“El paper de les administracions hauria de ser posar els mitjans perquè aquest estiu puguem tenir un lleure universal”

Les veus del món educatiu davant la crisi del Coronavirus.
#Comunitat360

04 Maig 2020

Casals i colònies d’estiu contribuiran a compensar la situació viscuda en els mesos de pandèmia i confinament. Tindran una funció de recuperació emocional, esdevindran un factor de socialització, per retrobar amics o fer-ne de nous, després de tants mesos d’aïllament. També el contacte amb la natura, el joc a l’aire lliure, l’activitat física i esportiva podran contribuir al benestar de la infància. Així veu Xavier Nus la funció reparadora del lleure educatiu que enguay reclama per a tothom.

Entrevista
Xavi Nus
president del moviment d’esplais de la Fundació Pere Tarrés, el Moviment de Centres d’esplai Cristians Catalans (MCECC) i Coordinador Acadèmic de Lleure de la Fundació

En l’actual situació de crisi que vivim, quin paper penseu que han de desenvolupar els aprenentatges no formals?

Els aprenentatges no formals i l’educació en el lleure adquireixen un pes encara més rellevant aquests dies i en aquesta situació inèdita i desconcertant en què es troben els infants i joves. Des de la Fundació Pere Tarrés, podem fer arribar recursos educatius i propostes pedagògiques a les famílies per ajudar en el treball a casa amb els infants i joves, podem oferir experiències vinculades a viure unes colònies des de casa i moltes altres activitats.

D’altra banda, cal aprofitar també aquests moments per continuar oferint als educadors/es noves formacions que els permetin especialitzar-se en diferents àmbits, amb l’objectiu de continuar esdevenint una entitat al servei de les persones.

En l’educació no formal s’aprenen competències per la vida. És una escola de vida, on s’aprèn d’una forma vivencial. Les entitats de lleure som i volem ser espais generadors de ciutadania compromesa. Treballem cada dia a favor del respecte a la diversitat, la solidaritat, la pau, el diàleg, la justícia i la llibertat, valors que des del lleure eduquem i treballem i que formen part del nostre ideari. En aquestes activitats transformem persones, infants i joves participants que transformaran el món.

Ens cal vetllar per fer conscient a la societat dels aprenentatges significatius adquirits en les entitats de lleure i treballar per fer-les accessibles. Els problemes econòmics no han d’ésser un impediment, el lleure és un dret i no un luxe (com recull la Declaració universal dels drets dels infants). Ens cal explicar més i millor tot allò que fem. Les activitats de lleure, com he comentat, esdevenen una escola de vida on s’adquireixen aprenentatges significatius.

ens cal vetllar per fer conscient a la societat dels aprenentatges significatius adquirits en les entitats de lleure i treballar per fer-les accessibles

Aquestes activitats també són agents de socialització dels infants i joves que hi participen; per tant, en aquests moments, en aquesta tornada a la nova normalitat, es fa més necessari que mai recuperar, quan es pugui, aquests espais socialitzadors tant necessaris pel benestar dels infants.

Són molts els sectors i especialistes en educació que, aquests dies, reclamen un estiu més educatiu que mai. Quina és la vostra proposta?

Estem convençuts que les colònies i els casals d’estiu són clau en el desenvolupament dels infants, adolescents i joves. La nostra entitat porta més de 60 anys organitzant aquestes activitats i per això considera que aquest estiu, més que mai, s’ha d’aconseguir que tots els nens i nenes puguin participar en activitats d’educació en el lleure.

Concretament, la Fundació Pere Tarrés confia que els casals i les colònies de l’estiu contribuiran a compensar la situació viscuda en els mesos de pandèmia i confinament. Tindran una funció de recuperació emocional, atès que els infants hauran passat moments complicats (amb el confinament, potser amb persones malaltes al seu entorn, i a vegades amb conflictes familiars a casa). Esdevindran un factor de socialització, per retrobar els seus amics o fer-ne de nous després de tants mesos d’aïllament. També el contacte amb la natura, el joc a l’aire lliure, l’activitat física i esportiva que sempre incorporen aquestes activitats a l’estiu podran contribuir al benestar de la infància.

aquest estiu, més que mai, s’ha d’aconseguir que tots els nens i nenes puguin participar en activitats d’educació en el lleure

Les activitats propies de la Fundació, la dels centres d’esplais i centres socioeducatius federats, sempre han estat educatives. Són activitats que sempre són necessaries, i aquest any degut al temps de confinament que haurem viscut encara ho seran molt més.

Aquest estiu educatiu que es reclama s’ha de convertir en un estiu en el qual les activitats de lleure (sempre que les autoritats sanitàries ho permetin) estiguin presents i arribin a molts més infants i joves del nostre país, i per tant cal assegurar l’equitat social per tal que enguany cap infant es quedi sense participar-hi.

Quin és el paper, l’aposta que hauria de fer l’administració local i nacional?

El paper de les administracions locals i nacionals hauria de ser posar els mitjans, els espais, el finançament… per tal que aquest estiu puguem tenir un lleure universal que arribi a tots els infants i joves. Per això caldrà que donin tot el suport necessari a les diferents entitats (fundacions, associacions, esplais, agrupaments…) per tal que realitzin la seva tasca.

