La veu dels edunautes: què guarden dins del seu preuat Passaport?

29 Juny 2021

“Reconèixer les habilitats pròpies i les adquirides és una bona manera de valorar els aprenentatges i millorar l’autoestima”
Alba Arnau

Parlar amb el Miquel, l’Emma, l’Antonina, la Valentina, l’Arnau, el Yahel o el José María i escoltar el seu entusiasme pel Passaport Edunauta contagia bones vibracions i ganes d’enfundar-se l’escafandre.

La primera promoció d’Edunautes s’ha graduat amb èxit i doble mèrit: ser els primers, i a més, haver-ho fet en un context de màxima excepcionalitat per les condicions del curs que hem viscut. Per això, hem volgut parlar amb infants de diversos centres escolars d’Esplugues i del barri d’Horta de Barcelona per conèixer de primera mà com ha sigut l’experiència.

L’Emma, l’Antonina, la Valentina, el Yahel i el Cristian formen part del mateix grup bombolla i comparteixen aula, pati i aventures a sisè de primària a Can Vidalet. Aquest mes de juny s’han graduat junts, en una gimcana trepidant plena de reptes que han posat a prova la seva capacitat de treball en equip, la seva empatia, la seva capacitat de resolució de conflictes, i, no obviarem, la resistència a la calor que feia al pati de l’escola en ple mes de juny.

El Passaport Edunauta permet endinsar-se en activitats que ofereixen experiències d’aprenentatge diverses que van quedant recollides amb segells. Els participants ensenyen amb orgull tots els segells que han col·leccionat al llarg del curs participant de les activitats als espais edunautes. Però no tots tenen els mateixos segells, ja que, com ells mateixos expliquen, “cadascú fa allò que més li interessa i així aprenem molt més i després ens podem ajudar entre nosaltres“. Ens ho diu el Cristian, que aplaudeix amb força cada cop que criden pel nom a un dels seus companys per recollir el diploma que acredita que han completat el viatge interespacial per la galàxia dels aprenentatges invisibles amb el Passaport Edunauta.

Aprenentatges invisibles?

L’Antonina ensenya orgullosa la seva col·lecció de segells i en el primer s’hi pot llegir “Dibuixo més bé del que em pensava!”. “En aquest passaport no només apunto les activitats que he fet i quan les he fet, si no també allò que he après!“, explica amb entusiasme. I és que el passaport, a més de recollir les experiències també anima els edunautes a reflexionar sobre com han après una cosa nova. Reconèixer les habilitats pròpies i les adquirides és una bona manera de valorar els aprenentatges i millorar l’autoestima i la percepció que els infants tenen de si mateixos.

El Cristian també comenta que les activitats que més li han agradat fer són aquelles que ha fet amb altres companys. “Els segells no són una competició, ens els ensenyem i ens animem a participar en les activitats que hem fet uns i altres” comenta. El Yahel diu que sí i assenyala l’Emma: “ella és molt bona recomanadora!”

L’Emma, a més del passaport, llueix avui, com la resta de companys, el seu certificat de graduació d’Edunauta d’Or. Aquest certificat acredita que l’alumna ha participat activament en el projecte i que ha contribuït a generar espais de coneixement i descoberta per ella i tots els infants que l’envolten. Ella està molt contenta d’haver-hi participat i espera que l’any vinent pugui continuar ampliant la col·lecció d’experiències i de segells.
També ho espera la Valentina, que explica que aquest curs ha passat moltes setmanes a Bolívia, el país de la seva família, i que per això només té un segell. “Tinc moltes ganes de fer tantes coses com els meus companys!” crida.

Edunautes en acció!

Tant l’escola Can Vidalet com l’escola Heura són els que han facilitat el Passaport al seu alumnat i els han endinsat en aquesta aventura. Ha sigut una eina molt útil per animar als nens i nenes a tastar diferents activitats que poden trobar dins i fora de l’escola i descobrir amb més intensitat el seu entorn.

Aquesta és una de les coses que destaca el Miquel. “He fet un munt de gimcanes!“, crida amb entusiasme, i la seva mare Àngela ho corrobora. “L’experiència és molt positiva: per exemple, hem descobert el barri del Carmel, que és un lloc cap a on no hi tenim tirada i gràcies a les activitats dutes a terme per entitats del barri l’hem descobert i ens ha agradat molt” explica.

L’Arnau, company de classe del Miquel, recorda amb molt detall una activitat artística on va fer un collage amb fotos de revistes i després va dibuixar un cor que simbolitzava com li agradava allò que havia creat. “Vam estar parlant sobre l’amor i l’autoestima i em va agradar molt poder pensar en tot això”.

Un cop acabada l’activitat, cal recollir les dades i les sensacions al seu passaport, o carnet, com ells li diuen. “Escrivim el nom de l’activitat, on l’hem fet, què hem après i si ens ha agradat o si la voldríem repetir!“, assenyala. De la mateixa manera que ho explicava l’Antonina d’Esplugues, reconèixer i escriure al carnet allò que han après els ajuda a valorar aquest aprenentatge i també el procés de com ho han fet. Les activitats que van tastant també els hi obren un ventall de noves possibilitats per atrevir-se a endinsar-se en diversos mons. L’Arnau, per exemple, ha descobert la fusteria i ara ja participa d’aquest extraescolar de forma habitual.

Un nou repte pel curs vinent

Amb el Passaport Edunauta els infants assoleixen competències i coneixements i ho fan de forma conscient. Les activitats realitzades també els fan adonar-se que hi ha coses que no entenen o que no són comprensibles per tothom.

El Passaport Edunauta a l’Escola Heura de Barcelona i a l’escola Can Vidalet d’Esplugues de Llobregat són 2 dels 10 pilots que es van engegar malgrat les circumstàncies de la pandèmia i, considerant les opinions dels usuaris potencials, ha sigut un èxit. L’Emma, l’Antonina, la Valentina, el Yael, el Cristian, l’Arnau i el Miquel coincidien en desitjar que el passaport s’estengui i que amics i amigues que van a altres centres escolars en puguin gaudir, i així intercanviar impressions i fer propostes junts. El passaport és una gran manera d’enfortir vincles i crear-ne de nous!