Projecte CAMÍ
A inicis d’aquest curs escolar (2018-19) com a Espai de Migdia, que segueix la mateixa línia pedagógica i projecte educatiu de l’escola, ens vam comenc;(ar a replantejar, després de fer un estudi de la situació d’aquest espai en els últims anys, com l’organitzaríem pel curs vinent i ens vam formular aquesta pregunta: en quin sentit donem resposta o no a les necessitats deis nostres infants,? Tenint en compte que a l’escola entenem l’espai migdia com un moment de descans, pero alhora com un espai educatiu molt important
Arran d’aquest procés van sorgir els primers camins (objectius):
-Ser una escala participativa i comunitaria i mantenir relació amb l’entorn: la vida ha d’entrar a l’escola, i l’escola ha d’estar estretament relacionada amb l’entorn; les interrelacions entre el medí escolar i social fan que l’escola esdevingui un espai de l’avui i de l’ara.
-Connectar espai lectiu i no lectiu sentint l’escola com a organisme viu, com a espai de convivencia i d’intercanvi relacional entre adults i infants. Un espai equilibrat entre la pedagogía de les emocions i els aprenentatges.
És a partir d’aquí que va néixer la proposta de donar una nova mirada,un gir de 360°: perqué no integrem, reorganitzem i connectem el temps lectiu amb el no lectiu en el projecte educatiu de centre fent un TOT, sense segmentar la jornada escolar i seguir enriquint la qualitat pedagógica i potenciant aquest dins/fóra que mou a cadascun deis infants? Com fem aixo? Creant xarxa i vincles amb el territori, promovent propostes d’espais d’aprenentatge amb l’acompanyament d’experts dins l’ambit de les arts escéniques, musicals, artístiques,culturals i socials que es realitzen al Poblenou i així anar creant complicitat amb les diverses entitats i espais del barrí i de la ciutat. Una metodología que no creu en un model únic d’aprenentatge i que aposta i potencia fer créixer l’oportunitat.
I alla estava la Crida Educació 360° on la Fundació Jaume Bofill repensava espais educatius en clau comunitaria, en una educació a temps complet, amb entitats, centres educatius i persones que s’uneixen per interconnectar-se. A la coordinadora de l’espai migdia i a l’equip directiu actual de l’escola ens va semblar que encaixava molt bé dins deis eixos del nostre projecte i de la metodología portada a la practica en el nostre Centre. Aquesta iniciativa ens complementava i ajudava a donar més sentit i forma com nosaltres entenem cap a on s’ha de conduir l’educació actual i futura. Un tot globalitzat dins del marc Educació 360°, la qual ens fa replantejar contínuament camins com escola en l’ambit intern i coma Comunitat Educativa.
Un cop seleccionat el nostre projecte, la Noemí Artigas (secretaria pedagogica de l’escola) i Berta Miquel (coordinadora pedagogica de I’Espai Migdia) hem tingut l’oportunitat de participar de les sessions de capacitació.
L’assisténcia a les sessions formatives ens han ajudat a conéixer entitats, centres educatius, propostes, recursos de ciutat i poder continuar donant forma al nostre projecte, compartint a la vegada les nostres reflexions amb la direcció de centre, coordinació de cicles, equip de monitors/es de l’espai migdia i entitats del barrí.
Hem tingut la possibilitat de compartir amb altres centres educatius de Catalunya un mateix espai on poder escoltar i reflexionar sobre diferents experiéncies que enriqueixen la nostra mirada i que ens ha ajudat a construir i definir el CAMÍ que volem que recorrer el nostre projecte.
Algunes de les experiéncies que hem pogut sentir a les trobades de capacitació ens han despertat la sensació “aixo ja ho fem”, “aixo ho podríem millorar”, “nosaltres podem arribar a crear quelcom així”… 1 a poc a poc vas teixint una sensació d’empoderament i ens adonem que només cal donar-li una volta a les coses que ja estem fent per potenciar-les, dur-les a terme i donar-les a conéixer. També ens ha portat a pensar en global, és a dir a prendre consciencia de la importancia de que els centres educatius no quedin aiiiats de l’entorn i el territori per créixer i enriquir-se aprofitant els recursos i potenciar aquesta mirada de l’aprenentatge globalitzat. Participar en la Crida 360° ens ha servit per a realitzar una autoavaluació de centre i de tots els agents que hi formem part i prenent consciencia en quin punt estem i com podem obrir CAMÍ.
Voldríem compartir la nostra reflexió amb altres centres educatius que inici’in aquest procés: de vegades cal posar la mirada en el que tenim i els aliats amb qui podem comptar; no sempre es tracta de crear coses noves sinó de donar la volta a allo que es fa i pensar quins potencials no estem veient al nostre voltant.
Per concloure, volem expressar-vos el nostre agra’iment per aquesta oportunitat que ens ha mostrat un camí més enlla, i ens ha engrescat en aquest punt de partida del Projecte cAmí pera seguir creixent cap a una educació futura i d’avui i garantir que el nostre alumnat puguin convertir-se en aprenents alllarg de la vida.
Ja no veiem un espai migdia aïillat sinó una unió entre l’espai lectiu i no lectiu. Aquesta mirada globalitzada és un avantatge, un complement i un refor<;a la nostra metodología de Centre on trobem imprescindible potenciar cada vegada més aquests moments de dins/fora que porta cada infant. Una metodología, ja consagrada a I’Escola Fluvia en una de les franges del nostre horari lectiu anomenada espais d’aprenentatge (on infants de diferents edats juguen i experimenten junts gaudint del seu instint natural de descoberta). 1 per altra banda ens permet abrir els ulls a !’exterior: un exterior per poder enriquir i complementar l’aprenentatge i creixement del nostre alumnat.
Aquesta globalitat provoca un sumar i sumar en molts aspectes. És magnífic. Com a Centre ens ajuda a regularitzar i organitzar millar els nostres espais físics,optimizar ratios i millorar la qualitat del espai migdia perqué disposarem de més mans i més especializades: els monitors/es acompanyaran als infants en els moments dellleure i els experts els acompanyaran vers la mirada deis llenguatges artístics. Aquesta unió potencia una vinculació i coordinació estreta de tots els agents educatius que hi formem part. Un acompanyament real de 9 a 16:30 h. Una observació més amplia i rigorosa de com el nostre alumnat potencia aquests recursos, com actua i com desenvolupa el seu instint i procés. A més és un projecte inclusiu perqué cada infant és protagonista del seu aprenentatge autogestionant-se el seu temps al seu ritme segons els seus, interesas, i necesitats coma persona. 1 aixó és un regal del qual es beneficia tata la comunitat educativa (infants, mestres, famílies,monitors/es….).
Podeu descarregar la fitxa aquí.
Podeu descarregar el pòster aquí.