QUADERN DE BITÀCOLA
La informació ens arriba per diverses bandes. Les Comissions avisen la Direcció, la Direcció ja n’està assabentada. Una petita reunió, uns quants correus electrònics i tornem a ser plegats, famílies i escola, en una nova aventura.
Anem cap al CCB una nodrida representació de l’escola, direcció, famílies i dinamitzadors sortim de Mollet cap a Barcelona. Al CCB ens trobem amb la part que ens faltava, l’empresa de menjador.
Junts escoltem atentament les experiències d’altres escoles. Del primer que ens adonem és que la nostra escola està perfectament aliniada amb la Crida. Moltes de les coses que se’ns presenten ja les tenim incloses en el nostre dia a dia.
Després de sentir les diverses exposicions de seguida estem d’acord. D’entrada ens plantegem dos reptes. Volem enriquir el migdia, pobre en oferta de lleure, i obrir la biblioteca de l’escola al barri.
Estem engrescades. Endavant!
Dissabte 4 de maig. Destinació: Escola els Encants. Jornada de capacitació de la crida.
Som-hi. Comencem. Primera de les cinc jornades de capacitació que ens han preparat els de la Crida.
Benvinguda i primera activitat dirigida a conèixer els nostres companys i companyes. Volen que parlem, que compartim… Volen que fem xarxa. I res més encertat. Identifiquem unes quantes escoles amb projectes molts similars als nostres i escoltem els nostres principals obstacles en boca d’altres. No estem sols! Tanmateix, les propostes de projecte són molt variades. Hi ha molts aspectes a considerar, moltes accions a valorar, molta feina a fer.
La primera jornada ens endinsa en la mirada 360. Tres ponents ens presenten cadascun dels tres eixos que l’articulen: temps, personalització, entorn.
Intensa reflexió personal mentre escoltem les xerrades. Un cop finalitzen, un joc d’indicadors ens obren l’espai per la reflexió amb les companyes. Mirem amb ulls 360 i identifiquem tant els punts forts de l’escola com aquells que hauríem de reforçar. Ens satisfà confirmar que anem en la bona direcció: quan portem a terme el nostre projecte de temps de migdia els indicadors més fluixos quedaran clarament reforçats. Aprofitem la reflexió per incloure algunes accions que observin també els altres eixos on estem més forts. Estem alineades amb la mirada 360, i ho volem seguir estant.
Dimecres 8 de maig. Destinació: Institut Escola Trinitat Nova. Learning Walk
Després de mitja horeta d’autobús ens plantem a la Trinitat Nova disposades a localitzar l’IE Trinitat Nova. No sabem massa bé on anem així que li fem la consulta al Google Maps i seguim les boletes blaves tan bé com podem. De cop ens trobem en una mena de cul de sac, les boletes del Google ens porten a un encreuament estrany, som en un pas inferior de la Meridiana i amb la Ronda davant. Ens costa saber per on hem de tirar. Al final decidim no fer massa cas al mòbil i tirar per on ens guia la intuïció…recalculant, ens diu ell.
Fa calor. Ens movem pel barri buscant l’Institut. Blocs de pisos idèntics ben arrenglerats. La roba estesa indica que al barri hi ha vida tot i que no veiem ningú.
Trobem l’Institut, entrem i descobrim on s’amagava la vida inexistent al carrer. Ens trobem a la biblioteca amb la resta dels centres. Ens presenten en Joan Artigal, el director, i comença una xerrada magnètica. En Joan ens explica la realitat del barri, la situació dramàtica que patia l’escola que no deixa de ser la situació dramàtica de molts dels infants que l’habiten. I ens deixa anar un bany de sentit comú ens diu alguna cosa com ‘no som innovadors, teníem uns problemes concrets als que calia donar solucions concretes’. Tan fàcil i tan difícil.
