Aprenentatges connectats: l’experiència de Chicago

06 Febrer 2019

En clau internacional, la Jornada Anual va comptar amb la Conferència de Sana Jafri, cap de programes de Chicago Learning Exchange. Amb una llarga trajectòria de connexió d’aprenentatges en una ciutat, Jafri va exposar la importància de posar els infants i joves al centre de l’aprenentatge, de crear itineraris personalitzats, on els joves puguin decidir els seus interessos. Jafri va fer també una crida a mirar-nos els un als altres per a treballar conjuntament per l’educació.

Ecosistema educatiu dinàmic

La cap de programes de Chicago Learning Exchange va explicar que, als darrers 9 anys, “hem connectat els aprenentatges i hem treballat per convertir el model educatiu de la ciutat en un ecosistema educatiu dinàmic. Amb l’objectiu d’inspirar els joves per ser creatius, estar connectats i ser curiosos, per involucrar-se a la vida social de la ciutat i estar preparats pel futur laboral i educatiu”.

No ho podem fer sols

En aquest context d’ecosistema educatiu, Jafri va destacar que cal convertir l’actual moment de canvi que vivim per “moviment” i que cal fer-ho tots junts, tots els agents de la comunitat. En aquest sentit va explicar quins són els programes que actualment duu a terme la seva organització:

  • Un programa de formació adreçat a educadors i entitats, amb sessions mensuals
  • Una línia de beques adreçada a educadors i a les organitzacions que treballen amb joves
  • Celebrar dies concrets per a reconèixer i premiar els joves, vinculant la ciutat i les seves famílies
  • Itineraris personalitzats per a joves i insígnies digitals que reconeixen els aprenentatges que han adquirit en les experiències realitzades
  • Línia de recerca. Actualment s’ha treballat en l’elaboració d’un mapa que situa totes les oportunitats educatives, en l’àmbit digital de la ciutat, per a visualitzar-les i fer-les més accesibles

Sana Jafri va acabar amb la seva intervenció amb el lema de la seva organització: Chicago és una ciutat connectada on es tenen en compte tots els aprenentatges.

La cap de programes de la Chicago Learning Exchange va participar també del posterior diàleg amb Jordi Collet, professor de sociologia de l’educació de la Universitat de Vic, Moisès Esteban, director de l’Institut de Recerca Educativa de la Universitat de Girona i Mònica Nadal, directora de Recerca de la Fundació Jaume Bofill.

Mònica Nadal va contextualitzar la intervenció de Sana Jafri, assegurant que “els canvis que volem generar s’estan produint en molts llocs del món. Per exemple, quin ha de ser el futur de l’educació és una pregunta i un debat que s’està produint a molts indrets i nosaltres,  no només hem d’escoltar experiències internacionals, sinó intercanviar experiències i reptes amb elles perquè nosaltres també tenim molt a dir”.