Com es pot arribar als infants i adolescents més vulnerables?

Cal una bona coordinació amb els serveis socials municipals, les escoles… Sumar esforços amb les diferents xarxes i entorns per poder arribar a tots els casos. Els centres socioeducatius i els centres d’esplai són agents molt arrelats al territori, cosa que els permet conèixer millor el seu entorn.

I com imagineu el setembre? La tornada a l’escola? Quin ha de ser el paper del lleure?

Un cop tornem al setembre, s’ha de poder reiniciar l’activitat ordinària que es realitza a les escoles, als menjadors escolars, les activitats extraescolars, els centres socioeducatius i els centres d’esplai. La situació que hem viscut aquest temps ha posat de relleu una reivindicació social del sector del lleure: la participació dels infants i joves en activitats de lleure complementa la seva formació, els fa guanyar en competències, en benestar i en coneixements. Per tant, el retorn a la nova normalitat al setembre haurà de servir per posar tots els esforços en aconseguir que aquestes activitats arribin a tots els infants i joves, sense distincions.

Des del primer moment del confinament, heu reorientat la vostra activitat per mantenir el vincle i l’oferta de l’activitat educativa a la vostra comunitat. Com ho heu fet?

Diuen que al mal temps bona cara, i per tant la Fundació Pere Tarrés, els centres socioeducatius que formen part de la seva xarxa i els seus centres d’esplai ha reorientat les seves activitats per continuar arribant a totes les famílies, infants i adolescents i oferir el coneixement de centenars de professionals de la formació i l’educació en el lleure a la ciutadania. Aquestes són algunes de les propostes que estem duent a terme:

      • Des de la Fundació Pere Tarrés hem posat en marxa el projecte #EnllocComaCasa, a través del qual oferim a famílies i infants recursos educatius per als dies de confinament a través d’un butlletí cada tres dies (Jocs, cançons, recomanacions, eines educatives i altres activitats per fer en familia).
      • De la mateixa manera, els centres d’esplai que formen part del MCECC continuen oferint propostes d’activitats de lleure i d’educació no formal a les cases plantejant propostes d’activitats o petits reptes per resoldre de manera individual o col·lectiva: escapes room, jocs, propostes pedagògiques, reptes culinaris i challenges diversos, manualitats… Totes aquetes propostes es vehiculen a través de l’etiqueta #EsplaiACasa i per les xarxes socials.
      • Atenem telefònicament i fem seguiment, de manera coordinada amb els serveis socials corresponents, per donar especial cobertura a les famílies més vulnerables com ara seguiment telefònic de les famílies participants, i atenció presencial en situacions més delicades, prenent les mesures de seguretat sanitàries requerides.
      • Els nostres centres socioeducatius propis, com el Centre Socioeducatiu de Poblenou, ofereix activitats educatives i lúdiques als infants que durant el confinament no poden assistir al centre a través del seu canal privat d’Instagram.
      • També hem activat un projecte de “colònies virtuals” a través d’un blog de recursos vinculats a les activitats que es fan a les diferents cases de colònies.

la participació dels infants i joves en activitats de lleure complementa la seva formació, els fa guanyar en competències, en benestar i en coneixements

Com esteu treballant per tal de fer arribar aquests recursos a tots els infants i adolescents?

En aquests dies que tots ens hem de quedar a casa oferim els nostres recursos a infants i joves majoritàriament per mitjans telemàtics, des d’aplicacions específiques de missatgeria o de vídeotrucades fins al tradicional correu electrònic o web. També, en aquests dies, les xarxes socials s’han convertit en un canal essencial des d’on oferir recursos educatius i suport a les persones confinades.

En aquesta situació és important poder generar recursos multiplataforma i de molt fàcil ús, per no augmentar la bretxa digital. El necessari per facilitar l’accés a tothom està sent conèixer la realitat local de cada lloc. En això els centres socioeducatius i els esplais hi juguem un paper decisiu, ja que per la nostra mateixa raó de ser actuem molt localment en cada comunitat, i per tant, arrelats i coneixedors de la realitat de cada territori. El més important és trobar el canal més adequat i convenient per a cada cas, amb l’objectiu de mantenir el contacte amb els infants i les seves famílies.

Hi ha alguna acció no online per arribar els infants i joves que no tenen aquests a aquests recursos?

Cal dir que aquests són els col·lectius més vulnerables i a la vegada als quals es fa més complicat arribar-hi. Es per això que en aquests casos, des dels centres socioeducatius i els centres d’esplai es realitza un acompanyament telefònic continu, detectant les diferents necessitats i, per exemple, lliurant material a les famílies perquè puguin fer activitats lúdiques i educatives (pintures, cartolines, plastelina…). D’altra banda, la Fundació també està oferint, gràcies a una campanya de donatius, connexió a Internet i material informàtic a les famílies més afectades per la bretxa digital, com una manera més d’intentar reduir aquestes desigualtats. El treball conjunt amb els serveis socials municipals és fa molt necessari.

Entrevistes #comunitat360
Sèrie d’entrevistes realitzades a representants de diferents sectors i àmbits educatius, durant el confinament, per conèixer la seva resposta, activitat, reptes i solucions a l’actual situació en l’educació del nostre país. Les pots consultar totes a educacio360.cat/actualitat.