Per què hem d’apostar per l’educació en les arts escèniques? Amb aquesta pregunta el webinar Educació i arts escèniques: generant oportunitats en temps de crisi, va posar sobre la taula les aportacions que l’àmbit artístic poden fer per contribuir a reduir les desigualtats educatives, en l’actual crisi que vivim. Una d’elles, sense dubte, el paper clau que han de tenir aquest estiu com a eina per treballar valors, emocions i competències transversals com la comunicació i el treball en equip.
El webinar va comptar amb la participació d’Enric Aragonès, coordinador pedagògic de l’Escola Municipal de Música i Centre de les Arts de l’Hospitalet de Llobregat (EMMCA), Ester Bonal, directora de Xamfrà, Alba Martínez, regidora de Ciutat Educadora de Sant Boi de Llobregat i Lluís Vallvé, director del Centre de Recursos Artístics de Barcelona (CRAB) del Consorci d’Educació.
Partint de la premisa, com va explicar Enric Aragonès, que l’accés a la pràctica de les arts és molt desigual (de fet, segons el darrer estudi Confinament i condicions d’aprenentatge, el 30% dels infants catalans en queden exclosos) i que la crisi del COVID-19 agreujarà aquesta diferència, els participants al debat van coincidir en la necessitat d’aprofitar el moment actual per a fer arribar la pràctica artística a tothom. Per què? Perquè les arts escèniques són un revulsiu per tirar endavant noves formes d’aprendre, perquè obren portes a nous aprenentatges i perquè són essencials per garantir l’accés al dret cultural.
En paraules de Lluís Vallvé, “les arts concilien pensament, acció i emoció i hem de capgirar el sistema perquè la pràctica artística arribi a tothom, amb l’infant com a protagonista i de la mà de la comunitat”. Vallvé va proposar convertir, en assignatures, els eixos transversals dels valors, les emocions…
Les arts escèniques, en el futur proper
Amb mirada municipal, Alba Martínez, va parlar de l’experiència de l’ajuntament de Sant Boi, on “estem connectant tots els agents de l’ecosistema de la nostra ciutat per oferir propostes educatives aquest estiu que incorporin, entre d’altres, activitats artístiques que facin de cura emocional de tot el que estem vivint“
Pel que fal proper curs, la regidora va afegir que “el proper curs hem de dissenyar amb intel·ligència una oferta educativa dins i fora de l’espai escolar i dins i fora del temps escolar. Les arts tornaran a ser bàsiques en aquesta oferta. Ho han de ser perquè les arts ens igualen“.
Per Ester Bonal, “de cara al proper curs, necessitem un marc educatiu ampli que posi en valor totes les disciplines (artístiques i d’altres), n’asseguri l’accés, garanteixi la qualitat del procés i avalui els resultats per veure quines persones i societats estem formant“.
I en aquest camí, per Lluís Vallvé, es fa imprescindible “superar barreres de tot tipus i els compartiments estancs. No és fàcil la permeabilitat, perquè cal treballar d’una manera diferent. A l’hora de planificar activitats cal preguntar-nos per a què ho fem? Com ho fem? Quin model pedagògic hi ha darrera? Hem d’evitar perpetuar models pedagògics superats”. Vallvé reclama també “establir aliances entre professionals, institucions i el món del lleure” i assegura que “els centres han d’inocular la llavor perquè els infants i joves puguin iniciar itineraris artístics de llarga durada”.