Esplaia’t

17 Desembre 2018

Atzavara-arrels és una associació sense ànim de lucre que neix a les Terres de l’Ebre a l’any 2000, per iniciativa d’un grup de persones compromeses amb la realitat local i amb l’objectiu d’oferir accions i activitats adreçades a persones nouvingudes.

Divuit anys cap aquí la nostra tasca s’ha anat consolidant promovent  la convivència i la cohesió social per un model de societat intercultural.

Aquesta evolució ha transformat el focus de la nostra tasca i el nostre treball ja que actualment està enfocat per garantir la igualtat de oportunitats dels i  les fills i filles de la immigració, estem arribant a construir un espai intercultural on s’ofereix un lleure educatiu de qualitat,  obert a la infància i la joventut de la ciutat.

L’Esplaia’t d’Atzavara-arrels és un espai en comú i un lloc de referència per als infants i joves. L’objectiu de l’Esplaia’t és la plena inclusió, la participació activa i la cohesió social. A l’Esplaia’t treballem cada dia per ser ciutadanes i ciutadans compromesos amb la realitat que ens envolta.


Descarregar

La nostra visió i metodologia sobre l’educació en el lleure, comporta molts bons resultats per els i les infants i joves de l’entitat, l’Esplaia’t els aporta uns beneficis educatius i socio-emocionals reconeguts pel mateix professorat i TIS que sovint  recomanen a les famílies inscriure als seus fills i filles a Atzavara-arrels.

El nostre horari de l’Esplaia’t és de dimarts a dijous de 16:30 a 19:30h, és en aquest espai on els nostres infants i joves poden aprendre de forma lliure a compartir, ajudar-se a fer els deures i altres tasques, llegir, jugar, cooperar i sentir-se lliures de la seva educació. Totes aquestes activitats es troben emmarcades dins dels concepte: autoregulació, autonomia i lleure educatiu,  fet que els permet aprendre a aprofitar l’espai, l’entorn i els recursos per a divertir-se i aprendre. En cap cas al llarg de totes les hores no hi ha un horari establert per a realitzar les activitats sinó que són els propis participants qui trien què fer en cada moment i així podem veure que centren l’atenció plena i estan motivats per lo que fan.

Exemple:

Molts cops els infants i joves arriben del col·legi i es fiquen a jugar amb els seus amics o a realitzar un puzle, després per si sols es fiquen en grupet els del mateix curs escolar i s’ajuden i cooperen per a realitzar els deures, en aquest moment ells mostren interès i motivació per aprendre i per tant aconseguiran un aprenentatge més significatiu.

 Alhora, per una qüestió de tradició i cultura, desconeixement i maneres d’entendre l’educació, l’equip tècnic va evidenciar un  augment de la visió negativa per part d’algunes famílies en vers el lleure educatiu que es desenvolupa a l’Esplaia’t i aquesta visió repercuteix en detriment de la motivació dels participants a l’hora de realitzar activitats.

Després de debatre sobre quins serien els possibles motius per arribar a aquesta situació, vam pensar que encara falta una millor comunicació entre infants, famílies i entitat sobre la tasca que es fa dins l’Esplaia’t.

Per això aquest projecte el centrem en promoure i difondre la tasca educativa que es porta a terme dins l’Esplaiat fent participar a les famílies i altres agents educatius d’aquest espai per obtenir una vinculació i un reconeixement de la importància d’aquesta pràctica educativa que es porta a terme. Aquesta vinculació ens permetrà aconseguir una visió més positiva del lleure educatiu i del projecte per part de tots els infants, un augment de la motivació per assistir-hi i el reconeixement de la tasca educativa per part de les famílies.

Però no ho fem ni ho farem en solitari sinó que convidem a les famílies, als i els educadors d’Atzavara-arrels, a les TIS dels centres escolars del barri, a les persones involucrades en el Programa 6-16 (Programa d’intervenció socioeducativa adreçat a infants i joves entre 6 i 16 anys i les seves famílies), entitats i comerços del barri i l’administració local per arribar tothom plegats a l’objectiu que ens hem marcat amb aquest projecte.

A més a més, la formació promoguda per part de  la Fundació Jaume Bofill va ser una molt bona oportunitat per escoltar experiències enriquidores, compartir angoixes i molts sabers, debatre i preguntar-se, és a dir,  un exercici de “desaprendre” tot allò que una entitat pot oferir envers la possibilitat d’arribar a l’educació plena, permanent i poder veure que aquests nenes, nenes i joves de l’entitat estan reben educació al llarg del dia, i de tota la seva vida.

Per tant, ens presenta una oportunitat per davant,, que és visibilitzar, a través dels infants i joves, el lleure com una eina educativa i així promoure el seu valor positiu a les famílies en relació a l’Esplaia’t i a l’entitat, augmentant la motivació a l’hora de participar de les activitats de l’associació.

Tot aquest procés ens ha ajudat a reconèixer-nos en la nostra tasca diària, carregant de  valors els objectius que perseguim a l’Esplaia’t i permetent-nos descobrir la nostra pròpia identitat.

Per a nosaltres, poder compartir l’experiència, reflexionar-la i obrir-nos a noves oportunitats és una qüestió fonamental ja  que va més enllà  del nostre entorn més més proper sinó que repercuteix avui i demà en tota la societat.