Comunitats 360, comunitats resilients per l‘equitat educativa

10 Febrer 2021

"El tancament de museus, biblioteques, centres cívics, caus i esplais, escoles de música, etc. ens ha recordat el rol crític i complementari que tenen aquestes institucions i la necessitat de considerar-les part essencial de l’educació pública."
Fathia Benhammou
"El tancament de museus, biblioteques, centres cívics, caus i esplais, escoles de música, etc. ens ha recordat el rol crític i complementari que tenen aquestes institucions i la necessitat de considerar-les part essencial de l’educació pública."


Fathia Benhammou
directora de l’Aliança Educació 360
  • Les jornades anuals online de l’Aliança Educació 360 del 10 i 11 de març seran un espai de reflexió i exploració al voltant de les lliçons que ens deixa aquest any. Inscriu-t’hi!

Durant aquests mesos en què la COVID-19 ha sacsejat les nostres vides, els territoris articulats al voltant de l’educació han estat essencials per mantenir les esperances i les aspiracions educatives d’infants i joves d’entorns vulnerables. Allà a on l’educació no arribava, tot i els esforços de docents i famílies, les xarxes comunitàries allargaven els seus braços per sostenir-la i respondre a les necessitats emergents.

Ens ho heu explicat des de molts indrets del país: empènyer espais de suport emocional i d’aprenentatge ha estat possible gràcies al treball conjunt i complementari dels actors educatius del territori. Per tant, no és d’estranyar que les comunitats que connecten aprenentatges i agents han estat les que han mostrat més resiliència, més capacitat de créixer davant de l’adversitat, de reinventar-se i d’innovar des de l’acció col·lectiva.

La pandèmia ha estat una oportunitat per explorar com la connexió d’agents i espais pot reduir l’impacte de la Covid-19 en les desigualtats educatives. Sabem que això no és fruit de l’atzar sinó de l’esforç continuat, d’hores fonamentant relacions i consensuant objectius, de temps per compartir i discutir criteris, d’espais per connectar recursos i sobretot de la voluntat de sanar les ferides educatives dels que més ho necessiten.

Hem pogut ser espectadors de com els territoris no només han resistit els cops sinó que han proposat solucions adaptades al context: facilitant accés a la tecnologia i a internet des de la biblioteca pública, oferint formació i acompanyament educatiu a distància a través de plataformes digitals o de ràdios locals, garantint oportunitats educatives segures i de qualitat durant l’estiu tot i les restriccions, aprofitant les experteses dels diversos agents (museus, escoles de música, etc.) per enriquir les experiències d’aprenentatge, facilitant mentories per l’orientació d’infants i famílies i espais de suport educatiu, proposant entrenadors d’alfabetització digital i formació incrementar les competències de famílies… En aquest context, el tancament dels museus, biblioteques, centres cívics, caus i esplais, escoles de música, etc. ens ha recordat el rol crític i complementari que tenen aquestes institucions i la necessitat de considerar-les part essencial de l’educació pública.

I l’escola? L’escola ha continuat jugant un paper clau en els territoris resilients, no només com un espai on adquirir competències, de protecció emocional i en el qual aprendre a viure en societat, sinó com un node i centre d’una comunitat que aprofita les institucions i entitats de l’entorn per ajudar els estudiants a desenvolupar competències i habilitats dins i fora de les seves parets.

L’acceleració sense precedents de desigualtats educatives que ha suposat aquesta crisi requereix una aposta ferma per part de tothom, però especialment, com també hem copsat al llarg d’aquests mesos, necessita el lideratge de l’administració local que és qui està millor posicionada per traçar accions significatives i duradores tant dins com fora l’escola. Perquè per contribuir a fer que els que estan educativament enrere puguin posar-se al dia, cal (i caldrà) impulsar mesures que trenquin les barreres d’accés (econòmiques, culturals, desequilibris territorials) que es donen en el fora escola… que és en definitiva a on es juguen les oportunitats educatives.

Des de l’Aliança Educació 360 volem que les jornades anuals dels dies 10 i 11 de març siguin un espai de reflexió i exploració al voltant de les lliçons que ens deixa aquest any marcat per la pandèmia. Volem que sigui un espai per analitzar algunes de les iniciatives que s’han desplegat per eixamplar les experiències educatives i també volem dibuixar els reptes que tenim com a moviment compromès amb l’educació d’infants i adolescents. Els dies 10 i 11 de març tenim doncs una cita. No hi falteu!