Les arts a l’educació: el moment és ara!

22 Juliol 2022

"Reptes, necessitats i mesures concretes que cal assumir per garantir el dret a participar en la vida cultural a tota la ciutadania"
Gemma Carbó
"Reptes, necessitats i mesures concretes que cal assumir per garantir el dret a participar en la vida cultural a tota la ciutadania"


Gemma Carbó
presidenta de Conarte Internacional a Girona. Directora del Museu Vida Rural de la Fundació Carulla.

El dimarts 5 de Juliol es presentava públicament la darrera versió de la Carta de les Arts a l’Educació que inclou totes les aportacions realitzades en el marc dels grups de treball del Fòrum de les Arts a l’Educació, impulsat pel CoNCA i celebrat el passat mes d’abril a Barcelona.

La carta és una declaració contundent de principis però, sobretot, és una identificació detallada de reptes, necessitats i mesures concretes que cal assumir per garantir el dret a participar en la vida cultural a tota la ciutadania, a través del gran espai de socialització que és l’escola i l’educació.

Un document que surt de diversos processos participatius i consultes. Un text de consens avalat ja pels responsables polítics dels departaments de Cultura, Universitats i Educació així com per les Administracions locals i les Fundacions.

Aquells i aquelles que des de fa anys treballem per posar en valor la capacitat educativa de les arts sabem que és un pas important que cal que sigui també rellevant. Ens satisfà veure com Catalunya es situa al capdavant d’una reivindicació i un procés que han iniciat i estan continuant ja els companys i companyes d’altres comunitats seguint les petjades de països com Anglaterra, Àustria, Alemanya o Finlàndia.

Un primer pas, però, que n’ha de generar d’altres i amb certa celeritat perquè el moment és ara. Els nous currículums escolars posen l’accent en les competències bàsiques com ho és la competència cultural i artística; obren la possibilitat als projectes transversals i seguint les recomanacions d’Unesco busquen adaptar les maneres d’ensenyar i aprendre als reptes contemporanis, que són molts i molt complicats. Per això més que mai, tots els països del món reconeixen la necessitat de tornar a connectar com recomana la neurociència, els hemisferis dret i esquerra del cervell, la raó i l’emoció, la lògica matemàtica i la imaginació, el gaudi estètic i intel·lectual amb l’ètica.

La música, el teatre, la dansa, el cinema, les arts visuals són capacitats i llenguatges en els quals cal alfabetitzar-nos perquè ens permeten entendre’ns en la diferència i la diversitat, ens ajuden a perdre la por a viure i a conviure, ens fan sentir bé quan estem junts i als nens i nenes els ajuden a expressar conceptes, dubtes i sensacions complexes.

La Carta assenyala grans àmbits en què caldrà actuar. El primer busca la consolidació dels canvis curriculars i les noves formes d’organització dels temps escolars. El segon fa referència a la nova manera d’entendre la formació dels i les professionals de la cultura i l’educació. El tercer posa l’accent en les vies de finançament i en el seguiment i avaluació de processos i resultats que han d’arribar a tothom, arreu del país.

Ara és el moment de coordinar-nos, implicar-nos i comprometre’ns. Hi hem de ser la societat civil organitzada: associacions, entitats i fundacions; l’administració pública i el món empresarial. Aquesta és una gran oportunitat per posar-nos a treballar plegats els i les professionals de la cultura i els treballadors i treballadores de l’educació. Som-hi?