatges que hem extret de l’experiència d’aquest estiu són molts i pensem que hem d’incorporar-los en la nostra dinàmica habitual de treball. Els podem resumir d’aquesta manera:

  • Davant la situació sanitària que ens hem trobat ha estat imprescindible una bona capacitat d’adaptació ja que ens hem hagut de reinventar contínuament. En el temps actuals, es fa necessari educar en i per a la incertesa.
  • La situació viscuda, també ha provocat una coordinació més estreta i fins i tot redescoberta dels diferents agents (escola, ajuntament, serveis socials, famílies, entitats) que s’ha de potenciar i posar en valor.
  • La importància de treballar de manera sistèmica. Per exemple, salut, joventut i educació han començat a treballar plegats i creiem que això s’ha de potenciar i que ens ajudarà a millorar les dinàmiques habituals.