La Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) de la Universitat de Lleida, situada al Campus de Cappont, va ser l’escenari de la cinquena edició de la Jornada d’Educació 360 a terres de Lleida, celebrada el passat dijous 25 d’abril de 2024. L’esdeveniment va reunir a prop d’una cinquantena de professionals de l’àmbit educatiu i social, representants institucionals i membres de la comunitat interessats a compartir i reflexionar sobre iniciatives col·lectives per afrontar reptes socioeducatius.
La jornada va iniciar-se a les 18:00 h amb una benvinguda institucional a càrrec del degà de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social, David Aguilar, que va agrair que la xarxa d’educació 360 escollís la FEPTS per a la celebració dels seus cinc anys de vida. Seguidament, va prendre la paraula la Sra. Sandra Aguilar, vicepresidenta de la Diputació de Lleida que va anunciar, en primer lloc, la recent adhesió de la Diputació a l’Aliança Educació 360 i va fer palès el compromís de l’ens local a treballar en el repte compartit de l’equitat en l’educació fora de l’horari lectiu. “El fet educatiu ha de ser comunitari”, va dir la vicepresidenta, i va encoratjar a tots els assistents a “trucar a totes les portes” per sumar forces, aliats i complicitats per avançar en l’Educació 360 a tota la demarcació.
Després dels parlaments institucionals, es va donar per inaugurada la Jornada amb una intervenció del director de l’Aliança Educació 360, Enric Aragonès. “Cal seguir enfortint la xarxa per orientar els reptes, donar-nos eines i compartir els èxits”, va apuntar.
Abans de donar pas a les experiències, membres del grup motor de la Xarxa, l’Òscar Costa de la Fundació Verge Blanca i Eva Betsebé de l’associació Down Lleida, van compartir amb els assistents un vídeo resum dels cinc anys. Un moment emotiu en el qual moltes persones d’entre el públic es van reconèixer i van recordar la feina feta. Els representants de la xarxa van destacar que aquests cinc anys havien estat un recorregut emocional que havia permès connectar molts agents i persones que mai havien estat connectades prèviament en la seva tasca per millorar l’educació a la comunitat.
La part central de la jornada va ser la presentació d’experiències d’Educació 360, seguida d’un debat constructiu, moderat per la Silvia Vilasaló, membre del grup motor de la Xarxa i vocal del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya (COPEC) – Lleida.
Durant aquesta sessió, Núria Camps, vicerectora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació de la Universitat de Lleida, va compartir el seu programa Universitat 360, destacant rutes d’aprenentatge, promogudes per personal docent del Grup de Recerca d’Anàlisi Social i Educativa (GRASE) de la UdL, dins el programa “Aules contra la pobresa”, i treballs de fi de grau centrats en les necessitats de la comunitat. Al llarg de les seves intervencions, la vicerectora va posar de manifest la importància de la funció social de la universitat i com quedava encara molt camí per recórrer.
Passant de la universitat a l’activisme i les escoles, representants de l’AFA de l’Escola Pràctiques I de Lleida, van compartir la seva experiència impulsant una oferta de grup singular, una mesura que permet el DECRET 11/2021, de 16 de febrer, de la programació de l’oferta educativa i del procediment d’admissió en els centres del Servei d’Educació de Catalunya. Aquesta mesura permet que famílies ordinàries (sense problemes de vulnerabilitat social o econòmica) puguin agrupar-se i fer una reserva de places conjunta per a escoles d’alta complexitat sense passar pel filtre de les llistes i el sorteig. Com van explicar les famílies com a vivència pròpia, la utilització d’aquest mecanisme té efectes desegregadors immediats, per l’augment de l’heterogeneïtat que han aportat les famílies impulsores, però també, per l’impacte que han tingut en la percepció de l’escola. “Aquest any ja hem notat un canvi molt important en el volum i el perfil de famílies que estan venint a les portes obertes”, va afirmar Dafne Madrid, una de les membres de l’AFA. La satisfacció per aquesta iniciativa va fer que les famílies no perdessin l’oportunitat d’agrari el suport que havien rebut per part del Departament d’Educació.
La tercera experiència que es va compartir a la Jornada va ser la del municipi del Poal, de la mà de la seva alcaldessa, Estela Lleonart. Les seves intervencions van girar al voltant de la importància d’apostar per projectes educatius i d’ús d’espais públics intergeneracionals als pobles petits com el Poal, actualment amb 653 habitants.
L’Associació esportiva La Cristaleria va ser la darrera experiència de la Jornada. Un dels seus fundadors, Santi Ruiz de Loizaga, va explicar aquest projecte, un gimnàs social especialitzat en la boxa educativa sense contacte i l’acompanyament socioeducatiu mitjançant l’esport. També va aportar reflexions molt rellevants sobre la importància dels projectes comunitaris creats des de la base, però també sobre el repte de fer sostenibles aquestes iniciatives que molt sovint se sustenten en el voluntariat.
Així doncs, les experiències compartides i els debats generats al voltant van permetre aterrar i visibilitzar diferents maneres de transformar els entorns i els ecosistemes socioeducatius a través de pràctiques col·lectives. Des de l’enfocament esportiu de La Cristaleria, passant per l’activisme de les famílies a l’Escola Pràctiques I, fins a l’impacte de les polítiques locals a l’Ajuntament del Poal i el compromís social de la universitat.
La jornada va acabar amb un brindis pels cinc anys de la xarxa i moltes noves idees per continuar treballant i aprofundint en aquests temes, reforçant el compromís de tots els participants en la millora de l’educació a la comunitat de Lleida.