- Ajuntaments de les comarques gironines, les Terres de l’Ebre, Palafrugell i Salt han celebrat en l’últim mes jornades territorials per fer xarxa al voltant de l’Educació 360
Les xarxes territorials de l’Aliança Educació 360 no s’aturen i aquests darrers mesos han impulsat jornades de treball per tot el territori per compartir estratègies i experiències sobre com combatre les desigualtats educatives ampliades per la Covid-19 des d’una perspectiva d’educació a temps complet. És el cas de la II Jornada de Municipis Gironins per l’Educació 360, la Jornada anual de les Terres de l’Ebre, la II Jornada Municipal de Palafrugell: Seguim construint l’educació a Palafrugell, i el II Fòrum educatiu local de Salt.
El 2 d’octubre es va celebrar la jornada d’ajuntaments de les comarques gironines, on Palafrugell, Olot, Palamós, Salt, Sant Julià de Ramis, Celrà i Girona es van trobar per reflexionar sobre l’Educació 360 des de la perspectiva municipal i compartir experiències per inspirar-se mútualment a l’hora d’impulsar ecosistemes educatius 360. La jornada va comptar amb la participació activa del diputat de l’Àrea d’Educació de la Diputació de Girona, que va exposar als ajuntaments el seu compromís amb l’Educació 360, que es tradueix en línies d’actuació concretes: subvencions, formació i impuls de plans estratègics municipals 360.
Els municipis participants van coincidir en que cal posar l’accent en la lluita contra les desigualtats i prioritzar les activitats fora escola que enxarxin tots els agents del territori (Connectivitat) i que garanteixin l’accés a tots els infants i joves (Equitat). Per això, es fa imprescindible el treball col·laboratiu entre tots els agents i comptar amb la xarxa de proximitat.
El 17 d’octubre les Xarxa Territorial d’Educació 360 a les Terres de l’Ebre va celebrar online la seva segona jornada amb el títol Generem connexions 360 per l’equitat educativa a les Terres de l’Ebre. L’acte, que va comptar amb un centenar d’inscrits, va servir per evidenciar que des de la seva creació la xarxa ha anat sumant aliats en el seu objectiu d’estendre la mirada 360.
A l’espai de debat els participants van coincidir en què “ la connexió, la col·laboració, l’intercanvi i el treball conjunt és l’única manera de superar els reptes actual aprofitant totes les fortaleses i potencialitats que té Terres de l’Ebre. El virus ha confinat però no ha aïllat, s’han obert les portes i les mirades. És el moment de generar noves aliances.” Cal mirar cap enfora, recuperar els espais públics i els espais naturals com espais saludables d’aprenentatge. Els tenim al territori i tothom pot accedir-hi ”.
En relació al paper de l’administració local es van insistir en la idea de que “l’educació és una qüestió de ciutat. L’ajuntament ha de ser-ne l’agent impulsor i connector de totes les oportunitats educatives del territori, definint amb la resta d’agents educatiu, objectius comuns per no deixar cap infant ni adolescent enrere”. També es va posar de relleu que en el moment de pandèmia “les entitats socioeducatives han de mantenir els ponts entre les famílies i les escoles, sobretot en els entorns vulnerables.
La importància i la necessitat de disposar d’una xarxa per compartir les bones experiències que es duen a terme a la resta de municipis gironins també va ser un dels temes destacats de la II Jornada Municipal de Palafrugell. Amb el títol ‘Seguim construint l’educació a Palafrugell, el passat 30 d’octubre els agents educatius del municipi es van tornar a trobar per explicar i compartir en quin moment estan, reflexionar sobre com cal seguir i conèixer experiències i recursos 360.
Com a idees claus es va plantejar la necessitat d’estendre els Models d’Extraescolars compartides per rendibilitzar els esforços dels centres educatius i afavorir la barreja dels infants. També es va destacar la potència dels passaports d’aprenentatge com a instruments que incrementen la capacitat de resposta dels ecosistemes educatius locals davant les creixents desigualtats educatives. Hi van participar una seixantena de persones representants dels diferents àmbits educatius: centres educatius, entitats i ajuntaments.
Per últim, el passat 4 de novembre va tenir lloc el II Fòrum Educatiu Local de Salt, aquest any sobre la connexió entre les activitats de dins i fora l’escola. Hi van participar al voltant de 120 persones dels diferents agents educatius del territori i s’hi va poder visibilitzar la tasca feta pel municipi al llarg del 2019 i 2020 en clau Educació 360. També es va poder compartir i reflexionar al voltant dels reptes d’aquest any, com per exemple: reforçar les connexions entre centres educatius, famílies i monitors a través de tutories; impulsar una estructura municipal que garanteixi una oferta d’activitats extraescolars i del lleure educatiu accessible i de qualitat per a tothom; i recuperar la sisena hora en els centres de màxima complexitat.