- La Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica elaboren una proposta d’horaris escolars que respon a les necessitats educatives i de benestar dels infants
- La proposta inclou activitats lectives i no lectives en col·laboració amb l’entorn i la participació interdisciplinar de perfils diferents d’educadors, en horari lectiu
- Incorpora el temps de migdia en el projecte educatiu de centre
- Plateja oferir activitats extraescolars accessibles per a tot l’alumnat dins el projecte educatiu
- Els impulsors de la proposta demanen al departament d’Educació fer una prova pilot en centres interessats en el canvi horari
Superant el debat entre jornada contínua i jornada partida i amb l’objectiu de construir uns horaris propis del segle XXI, s’ha elaborat una proposta per fer els horaris escolars més saludables, més equitatius i que milloren els aprenentatges.
Educació a l’hora proposa incorporar i tenir en compte els següents elements per aplicar uns horaris escolars per una educació equitativa i integral:
- Es proposa un horari educatiu que inclou activitats lectives i no lectives en col·laboració amb l’entorn, temps de reforç educatiu i flexibilitat en l’horari d’entrada i de sortida
- Els 5 eixos de la transformació dels horaris:
- reducció, diversificació i personalització del temps lectiu
- enriquiment del projecte educatiu amb activitats educatives opcionals en l’escola i en l’entorn
- participació interdisciplinar de perfils diferents d’educadors durant l’horari del centre educatiu
- flexibilitat en els horaris d’entrada i sortida i reducció de la pausa de migdia
- temps de migdia inclòs en el projecte educatiu de centre i situat en franja horària saludable de 12h a 14h
- És un horari més saludable i millora el benestar:
- flexibilitat dels horaris d’entrada i sortida per adaptar-se a les necessitats pròpies de cada edat
- s’ajusta al Pacte per a la Reforma Horària, ubicant les pauses en un horari saludable. La reducció del temps de la pausa de migdia permet avançar l’horari de les activitats extraescolars
- contempla un temps màxim d’estada al centre per no allargar en excés els horaris de l’alumnat i assegurar-ne el temps lliure, el descans i la vida familiar
- permet uns horaris de treball més saludables per als docents i pro-fessionals de l’educació
- els horaris actuals no s’ajusten a les característiques pròpies de cada edat, no asseguren la realització de les activitats en un horari saludable ni inclouen un ritme que vetlli pel benestar dels alumnes i dels docents
- És un horari més equitatiu:
- el centre ofereix activitats extraescolars accessibles per a tot l’alumnat dins el seu projecte educatiu
- l’oferta del centre inclou activitats realitzades en col·laboració amb altres centres, entitats, serveis i equipaments, que li permeten oferir un ventall més ampli i ric d’activitats al seu alumnat
- inclou l’acompanyament en la realització de deures, reforç escolar i es-tudi assistit dins l’horari
- els horaris actuals només asseguren l’accés de l’alumnat a les activitats lectives i no garanteixen un accés equitatiu a les activitats no lectives.
- És un horari que millora els aprenentatges:
- adapta l’organització de l’horari als objectius de l’aprenentatge competencial i facilita el treball per projectes, grupal i individual
- a més de les activitats lectives obligatòries, s’inclouen activitats lectives opcionals que l’alumnat pot triar segons les seves motivacions i interessos
- l’alumne compta amb l’orientació i l’acompanyament del tutor
- la incorporació d’altres recursos i professionals en el projecte enriqueix les possibilitats educatives del centre, complementant la tasca dels docents
- els tipus d’horaris actuals són excessivament rígids i homogenis. La distribució de matèries-hora limiten la capacitat de desenvolupar noves maneres d’ensenyar i aprendre
- La proposta inclou les etapes d’infantil, primària i secundària, i vol ser extensible a tot el sistema, per evitar diferències horàries entre centres i no incrementar la segregació per motius d’oferta horària
- La proposta té avantatges per a tota la comunitat educativa: infants i adolescents, famílies, docents i altres educadors i territori
Prova pilot
Els impulsors de la proposta recomanem iniciar una prova pilot amb centres interessats en aquest nou horari, que permeti treballar i avaluar el model a petita escala per anar-lo estenent progressivament. Apunten l’etapa de secundària com a urgent per iniciar un pla experimental i també afirmen que l’extensió del model d’instituts-escola és una bona oportunitat per pilotar l’aplicació de la proposta.
A més, tal i com s’ha fet en altres llocs de l’Estat, és necessari que el De-partament d’Educació desenvolupi una normativa i regulació dels horaris escolars per tractar les demandes de canvi a partir de criteris comuns d’equitat i qualitat educativa.
Exemples pràctics
La proposta planteja que cada centre educatiu adapti els seus horaris escolars, en el marc proposat, i d’acord amb els seus interessos. Per visualitzar el que podria significar la seva aplicació, la Fundació Jaume Bofill i la FMRP dibuixen diversos exemples pràctics, que es poden veure a la publicació presentada.
- Et convidem a consultar la proposta completa d’EducacióAlhora