La passejada ens deixa bocabadades i referma les nostres conviccions que tot és possible si estem units en un projecte. Que no podem tirar endavant un projecte 360 sense comptar amb els altres perquè en certa manera els ‘altres’ també som nosaltres. Que cal detectar els problemes (diferents en cada lloc però existents en tots ells) i abordar-los sense por. Que si una solució no funciona només cal provar- ne una altra. I que de vegades les millors solucions són les més senzilles, si el jovent salta la tanca per entrar a jugar al pati potser el millor és deixar la porta oberta.
El nostre projecte s’enriqueix, comença a considerar imprescindible la participació de les entitats de Mollet.
Divendres 10 de maig. Destinació: Escola Virolai. Contagia’t de la mirada 360. Jornada d’experiències en xarxa
Arribem amb l’hora justa i la sala de l’escola Virolai ja és ben plena de gent. Després de les presentacions descobrim amb sorpresa que una vintena llarga dels assistents són els companys que ens explicaran les seves experiències. Els ponents són docents de les diferents escoles i membres d’altres organitzacions i entitats. Això ens recorda que no ho podem fer sols. Per tirar endavant el nostre projecte, caldrà fer participar activament el nostre entorn. Caldrà fer xarxa.
L’equip de la Crida ho ha tornat a fer i entre les nou experiències compartides tothom pot trobar alguna que li és molt propera. Música, art, esport, tecnologia, literatura… Tot té cabuda en la mirada 360.
Una de les xerrades és sobre el temps del migdia i immediatament ens reconeixem amb els seus objectius. Les expectatives són molt altes. Ells ja tenen en marxa el seu projecte així que han de tenir les respostes. A mesura que els ponents comparteixen la seva experiència, però, veiem molt clar que la seva solució, si bé brillant i efectiva, no és aplicable a la nostra escola: alumnes, espais, entorn… Els nostres objectius són els mateixos, però la nostra realitat és radicalment diferent. El nostre projecte també ho serà. Caldrà ser creatius. Caldrà treballar posant el focus en la nostra escola i en el nostre entorn.
Dimarts 14 de maig. Destinació: Escola Octavio Paz. Una exigència indefugible: La personalització de l’aprenentatge amb mirada 360
Avui anem a l’escola Octavio Paz (Barcelona), una escola en la qual només entrar es respira tranquil.litat. Amb espais oberts que conviden a jugar.
Escoltar a la Coral Regi i en César Coll sempre és motivador i la seva conversa ens ajuda a repensar i reflexionar sobre el què fem.
Ens parlen dels itineraris personalitzats. Què vol dir? Vol dir treballar a partir dels interessos dels nens, acompanyant-los, treballant també aquests interessos. Hem de fer participar i decidir els i les alumnes.
No ho podem fer soles, ni com a mestres, ni com entorn. Cal la implicació de tots: aula/territori/sistema.
L’escola ha de ser permeable, pensem que Can Besora, ho és. Seguim!
Dissabte 18 de maig. Destinació: Escola els Encants. Formació Crida Centres Educatius 360
De bon matí arribem a l’escola Els Encants. Tornem a ser aquí. On vam començar. Amb una idea molt més definida al cap, amb ganes de tirar-la endavant i amb el convenciment que anem pel bon camí.
Ens posem a treballar sobre el paper i se’ns palesen les primeres dificultats però sobretot les primeres vies de solució. Descartem el projecte de d’obrir la biblioteca al barri. Aquest depèn d’alguns factors que no són a les nostres mans. Ens centrem en l’espai del migdia. Però no oblidem l’obertura de la biblioteca només la deixem aparcada.
Volem incloure l’entorn al projecte. Ens centrem què esperem de l’entorn, què volem de cada entitat, com els farem participar,…
Tenim molta feina a fer però no ens espanta. Un cop més Can Besora afronta un repte conjunt. Famílies i escola volem lluitar juntes per l’escola que volem que en definitiva és lluitar per la societat que volem.
Podeu descarregar la fitxa aquí.
Podeu descarregar el pòster aquí.
Podeu consultar la informació del centre aquí.