En xarxa! Connectem els centres a l’ecosistema educatiu

25 Abril 2021

Descarrega la publicació

La jornada virtual de presentació de la guia ‘Connectem els centres a l’ecosistema educatiu’ tenia l’objectiu de contribuir a mostrar als centres educatius que és possible generar una vertadera transformació cap a un ecosistema educatiu real, tot oferint més i millors oportunitats educatives per a tothom. Si vols saber-ne més, descarrega la guia!

Són molts els centres educatius del nostre país que treballen de manera col·laborativa amb altres escoles, entitats i agents del territori connectant els diversos espais i temps educatius de la vida dels infants i adolescents per aconseguir que visquin el màxim d’experiències i d’oportunitats d’aprenentatge amb valor educatiu.

I és precisament aquesta palanca de canvi, la combinació d’enfocaments i escenaris d’aprenentatge —escolars i no escolars—, el camí per aconseguir una veritable igualtat d’oportunitats educatives per a tothom, sempre mantenint el lloc central de l’escola com a institució educativa garant de drets.

Integrar espais i temps lectius i no lectius millorant o ampliant els temps educatius; connectar el “dins i fora escola” promovent itineraris d’aprenentatge personalitzat; i connectar l’activitat de l’escola amb l’entorn, són tres estratègies claus per als #CentresEducatius360.

Però quin ha de ser el rol del centre educatiu en l’Educació360, educació a temps complet? Quins beneficis aporten aquestes experiències d’educació 360 en les trajectòries educatives de l’alumnat? Com poden els centres educatius esdevenir nodes i agents de transformació educativa dins la xarxa educativa del seu municipi o barri? Com pot el centre aprofitar les institucions i entitats de l’entorn per ajudar els estudiants a desenvolupar competències i habilitats dins i fora de les seves parets? Quin és el rol dels i les docents a l’hora d’acompanyar als infants i joves en un trajecte educatiu que connecti el dins i fora de l’escola? Com promouen que els infants i adolescents construeixin itineraris d’aprenentatge personalitzats?

Per respondre a aquestes i altres qüestions, per inspirar, per aprendre i compartir estratègies al voltant del tema, la jornada on-line del 4 de maig amb experts i pràctiques de #CentresEducatius360 ens va ajudar a identificar els elements clau, els reptes i les oportunitats de treball que se’n desprèn.

Estructura de la jornada:

Benvinguda de Fathia Benhammou, directora de l’Aliança Educació 360, i Albert Quintana, vicepresident de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya.

“D’Illes a nodes”, una guia per repensar els centres educatius en clau 360. A càrrec de Neus Giménez i Àlex Martínez, docents i tècnics de la FMRPC.

Expandir l’aprenentatge integrant temps i espais educatius i treballant amb l’entorn. A càrrec de Fernando Trujillo, professor i investigador de la Universitat de Granada. Trujillo és expert en educació, especialment en els camps d’innovació educativa, didàctica de la llengua, tecnologia educativa i interculturalitat, a més d’assessor científic i tecnològic a Conecta 13.

Com poden els centres educatius esdevenir nodes i agents de transformació educativa dins l’ecosistema educatiu local? Diàleg entre Àngels Cadena, directora de l’Escola Mercè Rodoreda de Barcelona, i Pilar Gargallo, presidenta de la FMRP de Catalunya.

Contagia’t de la mirada 360. Mostra simultània d’experiències:

  • Com connectar l’activitat lectiva i no lectiva de l’escola promovent itineraris d’aprenentatge personalitzat? L’experiència “Itineraris educatius personalitzats” de l’Escola la Maquinista de Barcelona. A càrrec de Raül Martínez, direcció del centre. Presenta i modera Francina Martí, de l’AM Rosa Sensat, membre de la FMRPC.
  • Com connectar l’activitat del centre educatiu amb l’entorn. L’experiència “Fem escola. Descobrim Gebut”, de l’Escola Jaume Miret de Soses (Lleida). A càrrec de Mercè Roca, directora del centre. Presenta i modera, Raül Manzano, vocal FMRPC, CRP del Segrià i membre de la Xarxa d’Educació 360 Terres de Lleida.
  • Connectar, integrar i enriquir els temps i els espais lectius i no lectius. L’experiència “El valor educatiu del temps de migdia” de l’Escola Vila-Roja de Girona. A càrrec de Laura Chaparro Bartolí, directora del centre, i Sira Canyigueral, cap d’estudis. Presenta i modera Albert Quintana, vicepresident de la FMRPC i Coordinador de la Xarxa d’Educació 360 de Girona.

Durant la jornada també es va presentar la Guia D’Illes a nodes. Repensem els centres educatius 360, una invitació a reflexionar, explorar i descobrir com, des dels centres educatius de primària i de secundària de Catalunya, podem avançar perquè tots els aprenents tinguin més i millors oportunitats educatives en tots els temps i espais de la seva vida des d’una perspectiva d’Educació 360, educació a temps complet.